سخنگوی دولت در نشست خبری:

وزارت ورزش وضعیت ورزش‌های غیر تجمعی را بررسی می‌کند/ به مرز گرفتن سی هزار تست کرونا در روز نزدیک می‌شویم/ حضور دانش آموزان در مدرسه اجباری نیست/ درباره بازگشایی دانشگاه‌ها تصمیمی اتخاذ نشده

۱۳۹۹/۰۲/۲۲ - ۱۱:۳۳:۵۲
کد خبر: ۱۰۰۰۶۰۱
وزارت ورزش وضعیت ورزش‌های غیر تجمعی را بررسی می‌کند/ به مرز گرفتن سی هزار تست کرونا در روز نزدیک می‌شویم/ حضور دانش آموزان در مدرسه اجباری نیست/ درباره بازگشایی دانشگاه‌ها تصمیمی اتخاذ نشده
سخنگوی دولت گفت: از ۲۷ اردیبهشت همه مدارس بازگشایی می شود و حضور هیچ دانش آموزی اجباری نیست.‌

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، در نشست خبری خود گفت: در روز یک شنبه در جلسه ستاد کرونا با حضور رهبری آخرین شرایط و روندها را مورد بررسی قرار دادیم. مقام معظم رهبری به دو نکته مهم در جلسه ستاد ملی کرونا اشاره کردند. گسترش شبکه بهداشت و برنامه‌ریزی برای پیشگیری و نکته دوم آثار مثبت معنویت در شرایط کرونایی. بی تردید دولت به طور شبانه روزی با همه‌ توان در این‌ روزها به دو مسئله مهم‌، مقابله با‌ شیوع کرونا و حفظ زندگی، معیشت و جان‌ مردم اهتمام‌ داشته و دارد. شرایط سخت و پیچیده‌ است. در شرایط اقتصاد تحریمی هم‌ باید از جان ها محافظت کنیم و هم‌ از جان‌ در مقابل بیماری. مردم مطمین‌ باشند همه ارکان دولت برای این دوره حیاتی شبانه روز پای‌ کار هستند. امروز به مرز گرفتن سی هزار تست در روز نزدیک می شویم و بنا داریم به یک و نیم میلیون تست برسیم.

او در خصوص تصمیمات اخیر در ستاد ملی کرونا گفت: به وزارت ورزش ماموریت داده شد ورزش‌های غیر تجمعی را بررسی کند و به ستاد بیاورد. ‌ مدارس و آموزشگاه ها هیچ گاه تعطیل نشدند زیرا ستاد ملی کرونا بر گسترش زیر ساخت ها و تداوم آموزش مجازی، تاکید کرده است. از ۲۷ اردیبهشت همه مدارس بازگشایی می شود و حضور هیچ دانش آموزی اجباری نیست.‌ خانواده هایی که احساس نگرانی می کنند هیچ‌ نیازی به حضور در مدرسه نخواهند داشت و این تصمیم به عهده مردم است. برای دانشگاه ها به تصمیمی نرسیدیم و قرار شد، هفته آینده در مورد دانشگاه ها، تصمیماتی را اتخاذ کنیم.

ربیعی بیان کرد: در جلسه ستاد ملی کرونا مقرر شد، همه مراکز مذهبی، صنوف و رستوران ها و جاهایی مثل آرایشگاه ها بعد از ماه رمضان با رعایت دستورالعمل ها به صورت تدریجی باز شود؛ البته با رعایت اصول بهداشتی در برخی مناطق سفید، این شغل ها بازگشایی شدند. با توجه به پیش رو بودن مراسم قدر،  مراسم شب‌های قدر با جمعیت بسیار محدود در مراکزی محدود برگزار می‌شود

او در خصوص نگرانی های مردم‌ در واگذاری سهام عدالت در بورس گفت: گزارش هایی را داشتیم  که عده ای با پول های اندک سهام ها را خریداری می کردند. با اطلاع رسانی گسترده و بیان عدد ارزشی و تقریبی، افراد از ارزش سهام مطلع شوند‌. افرادی که نیاز به فروش سهام دارند، می توانند با برنامه ریزی درخواست فروش کنند. افرادی هم که می خواهند سرمایه گذاری کنند با یک انتخاب ساده می توانند این کار را انجام دهند. برای فروش، ۳۶ شرکت بورسی درجه یک، انتخاب شدند و مشمولین می توانند براساس ضوابط‌ و دستور العمل ها به این ها، مراجعه کنند. همه سهام را یک جا نمی توان فروخت و سی درصد آن فروخته می شود البته به صورت تدریجی می توانند  بقیه سهام را بفروشند.  ما تمهیداتی اندیشیدم و نحوه فروش را ساده کردیم.

ربیعی با بیان اینکه با شرایط اقتصادی و بهداشتی که داشتیم، یک سناریویی را انتخاب کردیم، اظهار کرد: پنج سناریو محتمل در پیشروی ما قرار داشت. ما باید یک سناریو را انتخاب می‌کردیم؛ بین سناریو آزاد کردن همه رفتارها و به وجود آمدن مرگ‌ها و سناریو سخت‌گیرانه کامل. ما باید با توجه به شرایط داخلی خودمان را انتخاب می‌کردیم.  

او ادامه داد: یک سناریو بدون مداخله بود که اساسا ما آن را دنبال نکردیم. برخی از کشورها هم که آن را دنبال کردند، منصرف شدند. یک سناریو مداخله حداقلی بود. سناریو دیگر، مداخله متوسط به سمت خوب بود. سناریو دیگر، مداخله سنگین و سخت‌گیری حداکثری. سناریو آخر هم سناریو قرنطینه بود.  

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اگر انتخاب ما، سناریو اول بود براساس گزارشی که در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شد، با ۱۱ هزار فوتی روبه‌رو می‌شدیم، تصریح کرد: در سناریو دوم، تعداد فوتی‌ها ۳۳ هزار نفر بود. سناریو سوم ۱۸ هزار فوتی. در سناریو چهارم، تعداد فوتی‌ها ۱۱ هزار نفر بود و در سناریو پنجم، عدد کمتری. ما بین سناریو چهارم و پنجم را انتخاب کردیم.  

ربیعی با بیان اینکه در روزهایی به سمت سخت‌گیری‌های حداکثری حرکت کردیم، خاطرنشان کرد: انتخاب سناریو مناسب، آماده بودن نظام بهداشت و درمان، بیمارستان‌ها و به موقع آماده شدن تجهیزات پزشکی‌مان موجب شد تا تعدادی فوتی‌ها ما حتی از نرم‌های جهانی هم رو به پایین باشد. هم‌اکنون هم حول و حوش سناریو چهارم باید حرکت کنیم و در شهرها به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم.  

او افزود: در جاهایی که احساس می‌کنیم در چند روز متوالی عدد ما، عدد مناسبی است، باید به سمت سناریوهای پایین‌تر برویم. البته این مسئله به معنای آن نیست که در این سناریوها در آن شهرها ثابت بمانیم.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه کماکان رصدها ادامه دارد، اظهار کرد:‌ از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. رمز موفقیت ما در کنترل بیماری و پیشگیری از به خطر افتادن جامعه از یک طرف و از طرف دیگر، نیفتادن آنها به ورطه فقر و بیکاری، رعایت کامل پروتکل‌ها است. یک همکاری همگانی، یک جنبش عظیم از همکاری و اعتماد برای مراعات است.  

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که شما اخیرا موضعی نسبت به زندانیان ایرانی و امریکایی گرفتید که بازتاب گسترده ای در پی داشت برخی رسانه های خارجی این موضع‌ را حمل بر مذاکره با امریکا دانستند، گفت: انچه درباره تبادل زندانیان مطرح کردم ناظر به همان پیشنهاد دو سال پیش ظریف بود. وزیر خارجه قبلا بیان کرده بود آمادگی تبادل برای همه زندانیان را داریم و این پیشنهاد به همه زندانیان ما، مرتبط می شود نه فقط زندانی های ایرانی در امریکا. تصمیم گیری و مجاب شدن طرفین برای ازاد سازی و تبادل زندانیان ایران و آمریکا  نیازی به میانجیگری و مذاکره ندارد. اگر عزم و اراده برای این‌ کار باشد فرایند انجام از طریق دفتر حفاظت منافع سوییس صورت می گیرد.

ربیعی در مورد بازار مسکن افزود: اولویت ما طبقاتی هستند که مسکن مورد نیاز آنهاست مانند معلمان، بازنشستگان و کارگران و ما اینها را در اولویت قرار داده‌ایم.  ولی به هر حال مسیر مسکن هم از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند مانند سکه و ارز. بالاخره پول سرگردان الان به بازار بورس رفته و ما خوشحال هستیم و می‌گفتیم همه کمک کنیم که این بورس به زمین نخورد و کماکان جذابیت داشته باشد.  

سخنگوی دولت عنوان کرد: این یک بحث و یک نظر ملی بود. به‌رغم اینکه اگر انتقادی هم داریم بگوییم که این بورس سازنده‌تر جلو برود و به‌این دلیل بود که این پول‌های سرگردان به بخش‌های دیگر نرود.  

ربیعی خاطرنشان کرد: ما الان حدود یک میلیون ثبت‌نام مسکن کرده‌ایم. و همانطور که گفتیم بر حسب نیازمندی افراد اولویت‌بندی کرده‌ایم که اقشار مختلفی که بیشتر نیازمند هستند اگر مسکن در اختیار آنها قرار بگیرد افزایش قیمت مسکن تاثیری روی آنها نخواهد داشت.

او یادآور شد: ما تاکنون ۸۰۰ هزار واجد شرایط استخراج کرده‌ایم برنامه دیگر ما هم پایدار کردن جریان تولید مسکن است که مدام تولید مسکن جریان داشته باشد و به نیازمند واقعی پاسخ بدهیم.

سخنگوی دولت گفت: مثلا از فرهنگیان ۱۷۰ هزار نفر اسم داده بودند که بررسی شد و ۷۵ هزار نفر واجد شرایط بودند. این واجد شرایط بودن را دنبال می‌کنیم. اقدامی که در مورد مسکن انجام می‌دهیم با تولید مسکن و کمک به خانه‌دار شدن اقشاری که نیازمند هستند و پول بالایی ندارند یعنی فاصله تامین مسکن را برای آنها کوتاه می‌کنیم.  

سخنگوی دولت در خصوص محدودیت ها در استان خوزستان و امکان اعمال این محدودیت ها در استان های دیگر از جمله تهران ‌گفت: تصمیمات سفید، زرد و قرمز امری ثابت نیست و با روند سه روزه قابل تغییر است. در استان خوزستان با توجه به آداب و رسوم‌ محلی گزارش هایی شده بود که عزاداری ها و عروسی های جمعی برگزار می شود و مراعات ها کم‌ صورت می گیرد. در سنجش ها نشان داده شد که کمتر از ۵۰ درصد مردم پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند. به طور طبیعی برای حفظ جان افراد به سناریوهای دیگر برگشت می کنیم.

ربیعی در خصوص حواشی مربوط به بدرفتاری مرزبان ایران در شرق کشور با مهاجران افغانستانی گفت: رابطه ایران و افغانستان بر پایه صلح و برادری بوده است. در این مدت به رغم همه مشکلات، میزبان افغانستانی ها بودیم و نباید بر اساس اتفاقی که به دلیل نارسایی ها در تردد افراد در مرزها رخ داده که وظیفه مرزبانان آنها نیز بوده روابط ما با آنها تیره شود. ایران همکاری های خود را در این زمینه انجام می دهد. امنیت جان افغانستانی ها در کشورمان برای ما اهمیت دارد و باید ترددها در مرز ساماندهی شود. نارسایی ها در تردد افراد در مرزها وجود دارد. آنچه که پیشنهاد می کنیم برای کمیته مشترک به علت پیشگیری از این‌گونه رفت و امد هاست و اطمینان برای جلوگیری از این حوادث است. برخی به دنبال تیرگی و بر هم‌ زدن مناسبات دوستانه ایران و افغانستان هستند. ترددها از مرزها باید سامان یابد و طرف مرزبان افعانستان هم ‌باید همکاری کند.

ربیعی تاکید کرد: تشکیل وزارت بازرگانی به خصوص در شرایط تحریم ها برای دولت مهم بوده است و از مشکلات می کاست ولی این طرح رد شد. دولت به نظر نمایندگان احترام میگذارد. با اصلاحات ساختاری در تلاشیم تا مشکلات در این زمینه کاهش یابد. باید به نحوی وضعیت فعلی را به سمتی می بردیم که امر بازرگانی و خرید و فروش و انبار کردن و به موقع خریدن در جایی، متمرکز شود. دولت در فعالیت خود به نتیجه رسید برای اینکه بازار را در کنترل قیمت و عرضه، بیشتر کنترل کند، نیازمند یک وزارت خانه است. مدیریت متمرکز بخش بازرگانی در وزارت بازرگانی از این مشکلات می کاهد اما این طرح رد شد و دولت ناچار است با ساختارهایی موجود خود خلا وجود وزارت بازرگانی را حل کند و به سمت اصلاح ساختاری درون وزارت خانه، حرکت کند. در داخل وزارت خانه و اختیاری که باید داشته باشد با وزارت خانه های دیگر این اصلاح ساختار را جلو خواهیم برد، هر چند جای این وزارتخانه را نمی گیرد اما نیازمندی ها را برطرف می کند. اعلام میکنم به نظر نمایندگان احترام می گذاریم اما از نبود وزارت بازرگانی دولت احساس خلا می کند.

او در مورد انتخاب مصطفی الکاظمی گفت: دولت ایران از تشکل دولت جدید عراق و انتخاب مصطفی الکاظمی برای نخست وزیری که با رای بالا محقق شد، استقبال می‌کند. ایران همیشه از دولت و ملت عراق حمایت می کند و امیدوایم  در دوره نخست وزیری او، روابط دولت دو ملت پیش برود و بیش از هر وقتی توسعه یابد. در هر فرصتی اعلام کردیم، عراق به عنوان‌ کشور همسایه اهمیت و اولویت بالایی دارد. با دولت الکاظمی تجربه موفقی را در راستای تامین منافع دو طرف خواهیم داشت.

او در پاسخ به این سوال که اعضای هیات تحقیق و تفحص‌ چاقاق کالا و ارز مجلس گفته اند، دست های پنهان اجازه ارائه گزارش تحقیق و تفحص‌ قاچاق کالا و ارز را در صحن نمی دهد دلیل مخالفت دولت برای ارایه این گزارش چیست، گفت: دولت همه اختیارات و وظایف مجلس را به رسمیت می شناسد. یکی از اختیارات مجلس تحقیق و تفحص است که براساس قانون و آیین‌نامه داخلی مجلس طی فرآیندی صورت می گیرد. مجلس در اعمال اختیارات خود از استقلال برخوردار است. مایلم اعلام‌ کنم که چه کسی مانع این گزارش شده است و هر زمان هم بخواهد، این را قرائت کند. دولت هیچ مانعی برای این کار ایجاد نکرده و اصلا دخالتی در این امر نداریم. دستور کار هفتگی مجلس را هیات رییسه تعیین می کند و دولت نقشی ندارد. در مورد وزارت بازرگانی تمایل داشتیم که این لایحه تصویب شود که نشد، پس باید بگوییم مخالفین دولت در آنجا نگذاشتند. این نوع تعابیر ها درست نیست. در مجلس گرایش های مختلف وجود دارد و هویت یک پارچه دارد. قوه مجریه به هیچ عنوان در تعیین دستور کار در مجلس نقش و دخالتی ندارد. دولت قدرت جلوگیری از قرائت گزارش تحقیق و تفحص را ندارد.

او درباره افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: نظر دولت در مورد ثبت نام خودرو این است که با باز نگه داشتن  سایت به مدت طولانی امکان ثبت نام برای متقاضیان فراهم شود. در مورد قیمت خودرو هم یک کمیته سه جانبه تصیم گیری می کند؛ افزایش قیمتی در سال خواهیم داشت اما قطعا متفاوت خواهد بود با آنچه اکنون شاهد هستیم. ما از بهمن‌ماه ۹۷ هیچ‌گونه افزایشی به‌شکل رسمی نداشتیم. چند سایت هستند که قیمت‌سازی می‌کردند. به این سایت‌ها اخطار داده شد ولی عمل نکردند لذا این سایت‌ها بسته شدند و در صورت تداوم قطعا مراجع قضایی رسیدگی خواهد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز