رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در صحن علنی مجلس:

بدعهدی‌های آمریکا در کمیسیون مشترک سازمان ملل ثبت شده است

۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۱۰:۲۲:۲۴
کد خبر: ۶۳۱۸۰۸
بدعهدی‌های آمریکا در کمیسیون مشترک سازمان ملل ثبت شده است
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام از اقدامات وزارت امور خارجه در مقابله با خصومت های آمریکا گزارشی ارائه کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «سید عباس عراقچی» رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از برجام اظهار کرد: گزارش متعادلی از دستاوردها و گشایش ها و همچنین موارد بدعهدی توسط دولت آمریکا از سوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه شد. تصویر نسبتا کاملی از خصومت ها، بدعهدی و نقض عهد در اجرای برجام ارائه شد، پیشنهاداتی نیز مطرح شد که ما نسبت به آن نظری نداریم.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه 7 گزارش سه ماهه از گشایش ها و پیشرفت های اجرای برجام و چالش های پیش روی آن از سوی وزارت خارجه به مجلس ارائه شده است، ادامه داد: در این گزارش های هفتگانه در 21 ماه گذشته تلاش شد تصویر واقعی نسبت به پیشرفت و گشایش های برجام و همچنین چالش های پیش روی آن و انواع بدعهدی ها در خارج از چارچوب برجام ارائه شود و تاکنون بر سوءنیت آمریکا تاکید شده است.

وی با بیان اینکه این سوء نیت ها به دولت قبلی و کنونی آمریکا برمی گردد، گفت: با وجود اینکه آمریکا باید با حسن نیت تکالیف و تعهدات خود را در اجرای برجام انجام می داد با سوء نیت حرکت کرد و این موضوع به دولت فعلی آمریکا محدود نمی شود بلکه در دولت گذشته نیز شاهد نقض عهد بوده ایم.

آمریکا تلاش دارد با بدعهدی منافع ایران از برجام را به حداقل برساند

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه بیان داشت: در چند ماه اخیر با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا روند بدعهدی این کشور شدت بیشتری یافته است که در گزارش اخیر به کمیسیون امنیت به طور مفصل به این موارد پرداخته ایم.

عراقچی تاکید کرد: آمریکا تلاش کرده است تا امتیازاتی که به ایران داده شده است با بدعهدی و ناقص اجرا کردن به حداقل برسد، این موضوع را در صحبت های رئیس جمهور این کشور که از برجام به عنوان بدترین توافق یاد می کند می توان یافت.

وی ادامه داد: محدودیت ویزا، تاخیر در صدور مجوز هواپیماها، تحریم های غیر هسته ای و اضافه کردن افراد به لیست های تحریمی و همچنین اظهارات ضد ایرانی مقامات آمریکایی به خصوص رئیس جمهور برخلاف بند 28 برجام است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به سفر دیپلمات آمریکایی به وین برای تحت فشار قرار دادن رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: تمام این اقدامات در تعارض با روح برجام و مفاد و متن این توافق بین المللی است و در واقع بندهای 26، 28 و 29 برجام نقض شده است.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا تلاش کرده است با ایجاد فضای منفی علیه ایران نگرانی هایی برای کمپانی ها و بنگاه های اقتصادی در جهت عادی سازی روابط با ایران ایجاد کند، گفت: وزارت امور خارجه در 21 ماه گذشته در 7 گزارش ارائه شده تمام موارد را ثبت کرده است، همچنین وزیر امور خارجه طی 10 نامه به موگرینی که رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده اجرای برجام است نوشته و تک تک موارد بدعهدی و عدم پایبندی در کمیسیون مشترک سازمان ملل ثبت شده است.

عراقچی تاکید کرد: با این حال تمام حرکت های اخیر آمریکا به ویژه رئیس جمهور این کشور علیه برجام با مقابله جهانی مواجه شده است و این واقعیت وجود دارد که آمریکا در شرارت علیه ایران و به خصوص برجام در یک انزوا قرار گرفته است چرا که اعضای دیگر 1+5 از جمله روسیه، چین و کشورهای اروپایی صریحا با بدعهدی آمریکا مخالفت کردند و هرگونه تلاش برای مذاکره مجدد را مردود می دانیم.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها داور برجام است

وی عنوان کرد: همچنین تلاش می شود تا اعتبار آژانس بین المللی انرژی اتمی زیرسوال برود در حالی که اعتبار این نهاد بین المللی مورد تاکید قرار گرفته است و همگان باور دارند که برجام جز آژانس بین المللی داور دیگری ندارد و ایران طبق 8 گزارش آژانس به تعهدات خود پایبند است.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه خصومت آمریکا علیه ایران به ویژه برجام باعث انزوای این کشور شده است، بیان داشت: یکی از موفقیت های دیپلماسی ایران مردود شدن خصومت های آمریکا علیه برجام است همانطور که مقام معظم رهبری اخیرا تاکید کردند جمهوری اسلامی ایران در اوج قدرت و اقتدار قرار گرفته است و از نفوذ در منطقه و جهان برخوردار است.

ارائه گزارش روزانه از اجرای برجام به مقامات کشور

وی با تاکید بر اینکه مشروعیت و مقبولیت ایران در تعارض موضع گیری های آمریکا در موضوع برجام است، گفت: توانمندی موشکی، ثبات داخلی، فروش نفت، تردد کشتی ها و نفتکش ها با بیمه کامل در همه بنادر جهان جز آمریکا و رژیم صهیونیستی که خودمان تمایل نداریم در بالاترین شکل ممکن صورت می گیرد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه وزارت امور خارجه روزانه گزارشی از اجرای برجام به مقامات نظام و رئیس مجلس ارائه می کند، بیان داشت: سناریوهای مختلفی بررسی و پیش بینی شده است که به هیات نظارت بر اجرای برجام نیز ارائه شده است و تلاش داریم تمهیدات لازم را در برابر خصومت ها، سلطه گری و زورگویی آمریکا پیش بینی کنیم، همه آماده ایستادگی در برابر خصومت آمریکا هستیم و برای آن سناریوهایی آماده کرده ایم.

نظر شما