بازی خطرناک آمریکا در دریا/ هشدار ایران به راهزنی احتمالی

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۰۸:۰۳:۲۰
کد خبر: ۱۰۰۳۶۰۵
بازی خطرناک آمریکا در دریا/ هشدار ایران به راهزنی احتمالی
جمهوری اسلامی ایران امروز ضمن پذیرش تلویحی صادرات سوخت به ونزوئلا، نسبت به اخبار منتشر شده در خصوص قصد نیروی دریایی آمریکا برای تهدید شناورهای تجاری خود واکنش نشان داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از نورنیوز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد.

همزمان معاون سیاسی او نیز با احضار سفیر سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا به وی اعلام کرد: هر گونه تهدید علیه نفتکش های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد.

خبرگزاری رویترز چند روز قبل به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد  واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلا است.

به دنبال انتشار خبر رویترز، خبرنگار نور نیوز روز شنبه با کسب اطلاع از منابع مطلع از اقدام نیروی دریایی امریکا برای اعزام ۴ ناو جنگی به همراه هواپیمای «پی ۸ پوسایدون» Boeing P-8 Poseidon از اسکادران VP-26 به منطقه کارائیب خبر داد.

هشدار قاطع ایران به احتمال راهزنی دریایی آمریکا و تبعات خطر آفرین آن که با احضار سفیر سوییس و ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد به وقوع پیوست از اراده جدی تهران برای دفاع همه جانبه از حقوق قانونی خود در تجارت آزاد با کشورهای مختلف جهان حکایت می کند.

صرف نظر از واکنش مقامات سیاسی ایران به احتمال راهزنی دریایی آمریکا یکی از مهم ترین عوامل بازدارنده که می تواند تاثیرات تعیین کننده بر قصد ایالات متحده در تهدید شناورهای ایرانی داشته باشد، حضور گسترده شناورهای تجاری آمریکا در آبهای بین المللی بویژه در منطقه خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای سرخ و ظرفیت های گسترده جمهوری اسلامی برای مقابله به مثل است.

واشنگتن به خوبی به این واقعیت آگاهی دارد که ایران در قبال تعدی به حقوق قانونی خود بسیار حساس و غیر قابل انعطاف بوده، چنانکه در مقاطع مختلف زمانی نشان داده است از همه ظرفیت های در اختیار برای حفاظت از حقوق خود و تنبیه متعدیان به آن استفاده خواهد کرد.

موضوع قابل توجه در این بخش وجود اراده قاطع در رهبران ایران برای پیگیری سیاست های اعلامی و پیش بینی سازوکارهای عملیاتی در بخش های مختلف برای تحقق رویکردهای مبتنی بر حفظ منافع ملی است.

هشدار سیاسی امروز ایران با توجه به تجارب قبلی به طور قطع ابعاد دیگری از جمله گسترش دامنه کنترل ها و مراقبت های لازم در حوزه ترددهای دریایی در فواصل دور و نزدیک و ایجاد آمادگی برای واکنش مناسب به احتمالات مختلف را به همراه خواهد داشت.

چنانکه درهشدارهای سیاسی امروز ایران اعلام شد، جمهوری اسلامی از حق خود برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با تهدیدات احتمالی آمریکا دفاع خواهد کرد و پیامدهای هر گونه اقدام غیرقانونی آمریکا را متوجه این کشور می داند.

نظر شما