محمدرضا خباز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا مطرح کرد؛

هشدارها درباره انجمن حجتیه به چه دلیل است؟

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۰۵:۱۴:۳۵
کد خبر: ۱۰۰۱۷۵۸
هشدارها درباره انجمن حجتیه به چه دلیل است؟
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: اینکه می‌گویند عده‌ای از انجمن حجتیه هستند نمی‌دانم افرادی که چنین تحلیلی می‌دهند، منطورشان کدامیک از گروه‌های انجمن حجتیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ «محمدعلی وکیلی»، عضو فراکسیون امید در مجلس، روز دوشنبه (22 اردیبهشت) در نطق میان‌ دستور خود نسبت به حضور انجمن حجتیه در فضای سیاسی ایران هشدار داد و این انجمن را خطری جدی برای جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد.

او با بیان اینکه نگاهی به فرمایشات امام راحل نشان می‌دهد که ایشان هیچ خطری را به اندازه انجمن حجتیه بالاتر نمی‌داند، گفت: «انجمن حجتیه جریانی واپسگرا، انحرافی،‌ متحجر و ضد توسعه است و سال‌ها در کمین بود و اخیراً حضورش در بخشی از لایه‌های قدرت مشاهده می‌شود.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است که اگر جمهوری اسلامی به دست انجمن حجتیه بیفتد، همه مبانی ارزشی کارش تمام است و باید فاتحه جمهوریت را در کسری از زمان خواند.

پیش از او «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم درباره این انجمن هشدار داده بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرنگار برنا تفکر حجتیه را "عامل بی‌ثباتی‌ها و نارضایتی‌ها در کشور از اول انقلاب تا الان" دانسته بود چرا که به گفته او این انجمن "اولین راهکاری که برای حل مسائل مختلف سیاسی-اقتصادی می‌دهند، راهکار خشونت است."

«محمدرضا خباز»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره پیشینه انجمن حجتیه و نقش این مجموعه در اداره کشور گفت: انجمن حجتیه مجموعه نیروهای متدینی بودند که قبل از انقلاب اسلامی تحت عنوان حمایت و دفاع از امام زمان و علیه بهائیت قد علم کرده بودند. انها معتقد بودند که تعدادی از ارکان حکومت بهایی هستند و باید در مقابل آنها برای جلوگیری از نابودی دین و حمایت از امام زمان دفاع کرد.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با اشاره به تحلیل شهید هاشمی‌نژاد درباره این انجمن، اظهار کرد: مرحوم شهید هاشمی‌نژاد در بهبوهه انقلاب و پیروزی انقلاب تحلیلی درباره انجمن حجتیه ارائه داد که گویای واقعیتی است. نگاه انجمن حجتیه قبل از انقلاب این بود که نباید در سیاست دخالت کرد. این نگاه با نگاه انقلابیون منافات داشت. شهید هاشمی نژاد می‌گوید نیروهای انجمن حجتیه بعد از انقلاب سه گروه شدند. یک گروه بر همان تفکر قبلی باقی ماندند که تعدادشان زیاد نیست و تعدادی از افراطیون آنها معتقد بودند که قبل از حکومت امام زمان هر حکومتی محکوم به فناست و نباید حکومت تشکیل داد.

خباز با بیان اینکه این گروه با انقلاب خود به خود منزوی شدند، عنوان کرد: گروه دیگر معتقد بودند با آمدن انقلاب اسلامی و مبارزه‌ای که علیه همه مکتب‌های پوشالی انجام داد، دیگر نیازی به فعالیت در انجمن حجتیه نیست. با آمدن انقلاب اسلامی فعالیت انجمن را به لامپی تشبیه می‌کردند و انقلاب را به خورشید، می‌گفتند با آمدن خورشید نیازی به لامپ نیست. این عده می‌گویند ما به هدفمان رسیده‌ایم، می‌خواستیم با بهائیت مبارزه کنیم، انقلاب این کار را کرده است، بنابراین فعالیت در انجمن معنایی ندارد. 

استاندار پیشین خراسان شمالی درباره گروه سوم توضیح داد: گروه سومی بودند که به انقلاب پیوستند و وارد انقلاب شدند. انجمن حجتیه و عدم فعالیت در سیاست را کنار گذاشتند و به متن آمدند. این گروه شخصیت‌های برجسته‌ای در انقلاب شدند و هم در قوه مقننه، هم مجریه و نیروهای مسلح و نهادهای انقلابی حضور پیدا کردند و چون یک پیشینه مذهبی و تشکیلاتی مذهبی داشتند حتی تعدادی از آنها در حزب جمهوری اسلامی هم، حضور یافتند. در بین روحانی‌ها و غیرروحانی‌ها هم بودند. حتی در هنگام جنگ تعدادی از آنها از فرماندهان برجسته‌ جنگ شدند.

او درباره هشدارها در خصوص انجمن حجتیه بیان کرد: اینکه گاهی بیان می‌شود که مجموعه‌ای با انجمن حجتیه ارتباط دارند، نمی‌دانم کسانی‌که این موضوعات را بیان می‌کنند آیا تحلیل شهید هاشمی‌نژاد را قبول دارند یا نه و اگر قبول دارند باید بگویند این مجموعه جز کدام یک از آن سه گروه هستند. آیا کسانی هستند که معتقدند قبل از امام زمان هر حکومتی محکوم به فناست یا ظالمانه است یا کسانی که می‌گویند با انقلاب اسلامی ما به خانه‌هایمان می‌رویم چون هدف ما محقق شده است.

خباز در پایان گفت: اینکه می‌گویند عده‌ای از انجمن حجتیه هستند نمی‌دانم افرادی که چنین تحلیلی می‌دهند، منطورشان کدامیک از گروه‌های انجمن حجتیه است. اگر گروه اول است که آنها فعالیتی را قبول ندارند اگر گروه دوم است که آنها خانه‌نشین شده‌اند، اگر گروه سوم است که آنها جز یاران امام و نیروهای ارزشمند انقلاب هستند. اگر مجموعه‌ای که مد نظر کسانی است که درباره آن هشدار می‌دهند، جز گروه سوم باشند جای خوشحالی است اما اگر جز گروه اول و دوم باشند جای نگرانی است./2.5

نظر شما