سخنگوی دولت:

تکلیف یارانه بگیران در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۹۷ در مجلس روشن می شود

۱۳۹۶/۰۸/۱۶ - ۱۳:۲۴:۵۹
کد خبر: ۶۳۴۴۰۰
تکلیف یارانه بگیران در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۹۷ در مجلس روشن می شود
معاون رییس جمهوری گفت: تکلیف یارانه بگیران یا گروه‌های هدف در توزیع یارانه ها پس از بررسی بودجه سال ۹۷ مشخص می شود.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پانزدهم آذر که مهلت قانونی ارائه لایحه به مجلس است بتوانیم این مهم را به انجام برسانیم. وی ادامه داد: البته در سال جدید پانزدهم آذر، مجلس تعطیل رسمی است و در اولین جلسه که هیات مدیره مجلس حضور داشته باشد دولت برای ارایه رسمی لایحه آماده است.

نوبخت افزود: در صورت لزوم جلسه ویژه‌ای برای خبرنگاران برای تبیین و تفسیر این لایحه تشکیل می‌شود زیرا بودجه سال آینده بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود. سخنگوی دولت گفت: دولت قویاً خروج بانک ها از بنگاهداری را دنبال می کند اما هنوز تصمیمی در خصوص افزایش فرصت برای واگذاری بنگاه های بانک ها گرفته نشده است. نوبخت افزود: بانک ها نباید بنگاه داری کنند چون بخشی از سپرده های مردم را منجمد کرده و نمی‌توانند در اختیار مردم و تولیدکنندگان قرار دهند.

وی ادامه داد: اما باید پاره ای از مشکلات را هم واقع بینانه در نظر بگیریم و باید ببینیم در شرایط حاضر متقاضی با قیمت مناسب برای خرید این بنگاه ها وجود دارد یا خیر. نوبخت ادامه داد: بانک ها نمی خواهند بنگاه های خود را با قیمت پایین به فروش برسانند و باید خریدار واقعی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت سیاست خروج بانک ها از بنگاهداری را دنبال می کند، گفت: شورای پول و اعتبار نیز این موضوع را پیگیری می کند و قطعاً باید بانک ها هر چه زودتر از بنگاهداری خارج شوند. رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: در هفته های آینده گزارشی از میزان واگذاری بنگاه ها را ازجانب بانک ها ارائه خواهیم کرد.

حرکت ایران در جهت حذف دلار از مناسبات تجاری

سخنگوی دولت گفت: جمهوری اسلامی از سال‌های قبل هم گام هایی را برای حذف دلار از مناسبات تجاری بین المللی برداشته و در حال حاضر بیشتر این مناسبات تجاری براساس یورو است.

نوبخت افزود: با هماهنگی هایی که بین کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان، روسیه و ایران وجود دارد این مواضع را حتی در جهت استفاده از پول‌های ملی نیز دنبال می کنیم و در این جهت حرکت خواهیم کرد.

تعیین تکلیف یارانه‌بگیران پس از بررسی بودجه ۹۷

معاون رییس جمهوری  گفت: تکلیف یارانه بگیران یا گروه‌های هدف در توزیع یارانه ها پس از بررسی بودجه سال ۹۷ مشخص می شود. نوبخت با اشاره به اعلام نظر رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه توزیع یارانه ها فقط باید معطوف به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باشد افزود: این پیشنهادی است که هم از سوی کمیته امداد و هم برخی نمایندگان مجلس به صورت غیر رسمی منعکس شده است و ما بهترین فرصت را هنگام رسیدگی به بودجه ۹۷ داریم تا آنچه مورد نظر نمایندگان مجلس و مرجع قانونگذار است در تبصره ۱۴ بودجه این سال اعمال کنیم.

وی گفت: اگر تکلیف قانونی این باشد که دولت فقط به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی یارانه پرداخت کند دولت مجری قانون است. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ظرف یک یا دو ماه آینده نمایندگان به صورت رسمی نظرات خود را درباره بودجه سال ۹۷ اعلام می‌کنند، افزود: اگر این نظرات به صورت قانونی در تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۷ به شکل احکام مطرح شود دولت مجری قانون است.

نوبخت خاطرنشان کرد: در تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال چگونگی توزیع منابع یارانه ها تا سقف ۴۸ هزار میلیارد تومان بین اقشار مختلف به صورت نقدی و غیر نقدی مشخص شده است. وی گفت: بر اساس آنچه در این تبصره مشخص شده است به هر فرد ۴۵ هزار و ۵۰۰  تومان یارانه پرداخت می شود.

تشکیل کارگروه حل مشکل مالباختگان موسسات مالی

معاون رییس جمهوری از تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات مالباختگان موسسات مالی خبر داد. نوبخت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که به تجمع مالباختگان موسسه مالی در نمایشگاه مطبوعات اعتراض کرده بود گفت: خوشبختانه سران سه قوه هفته پیش در جلسه ای که داشتند تصمیمات بسیار مهمی برای حل مشکلات مالباختگان گرفتند و قرار شد کارگروهی با حضور نمایندگان سران سه قوه کار را دنبال کند.

وی تصریح کرد: کار این کارگروه رصد و ادامه اجرای تصمیمات سران سه قوه است. نوبخت با ابراز امیدواری به اینکه مشکل مالباختگان موسسات مالی در آینده نزدیک حل شود خواستار نظارت بیشتر بانک مرکزی برای جلوگیری از هرگونه اشتباه این موسسات شد.

تصمیمی در خصوص جابجایی دبیرخانه سازمان بیمه سلامت ایرانیان گرفته نشد

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: هنوز تصمیمی در خصوص جابجایی دبیرخانه سازمان بیمه سلامت ایرانیان گرفته نشده است. نوبخت افزود: در فرآیند رسیدگی لایحه برنامه ششم، مجلس سازمان بیمه سلامت ایرانیان را از وزارت تعاون گرفته و به وزارت بهداشت واگذار کرد.

وی ادامه داد: با الحاق این سازمان به وزارت بهداشت این بحث پیش آمد که آیا دبیرخانه اش در وزارت تعاون بماند یا اینکه به وزارت بهداشت منتقل شود. نوبخت یادآور شد: هنوز هیات وزیران تصمیمی در این خصوص نگرفته است و تصمیم هیات وزیران در این خصوص رافع این امر است.

 

نظر شما