نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با برنا:

بزودی اصلاح تعرفه گمرکی برای صادرات به روسیه را از دولت درخواست خواهیم کرد

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۹:۰۵:۲۹
کد خبر: ۶۳۵۲۱۶
بزودی اصلاح تعرفه گمرکی برای صادرات به روسیه را از دولت درخواست خواهیم کرد
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بزودی اصلاح تعرفه گمرکی برای صادرات به روسیه را از دولت درخواست خواهیم کرد.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ اعمال تحریم های اقتصادی از سوی آمریکا علیه ایران و روسیه فرصت تازه  ای برای گسترش مبادلات تجاری میان دو کشور  و به خصوص ایران فراهم کرده است.

روسیه که تا پیش از اعمال تحریم های اقتصادی آمریکا عمده واردات مواد غذایی خود را از اروپا انجام می داد حالا تصمیم به افزایش استفاده از مواد غذایی ایرانی گرفته  است. آنچنان که با دستور ویژه ولادمیر پوتین، 20 درصد مواد غذایی این کشور می بایست از ایران تامین شود.

 بر اساس گزارشات رسمی، انواع لبنیات، میوه های خشک، میوه و سبزیجات، کشمش، کنسرو و شیرینی اصلی ترین مواد غذایی صادراتی ایران به روسیه است.

 با این حال اینگونه به نظر می رسد به رغم فراهم آمدن بسترهای مناسب برای افزایش صادرات ایران به روسیه و جبران کسری تراز تجاری با این کشور، هنوز اقدامات مناسب برای گسترش صادرات انجام نشده است.

 بالابودن تعرفه گمرکی یکی از مشکلات پیش روی بخش خصوصی ایران برای صادرات محصولات ایرانی به روسیه محسوب می شود.

کریمی تفرشی، رئیس هیات مدیره تعاونی مواد غذایی ایران، در این خصوص می گوید: متاسفانه  بزرگ ترین معضل هزینه ساز برای صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران به روسیه تعرفه های گمرکی است که همسو با سیاست حمایت از صادر کنندگان ایرانی نیست.

ناصر موسوی لارگانی، نایب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در این خصوص گفت: اگر بخواهیم صادرات غیرنفتی مان توسعه پیدا کند و از  اقتصاد نفتی جدا شویم لازم است زمینه را برای صادرات  مواد غذایی، قطعات یا مواد فراوری شده فراهم کنیم. یکی از عوامل موثر در تشویق صادرات خودداری از اخذ هرگونه عوارض گمرکی از صادر کنندگان است.

 وی در ادامه افزود: بانک های ما به ویژه بانک توسعه صادرات باید  دست صادرکنندگان را  با وام های ارزان قیمت بگیرند. باید توجه کنیم هرچقدر در صادرات کالا موفق باشیم، رونق اقتصادی در کشور ایجاد می شود. همین که توانستیم بازارهای کشورهای همسایه نظیر عراق، پاکستان و روسیه را تصاحب کنیم، می توانیم به توسعه صادرات به کشورهای اروپایی هم فکر کنیم. البته این امر به شرط بهبود کیفیت و  برخورداری از بسته بندی مناسب امکان پذیر خواهد بود.

لارگانی در ادامه با توجه به اهمیت صادرات به کشور روسیه گفت: بعد از تحریمی که آمریکا علیه  روسیه وضع کرده، آنها  نیاز مبرم به کالاها، مواد غذایی و میوه های ما پیدا کرده اند لذا آماده کردن بسترهای مناسب برای صادرات این مواد به کشور روسیه  باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان افزود: در اولین فرصت وزیر اقتصاد را، که خودشان قبلا ریاست گمرک جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشتند، به مجلس دعوت خواهیم کرد تا از ایشان درخواست کنیم برای رونق صادرات، کسب و کار و افزایش تولیدات مواد غذایی، تعرفه گمرکی به کشورهایی نظیر روسیه را حذف یا کم کنند. همچنین از رئیس کل بانک مرکزی، که مسئولیت بانک ها را دارند، درخواست خواهیم کرد وام های ارزان قیمت در اختیار صادرکنندگان بگذارند تا صادرکنندگان برای صادرات بیشتر تشویق شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز