رییس روس اتم مطرح کرد؛

آمادگی روسیه برای ارتقای نیروگاه‌های هسته‌ای ایران به ۱۲۰۰ مگاوات

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۱۵:۰۷:۰۶
کد خبر: ۶۳۱۵۹۴
آمادگی روسیه برای ارتقای نیروگاه‌های هسته‌ای ایران به ۱۲۰۰ مگاوات
رییس روس اتم گفت: در صورتی که تفاهم نامه کلی میان ایران و روسیه اجرا شود پیش بینی می کنیم برق هسته ای تولیدی ایران به ۱۰ هزار مگاوات برسد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «الکسی لیخاچوف» رئیس روس اتم در مراسم آغاز عملیات گودبرداری واحد دو نیروگاه اتمی بوشهر در کنفرانس خبری مشترک گفت: ایران و روسیه توافق کردند تا ۸ واحد نیروگاهی را بسازند و این واحدها می تواند هر کدام تا ۱۲۰۰ مگاوات برسد.

رئیس روس اتم افزود: در صورتی که تفاهم نامه کلی میان دو کشور اجرا شود پیش بینی می کنیم برق هسته ای تولیدی ایران به ۱۰ هزار مگاوات برسد.

لیخاچوف ادامه داد: دوره استفاده از نیروگاه های اتمی می تواند تا ۱۰۰ سال به طول انجامد از این رو افق همکاری ها را باید برای این دوره زمانی پیش بینی کنیم.

وی یادآور شد: پیشنهاد خوب ما امروز این است که نگاه به بهینه سازی سوخت داشته باشیم. در ساخت سوخت مشترک. همچنین پیشنهاد پروژه هایی برای ساخت نیروگاه‌هایی با قدرت متوسط را برای ایران داریم و این پیشنهاد ویژه که همکاری در صنعت هسته ای غیر انرژیتیک یعنی در حوزه های پزشکی و کشاورزی و صنعت هسته ای یا شیرین کردن آب دریا و کار بر روی متالوژی را گسترش دهیم.

رئیس روس اتم افزود: شرکت روس اتم آمادگی دارد در ساخت نیروگاه های غیرهسته ای نیز با ایران مشارکت کند و اگر ایران آمادگی داشته باشد، ما می توانیم نیروگاه بوشهر را به مرکز اشاعه و گسترش تکنولوژی‌های هسته‌ای در منطقه تبدیل کنیم.

لیخاچوف با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی دوستان به عنوان پایه و اساس یک ساختمان تعبیر می شوند، ادامه داد: همسایگی و حضور ما در ایران مثال خوبی برای این مساله است.

وی تصریح کرد: بوشهر سمبلی از اتفاق نظر و همکاری میان ایران و روسیه است.

رئیس روس اتم با بیان اینکه امروز فعالیتی را شروع می کنیم که تا ۱۰۰ سال به طول می انجامد و برای نسل های آینده این کار باقی می ماند، افزود: امروز جا دارد اشاره کنیم به سختی ها و پیچیدگی های ساخت و راه‌اندازی واحد اول نیروگاه که ما با کمک یکدیگر از عهده آن برآمدیم.

لیخاچوف ادامه داد: نیروگاه اتمی بوشهر بیش از ۲۵ میلیارد کیلووات ساعت انرژی تولید کرده است که موجب صرفه جویی و سودآوری شده است و ما در مسیر خود توقف نکردیم و امروز به طور سمبلیک عملیات گودبرداری واحد جدید را افتتاح کردیم.

وی گفت: مساله مهم این است که کارهای پیچیده و فنی به طور حداکثری در ایران انجام شود و حدود ۲۰ درصد کل عملیات پروژه و ۸۰ درصد عملیات ساختمانی توسط ایران انجام می شود.

وی افزود: آغاز به کار عملیاتی این پروژه در آستانه رویداد مهم ملاقات دو رییس جمهور انجام می شود که قابل توجه و اعتناست و آقای صالحی این امکان را خواهند داشت که با افتخار کار انجام شده در گذشته و برنامه پروژه آینده را به رییسان جمهور دو کشور گزارش دهند.

رئیس روس اتم از انگیزه، صداقت و اشتیاق همکاران ایرانی در پروژه جدید استقبال کرد و گفت: دیدن اینکه همکاران ایرانی به خوبی ما روسی صحبت می کنند انگیزه ما را برای ادامه همکاری ها افزایش می‌دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز