سخنگوی دولت در گفتگو اینترنتی با خبرنگاران:

بدون هیچ پیش شرطی آماده تبادل زندانی با آمریکا هستیم

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۱۲:۵۱:۵۸
کد خبر: ۱۰۰۰۱۴۴
بدون هیچ پیش شرطی آماده تبادل زندانی با آمریکا هستیم
سخنگوی دولت گفت: ما اعلام کردیم که بدون هیچ پیش شرطی آمادگی تبادل برای همه زندانیان و گفتگو برای این آزادی وجود دارد اما آمریکا است که تاکنون از پاسخ خودداری کرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در گفتگو اینترنتی با خبرنگاران گفت: در مورد راه حل دولت برای حمایت از استارتاپ‌ها، بخشی از فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم، حمایت از رشد جهش دار استارتاپ‌ها بوده و در این راستا تلاش کردیم. من فکر می‌کنم معاونت علمی ریاست جمهوری، برادر کوشا، فعال و خوش‌فکرمان ستاری هم در این زمینه موثر عمل کرد. از سال‌های اول در بحث بودجه، صندوق شکوفایی را تقویت کردیم و در هر جایی که قاعده و مقرراتی تنظیم می‌شد و در آنجا می‌توانستیم کمک کنیم به تقویت صندوق نوآوری، چه خود استارتاپ‌ها و معاونت و مسائلی که به حوزه استارتاپ‌ها مربوط و به حوزه نخبگان مربوط می‌شود، دولت دریغ نکرد. من فکر می‌کنم میزان مقرراتی که در این 6 سال و خرده‌ای و 7 سال برای استارتاپ‌ها شکل گرفت، بی نظیر بوده و به هر حال شاید لازم هم بوده است.

او ادامه داد: خود معاونت علمی فناوری از استارتاپ‌های حوزه آنلاین و دیجیتال و مجازی تحت عنوان کرونا پلاس اخیرا رونمایی کرد. برای پویش کرونا پلاس می توانیم تعریف‌های مشخص داشته باشیم و همین طور تعریف‌های جدید برای کمک، هم داشته باشیم. کسب و کارهای استارتاپی‌ و دیجیتالی که این پویش برایشان راه‌اندازی شده هم، هم‌افزایی‌شان دیده شده است. در بحث استارتاپ‌ها در زنجیره‌ها دچار مشکل بودیم و الان بحث زنجیره برای ارائه خدمات بهتر و با کیفیت در حوزه کالا و خدمات آنلاین را اتفاقا در دل بحران کرونا، جلو بردیم. زنجیره تولید یک کشور و رسیدن به درب خانه را هم دوستان دنبال می کنند که بر پایین آمدن قیمت و هزینه انبارداری، کمک می کند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: بر روی شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌های حوزه خدمات آنلاین برنامه‌های مشخصی را معاونت علمی و فناوری داشته و در حقیقت فعالیت کرده است. 9حوزه را این برنامه و پویش معاونت علمی و فناوری، پوشش می دهد.  آموزش آنلاین، حمل و نقل آنلاین و سلامت و ورزش و سرگرمی و توریسم آنلاین و تولید محتوای آنلاین و نوآوری اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین و ایده و ابتکارات، اینها 9 حوزه‌ای هستند که در کانون تمرکز معاونت علمی و فناوری و مورد حمایت دولت قرار دارند. حوزه‌های درمانی و تشخیصی اعم از آزمایشگاه‌هایی و پاراکلینیکی را اضافه کردیم. همین طور حوزه‌هایی مثل آموزشگاه رانندگی، آرایشگاه ها، سالن‌های زیبایی و مسائلی از این قبیل را هم اضافه کردیم. دو رسته دیگر هم به آن 11 تا اضافه شدند. به هر حال هم در قالب آن رسته‌های سیزده گانه و هم در قالب موارد خاصی که معاونت علمی فناوری دنبال می‌کند، به امید خدا حمایت خواهیم کردیم.

ربیعی اضافه کرد: معتقد هستیم ایجاد شغل برای آینده با استارتاپ‌ها خواهد بود. معتقد هستیم که بخش خدمات امروز بیشترین اشتغال را دارد. بخش خدمات در حوزه فناوری‌های اطلاعاتی و در حوزه‌های خلاقانه و نوآورانه ای که استارتاپ‌ها دنبال می‌کنند، سهم اشتغال بیشتری از آینده اشتغال ایران، خواهد داشت. با توجه به حدود 5 میلیون دانشجوی تحصیل کرده‌ای که به مرور وارد بازارکار می‌شوند با توجه به این تعداد دانشجو، فکر می‌کنم شغل‌های مناسب در حوزه‌هایی هست که حوزه استارتاپ‌ها فعالیت می کنند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: از مدت‌ها پیش اعلام کردیم که برای تبادل همه زندانیان ایرانی و آمریکایی آمادگی داریم. این را وزیر خارجه ما به صراحت اعلام کرد بنابراین ما بدون هیچ پیش شرطی، اعلام کردیم آمادگی تبادل برای همه زندانیان و گفت‌وگو پیرامون این آزادی را داریم. منتها این آمریکا بود که تاکنون خودداری کرد و امیدواریم در شرایطی که بیماری کویید 19، جان شهروندان ایرانی را در زندان‌های آمریکا تهدید می‌کند دولت آمریکا سرانجام مراقبت از جان انسان‌ها را به سیاست ترجیح بدهد و آماده باشد که به این مسیر برگردد. همینجا اعلام می‌کنیم که ما دولت آمریکا را مسئول جان و سلامت همه شهروندان ایرانی که از خانواده‌هایشان دور هستند، می‌دانیم و اطلاعاتی داریم که شهروندان ایرانی در زندان‌های آمریکا در شرایط مطلوبی نیستند و به خوبی مراقبت نمی‌شوند. این برای ما نگران‌کننده است. منتها به نظرمان می‌آید آمریکا آمادگی بیشتری در مقایسه با گذشته برای خاتمه دادن به این وضعیت را دارد ولی قضاوت نهایی را الان نمی‌کنیم و موکول می‌کنیم به مشاهده پیشرفت محسوسی که در جریان امور هست. دولت آمریکا از آمادگی ما از ماه‌ها قبل مطلع شده و فکر می‌کنیم نیازی هم به قرار دادن میانجی نیست؛ با این حال در صورت موافقت طرف آمریکایی دفتر حفاظت از منافع ایران نقطه نظرات ما را درباره نحوه، زمان و انجام این مبادله را به واشنگتن منتقل خواهد کرد.

ربیعی در پایان گفت: ما  آمادگی داریم اما برای بحث کردن، پیرامون آزادی همه زندان‌ها این طرف آمریکایی است که باید در این زمینه اعلام نظر کند. البته گفتم شواهدی از این وجود دارد که دیدگاهشان شاید تغییر کرده باشد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز