یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

آمریکا حق ندارد جلوی کشتی‌های حامل بنزین ایران را بگیرد/ ممکن است ترامپ برای نمایش قدرت کشتی‌های ما را توقیف کند

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۲۳:۳۴:۵۵
کد خبر: ۱۰۰۳۸۹۵
آمریکا حق ندارد جلوی کشتی‌های حامل بنزین ایران را بگیرد/ ممکن است ترامپ برای نمایش قدرت کشتی‌های ما را توقیف کند
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل می‌گوید: از جهت حقوقی و مخصوصا از لحاظ حقوق دریاها، آمریکا حق ندارد جلوی کشتی‌های حامل بنزین ایران را بگیرد.

«علی بیگدلی»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره ایجاد ناامنی آمریکا برای کشتی های ایرانی در منطقه کارائیب گفت: از جهت حقوقی و مخصوصا از لحاظ حقوق دریاها آمریکا حق ندارد جلوی کشتی‌های حامل بنزین ایران را بگیرد. 

بیگدلی با تاکید بر اینکه فروش محصولات نفتی از سوی ایران منعی ندارد بلکه تحریم‌ها معطوف به خریداران نفت از ایران است، بیان کرد: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ درباره کشتی‌های حاوی اسلحه، ایران ممنوعیت داشت. آمریکا هر نوع معامله تسلیحاتی را برای ایران ممنوع کرده بود اما درباره نفت البته ایران تحریم شده اما اینکه بنزین به ونزوئلا فرستاده می‌شود ایران چاره‌ای غیر از این ندارد و فضای بین‌المللی نیز حاکی است که ایران برای گذران زندگی و تامین مواد ضروری مردمش، ناچار است دست به چنین کاری بزند. ایران از طرف خارجی‌ها برای خرید بنزین تحریم شده اما برای فروش بنزین هیچ ممانعتی وجود ندارد و نقض حقوقی هم به حساب نمی‌آید.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره توقیف کشتی‌های ایرانی، عنوان کرد: آمریکایی‌ها ممکن است دست به توقیف این کشتی بزنند اما ونزوئلا ممنوعیت خرید و فروش محصولات نفتی را ندارد. 

او با اشاره به شرایط داخلی آمریکا و موقعیت ترامپ بیان کرد: با توجه به شرایط وخیمی که گریبان ترامپ را گرفته و محبوبیتش روزبه‌روز در حال کاهش است، ممکن است برای نمایش قدرت کشتی‌های ما را توقیف کند.

بیگدلی در خصوص  اقداماتی که ایران برای دفاع از خود می‌تواند انجام دهد، گفت: ایران می‌تواند به لحاظ حقوقی اقداماتی را انجام دهد مثلا به سازمان انرژی بین‌المللی و شورای امنیت شکایت کند ولی اینها هیچکدام قدرت اجرایی برای جلوگیری از توقیف کشتی‌ها را ندارند.

این کارشناس مسائل آمریکا در پایان اظهار کرد: با توجه به روابطی که میان ما و آمریکا وجود دارد و آن آب‌ها در منطقه نفوذ آمریکاست و ایالات متحده آمریکای لاتین را حیات خلوت خود می‌داند و با توجه به خصومتی که آمریکا با ونزوئلا دارد، اگر دست به اقدامی بزند، راهی برای ما باقی نمی‌ماند.2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز