معاون اول رییس جمهوری:

توسعه کشور جز از طریق توسعه علمی امکان پذیر نیست

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۱۲:۴۷:۳۲
کد خبر: ۶۳۱۴۶۱
توسعه کشور جز از طریق توسعه علمی امکان پذیر نیست
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه توسعه کشور جز از طریق توسعه علمی امکان پذیر نیست، گفت: ضرورت و پیش نیاز اصلی توسعه پایدار و همه جانبه و رسیدن به افق چشم انداز توسعه علمی است و کانون اصلی توسعه علمی دانشگاه های کشور هستند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در آیین تودیع و معارفه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از دکتر هاشمی که تاکنون سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده داشت به خاطر تلاش ها و اقدامات موثر در این مدت قدردانی کرد و گفت: ایشان هم زمان با شروع سال تحصیلی این مسئولیت را پذیرفت و توانست عملکرد خوب و اقدامات ماندگاری داشته باشد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین از فرهادی وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری بعنوان مدیری خدوم، صادق، باتجربه و شخصیتی علمی یاد کرد و گفت: فرهادی خدمات مهمی انجام داده و کارهای ماندگار ایشان در تاریخ آموزش عالی کشور ثبت خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به غلامی وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار داشت: ایشان چهره ای بی ادعا، متواضع، با متانت و مثال زدنی است و شخصیتی علمی و اجرایی است که امیدوارم توفیقات خوبی در دوران این مسئولیت داشته باشد.

جهانگیری همچنین با یادآوری اینکه تعداد معرفی و انتصاب وزرا و سرپرست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت تدبیر و امید بی سابقه بوده است، بیان کرد: البته دلیل این موضوع اهمیت و حساسیت جایگاه این وزارتخانه است و امیدوارم در دولت دوازدهم این وزارتخانه از ثبات مدیریت برخوردار باشد و بتواند به برنامه های وسیع که مورد نیاز آموزش عالی کشور است بپردازد.

معاون اول رییس جمهوری از دانشگاه های کشور بعنوان نقطه شناسایی مسائل کشور و محلی برای یافتن راهکارهای حل مسائل کشور نام برد و افزود: دانشگاه های کشور از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردارند به همین دلیل انتظاری که از دانشگاه ها برای کمک به حل مسائل کشور وجود دارد،‌ انتظاری دست نیافتنی نیست.

وی بیان کرد: نظام علمی کشور هم با شرایط مساعدی برای پیشرفت روبروست و هم با مشکلاتی در بخش های مختلف مواجه است و لازم است توجه ویژه ای به مسائل دانشگاه ها داشته باشیم و مشکلاتی که نظام علمی و پژوهشی کشور با آن مواجه است را حل و فصل کنیم.

جهانگیری با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقتدار کشور مبتنی بر اقتدار علمی است، گفت: همه مسئولین کشور بر این موضوع اشتراک نظر دارند که توسعه علمی باید در دانشگاه های کشور دنبال شود.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه مدیریت دانشگاه ها نباید مدیریتی چند پاره باشد، تصریح کرد: دانشگاه ها باید در جذب استاد، بودجه و مدیریت امور استقلال داشته باشند و تلاش دولت همواره این بوده است که دانشگاه ها از امنیت،‌ استقلال و جایگاه مناسب برخوردار باشند و اساتید، دانشجویان و تشکل های علمی و سیاسی نیز دارای احترام و شأن مناسب باشند.

وی افزود: در دولت یازدهم تلاش های خوبی در این راستا صورت گرفت و برخی نواقص مرتفع شد اما این راه همچنان نیازمند پیمودن است و امیدوارم وزیر جدید با ظرفیت بالایی که از نظر اخلاقی و علمی دارد بتواند با اتکاء به توانمندی این وزارتخانه و برخورداری از نیروی انسانی متخصص بر مشکلات فائق آید.

جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه انتظاراتی نیز از دانشگاه ها وجود دارد یکی از این انتظارات را توسعه علمی کشور برشمرد و افزود: زمانی مسئولین دانشگاه ها اعلام می کردند که ارتباط آنها با مجلات علمی بین المللی قطع شده و تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی کافی در اختیار ندارند که در این زمینه با تفاهمی که با دکتر فرهادی وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت مقرر شد از طریق ارتباط با برخی کشورها، بتوانیم از تسهیلات با نرخ سود پایین و بازپرداخت بلند مدت استفاده کنیم که البته در این زمینه تأخیری بوجود آمد که امیدوارم وزیر جدید بتواند این موضوع را پیگیری و از این تسهیلات برای ارتقاء آموزش عالی کشور استفاده کند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین با تاکید بر اهمیت پارک های علم و فناوری کشور، گفت: ما باید به دنبال حل مسئله بیکاری و اشتغالزایی برای جوانان تحصیلکرده باشیم تا فارغ التحصیلان دانشگاهی بتوانند از فرصت شغلی متناسب با تحصیلات خود برخوردار باشند و بازدهی مناسبی نیز برای کشور ایجاد کنند.

وی با اشاره به بازدیدهای خود از دانشگاه های امیرکبیر، صنعتی شریف و تهران، اظهار داشت: اتفاق مهمی که در برخی دانشگاه های کشور رخ داده این است که در این دانشگاه ها مراکز رشد علمی و فناوری دایر شده و کارهای علمی، تحقیقاتی و تولیدی مهمی در این مراکز انجام می شود.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه، بیان کرد: اقتصاد کشور به شدت به درآمدهای نفتی وابسته بوده که البته در سالهای اخیر از وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاسته شده و باید به این نکته توجه کنیم که تنها چیزی که می تواند جایگزین منابع طبیعی باشد و اقتصاد کشور به آن تکیه کند، فکر و دانش است و این همان موضوعی است که در اقتصاد مقاومتی تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان بر آن تاکید شده است.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه کانون اصلی دانش بنیان کردن اقتصاد دانشگاه های کشور هستند به ارتباط وزارت نفت با چند دانشگاه کشور برای اجرای پروژه های صنعت نفت کشور اشاره کرد و گفت: اگر این برنامه در سایر رشته های صنعتی نیز دنبال شود شاهد مجهز شدن صنایع کشور به دانش روز خواهیم بود.

وی از دانشگاه های کشور خواست دولت را در اجرای اقتصاد مقاومتی یاری کنند و گفت: اقتصاد مقاومتی فقط برای دوران تحریم نیست، یک اصطلاح علمی است زیرا همواره عده ای بیکار در دنیا برای ما خط و نشان می کشند از این رو باید اقتصاد کشور را از خطر دور کنیم و اقتصاد را به نقطه ای برسانیم که در برابر تکانه های بیرونی دچار آسیب نشود.

جهانگیری افزود: البته باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که اگر امید و اعتماد مردم از بین برود بهترین سیاست های اقتصادی هم کارآمد نخواهد بود و اقتصاد یک شبه دچار تلاطم می شود.

دراین مراسم فرهادی وزیر سابق علوم،‌ تحقیقات و فناوری، دکتر هاشمی سرپرست این وزارتخانه و سپس غلامی وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری نیز هر کدام به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص اهمیت این وزارت خانه و جایگاه آموزش عالی کشور پرداختند.

در این مراسم همچنین جهانگیری حکم انتصاب وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری که به امضای رییس جمهور رسیده بود را به وی اعطا کرد و با اهداء هدایایی از وزیر و سرپرست پیشین این وزارتخانه قدردانی کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز