سامانه خرید و فروش آنلاین ملک فعال شد

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۱۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۶۲۵۵۳۵
سامانه خرید و فروش آنلاین ملک فعال شد
نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی املاک کشور از آغاز فعالیت سامانه «فست ملک» در فضای مجازی برای خرید و فروش املاک خبر داد و گفت: این سامانه با اتصال به سامانه اطلاعات و املاک و مستغلات کشور از امروز برای هموطنان در فضای مجازی قابل دسترسی است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، حسام عقبایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این سامانه به نشانی اینترنتی WWW.fastmelk.com قابل دسترسی است و تمام مشاوران املاک در سراسر کشور ( 650 هزار مشاور و 130 هزار دفاتر مشاوران املاک دارای پروانه کسب) به این سامانه متصل هستند.

وی با بیان اینکه برچسب این سامانه در تمام دفاتر مشاوران املاک دارای پروانه کسب نصب می شود، گفت: مردم با آرامش خاطر و اطمینان بیشتری می تواند املاک خود را در سراسر کشور در این سامانه برای خرید و فروش عرضه کنند و از نظر فناوری های جدید یکی از سامانه های بروز خرید و فروش ملک در سطح کشور است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در ادامه افزود: این سامانه به صورت آزمایشی در 2 استان کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است تا خریداران بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری ملک خود را از طریق مشاوران املاک به فروش برسانند.

رشد معاملات مسکن در تهران و کل کشور

عقبایی با بیان اینکه آمارها از رشد معاملات مسکن در تهران و سطح کشور حکایت دارد، گفت: در 23 روز مهرماه سال 96 در سطح کشور 33 هزار و 468 قرارداد خرید و فروش مسکن و 36 هزار و 874 قرارداد اجاره در دفاتر مشاوران املاک کشور به ثبت رسید که در مقایسه با 23 روز مهرماه سال 95 که 32 هزار و 987 قرارداد خرید و فروش و 39 هزار 664 قرارداد اجاره منعقد شده، روند خرید و فروش رو به رشد بوده است.

به گفته وی، در 23 روز مهرماه سال 96 در شهر تهران 10 هزار و 971 قرارداد خرید و فروش و 10 هزار و 966 قرارداد اجاره به ثبت رسیده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 9 هزار و 620 قرارداد خرید و فروش و 12 هزار و 665 قرارداد اجاره به ثبت رسیده و کاهش قراردادهای اجاره نیز به علت آغاز فصل پاییز و کمتر شدن جابجایی مردم بوده است.

نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی املاک کشور یادآور شد: پیش بینی ما این است که بازار معاملات مسکن در کشور وارد دوران پیش رونق شده و روند معاملات مسکن رو تا پایان سال جاری به رشد خواهد بود.احتمال افزایش 10 درصدی قیمت مسکن در نیمه دوم سال

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به افزایش قیمت ها نیز گفت: در نیمه اول سال 96 ما شاهد افزایش قیمت مسکن در کشور نبودیم اما در انتظار داریم در نیمه دوم امسال رشد قیمت ها بدون جهش در حد تورم تا سقف 10 درصد خواهد بود.دریافت کد رهگیری برای معاملات ملکی الزامی است

عقبایی در ادامه بر دریافت کد رهگیری هنگام معاملات مسکن در دفاتر مشاوران املاک تاکید کرد و گفت: به همین منظور سامانه اطلاعات و املاک و مستغلات کشور در سال 87 راه اندازی شد و در 11 سال گذشته همواره تمام مشاوران املاک ملزم شده اند که برای انجام تمام معاملات خرید، فروش، اجاره، هبه و یا صلح املاک از این سامانه کد رهگیری دریافت کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اظهارداشت: طبق قانون نظام صنفی و سازمان تعزیرات حکومتی همه قراردادها باید کد رهگیری داشته باشند و هیچ مبلغی نباید به بهانه دریافت کد رهگیری از مردم مطالبه شود و اگر مشاور املاکی در این خصوص از مردم وجهی مطالبه کرد باید موضوع را به اتحادیه های مشاوران املاک و یا شماره تلفن 7334 اطلاع دهند تا مساله مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به امضای تفاهمنامه چهار جانبه کمیسیون تخصصی مشاوران املاک، سازمان امور مالیاتی، اتاق اصناف و شرکت راهبر قرار است در تمام دفاتر مشاوران املاک صندوق مکانیزه فروشگاهی نصب شود تا با استفاده از نرم افزارهای آن اطلاعات مالیاتی همکاران ما به سازمان امورمالیاتی منتقل شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به توسعه کسب و کارهای مختلف در فضای مجازی اظهارداشت: افزایش کسب و کارها در فضا مجازی نباید به فعالیت های سنتی بازار ایران لطمه تا زمینه تعطیلی آنها را فراهم کند بنابراین سامانه فست ملک پس از انجام 2 سال مطالعه و بررسی های کارشناسی امروز رونمایی شده است.

عقبایی اظهارداشت: با توجه به حادثه پلاسکو و برای جلوگیری از حوادث مشابه در کلان شهرها از این پس انجام بیمه آتش سوزی و حادثه به استناد قانون تملک آپارتمان ها و هماهنگی با بیمه مرکزی در دفاتر مشاوران املاک همزمان با معامله ملک انجام می شود تا با تکمیل فرم خاصی با 50 درصد تخفیف املاک مورد نظر متعاملین بیمه آتش سوزی داشته باشد.

نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی املاک کشور افزود: همچنین برای ایجاد اطمینان بیشتر برای خریداران، بریا نخستین بار در کشور افراد می توانند کد رهگیری خود را به سامانه 110203000 ارسال کنند تا با دریافت تاییدیه از این سامانه پیامکی، از انجام معاملات خود در دفاتر مشاوران املاک مطمئن شوند.

بیشتر خانه های خالی مربوط به مسکن مهر است

عقبایی با اشاره به تعداد واحدهای مسکونی خالی در استان تهران گفت: اکنون بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که 650 هزار واحد آن که بیشتر آن نیز مربوط به مسکن مهر( شهر پرند و پردیس ) است در استان تهران قرار دارد.

این فعال حوزه مسکن اضافه کرد: بخشی از خانه های خالی نیز به واحدهای مسکونی واقع در شمال شهر تهران اختصاص دارد که مالکان آنها تمایلی به اجاره دادن آنها ندارند و امیدواریم با اعمال سیاست های مالیاتی مناسب، ملک خود را به بازار عرضه کنند.

وی گفت: هرچند که تاکنون دریافت مالیات از خانه های خالی اجرایی نشده است اما در زمان رکود بازار به طور معمول سیاست های تشویقی در نظر گرفته می شود تا در بازار مسکن که 40 درصد اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده، از سوداگری و حباب سازی قیمت ها جلوگیری شود.

نظر شما