گزارش روز؛

آیا ائتلافی علیه قالیباف و له میرسلیم شکل می‌گیرد؟/ تحلیل آخرین نتیجه نظرسنجی خبرگزاری برنا درباره ریاست مجلس یازدهم

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۲:۰۱:۵۱
کد خبر: ۱۰۰۳۲۰۸
آیا ائتلافی علیه قالیباف و له میرسلیم شکل می‌گیرد؟/ تحلیل آخرین نتیجه نظرسنجی خبرگزاری برنا درباره ریاست مجلس یازدهم
براساس آخرین نتیجه نظرسنجی خبرگزاری برنا در خصوص رئیس بعدی مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف 60 درصد آرا را به خود اختصاص داده است. پس از او حاجی بابایی با 18 درصد آرا در جایگاه دوم دیده می‌شود، میرسلیم، شمس‌الدین حسینی و آقاتهرانی نیز به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ حدود 10 روز به آغاز کار مجلس یازدهم باقی مانده و نمایندگان منتخب با شعارها و برنامه‌های خود بر صندلی‌های سبز بهارستان تکیه می‌زنند. اما انتخابات هنوز به پایان نرسیده و بحث ریاست مجلس یازدهم و انتخابات درون مجلس برای تعیین ریاست یکی از قوای سه‌گانه بحثی است که هنوز هم به نتیجه واحدی، نرسیده است.

مجلس یازدهم به اذعان بسیاری از سیاسیون مجلسی اصولگراست و در تقابل با جریان روبروی خویش مجلسی یکدست به حساب می‌آید اما نیروهای درون جناحی اصولگرایان باعث شده تا یکدستی مورد نظر تنها در برابر اصلاح‌طلبان معنا پیدا کند. ناهمگونی میان طیف‌های مختلف اصولگرایی یکدستی مورد نظر را تاکنون محقق نکرده است. این بحث، مورد نظر تحلیلگرانی است که معتقدند مجلس یازدهم محل اختلافات فراوانی خواهد بود و حصول اتفاق نظر بر سر مسائل مختلف به راحتی ممکن نخواهد شد. همین امر را درباره بحث مهم ریاست مجلس شاهد هستیم. از ماه‌ها پیش رایزنی درباره تنها صندلی ریاست مجلس در خفا و به دور از چشم رسانه‌ها کلید خورده و اکنون که حدود 10 روز به آغاز مجلس یازدهم باقی مانده، هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده و حتی صحبت درباره کاندیدا‌های مورد نظر در حدود حدس و گمان به سر می‌برد.

خبرگزاری برنا با رصد روز به روز اخبار مرتبط با همین موضوع چند گزینه محتمل را در نظر گرفت و یک نظرسنجی را روی خروجی خود تدارک دید. کاندیداهای مورد نظر خبرگزاری برنا به شرح زیر است: مصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، حمیدرضا حاجی بابایی و شمس‌الدین تهرانی.

براساس آخرین نتیجه نظرسنجی خبرگزاری برنا، محمدباقر قالیباف 60 درصد آرا را به خود اختصاص داده است، پس از او حاجی بابایی با 18 درصد آرا در جایگاه دوم دیده می‌شود، میرسلیم، شمس‌الدین حسینی و آقاتهرانی نیز به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفته‌اند.

در حالی‌که بسیاری از مخاطبان معتقدند قالیباف بر صندلی ریاست جلوس خواهد کرد اخبار شنیده شده حاکی است میان نیروهای منتسب به حزب موتلفه به سرکردگی میرسلیم و نیروهای جبهه پایداری و دولت‌بهاری‌ها ائتلافی شکل گرفته و همین امر، احتمال ریاست مصطفی میرسلیم بر مجلس یازدهم را بیشتر می‌کند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که علی خضریان، منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم، در صفحه توئیتر خود از تشکیل جلسه وفاق «با حضور جمعی از منتخبان ‎مجلس یازدهم» خبر داد و نوشت: «با توافق میان آقایان سیدمصطفی میرسلیم، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی نیکزاد و سیدشمس‌الدین حسینی کمیته‌ای هفت‌نفره با سازوکار مشخص جهت کمک به ‎وحدت جریان انقلاب برای ریاست مجلس آینده تشکیل شد.»

محمدصالح مفتاح، از نزدیکان قالیباف، در واکنش به این مسئله، ری‌توییت کرد که «ائتلاف هرکی به‌جز قالیباف! اسم این فرایند وحدت نیست».

الیاس نادران، از دیگر نمایندگان منتخب مجلس یازدهم، در توئیتی نوشت: «راه‌اندازی یک جمع فقط با هدف «نه به قالیباف» عملی ضد وحدت است. هرچند که دلیلی هم برای دعوت نکردن از قالیباف نداشتند.»

نصرالله پژمان‌فر، عضو جبهه پایداری و نماینده مجلس، اما درباره این جلسات گفت: «جلسه کار خود را با برخی افراد مثل آقایان زاکانی، حاجی‌بابایی و بعد هم آقایان نیکزاد و میرسلیم شروع کرد. در گزارشی که یکی از دوستان در جلسه ارائه کرد، اظهار تمایل آقای قالیباف نسبت به اینکه در جلسه وفاق حضور پیدا کند، اعلام شد. بنده به‌عنوان دبیر جلسه با ایشان صحبت کردم و شرایط جلسه مبنی بر اینکه در فرایند جلسات وفاق، به هر کسی که برای ریاست مجلس رسیدیم، دیگران باید نسبت به آن تعهد داشته باشند، اعلام شد و ایشان هم در جلسه‌ای که مصوب همین جلسه بود و  با حضور مدعیان ریاست مجلس برگزار  شد، حضور پیدا کرد.»

میرسلیم از گزینه‌های اصلی ریاست مجلس گفته است: «این مدت جلسات زیادی داشتیم و جلسات ما یکی، دو تا نیست اما جلسه‌ای نیز برای نظرسنجی تشکیل شد تا با اطلاع از نظر و رأی نمایندگان منتخب مشخص شود تمایل آنها برای ریاست مجلس به چه کسی بیشتر است. من در کمیته هفت نفره نیستم و نماینده من شرکت می‌کند. در واقع بر اساس سازوکاری که مشخص شد کسانی که برای ریاست کاندیدا شدند خودشان حضور مستقیم ندارند، بلکه نمایندگان‌شان در این کمیته حاضر می‌شود. این تصمیم هم برای بررسی منصفانه اتخاذ شده است. اگر قالیباف دعوت جبهه پایداری را قبول می‌کرد و در این جلسه شرکت می‌کرد او هم قطعا یکی از اعضا بود اما به‌رغم دعوت از او، قالیباف حاضر به شرکت در این جلسه نشد. البته من هم خودم مدعو بودم و دعوت‌کننده بچه‌های جبهه پایداری بودند».

این در حالی است که مصطفی میرسلیم در توئیتی گفته بود: «قرار نیست عده‌ای به جای نمایندگان گزینه‌ای برای ریاست مجلس انتخاب کنند؛ اگر اقدامی هم می‌شود برای سنجش اولیه تمایل نمایندگان است. این تمایل قطعا در جلسه اکثریت معلوم خواهد شد و هر اظهارنظر دیگری قبل از آن فقط گمانه‌زنی است و اعتباری ندارد. افرادی که نامزد شده‌اند هرکدام از ویژگی‌های مثبتی برخوردارند و قابل احترامند و تشخیص این‌که کدام فرد مطلوب اکثریت است به آراء آزادانه نمایندگان برمی‌گردد.»

میرسلیم در اظهار نظر دیگری به خبرنگار برنا گفته بود که «هر نوع رایزنی پنهانی و زدو بند و قول و قرار و چانه‌زنی، خارج از محدودۀ مشاوره بین تمام نمایندگان اکثریت، موجب انحراف می‌شود و به مدیریت سالم مجلس لطمه می‌زند.»

اختلاف نظر جریان جبهه پایداری با نزدیکان قالیباف به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بازمی‌گردد، نماینده هرکدام از این دو جریان دیگری را بابت کنار نرفتن از عرصه انتخابات و روی کار آمدن حسن روحانی مقصر می‌دانست. اکنون با کناره‌گیری زاکانی از عرصه رقابتی ریاست مجلس جبهه پایداری مدعی است سهم خود را برای رسیدن به وحدت با دیگر اصولگرایان انجام داده است. گمانه‌ها درباره احتمال کاندیدا شدن آقاتهرانی نیز با سکوت او فروکش کرده، با این احتساب گزینه‌های مورد نظر جبهه پایداری کاندیدای ریاست مجلس نخواهند شد اما به نظر می‌رسد پایداری‌ها، تلویحا با ریاست قالیباف موافق نیستند و ترجیح می‌دهند میرسلیم یا شمس‌الدین حسینی بر این کرسی تکیه بزند. 

این دومین باری است که گعده‌ای با حضور کاندیداهای اصلی تشکیل می‌شود. با این تفاوت که در گعده نخست قالیباف نیز حضور داشت و میثاق‌نامه‌ای نیز میان آنها مصوب شده بود. اما تشکیل این جلسه بدون حضور قالیباف نشان می‌دهد شاید ائتلافی علیه قالیباف و بر له مصطفی میرسلیم شکل بگیرد. با این احتمال نام قالیباف هنوز هم در میان گزینه‌های اصلی ریاست مجلس یازدهم وجود دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز