معاون اول رییس جمهور:

نباید فرزندان پس از پایان تحصیلات در مدارس تنها انتخابشان ورود به دانشگاه از مسیر کنکور باشد/ لحاظ شدن مهارت های فنی و حرفه ای در حقوق و دستمزد و طبقه بندی مشاغل

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۳:۵۵:۵۷
کد خبر: ۱۰۰۳۹۰۰
نباید فرزندان پس از پایان تحصیلات در مدارس تنها انتخابشان ورود به دانشگاه از مسیر کنکور باشد/ لحاظ شدن مهارت های فنی و حرفه ای در حقوق و دستمزد و طبقه بندی مشاغل
معاون اول رییس جمهور گفت: نباید وضعیت نظام آموزش و پرورش به گونه ای باشد که فرزندان کشور پس از پایان تحصیلات در مدارس تنها انتخابشان ورود به دانشگاه از مسیر کنکور باشد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس جمهور، با تأکید بر اینکه مسأله صلاحیت حرفه ای و مهارت آموزی باید به موضوع جدی در کشور تبدیل شود، گفت: ایران به عنوان کشوری بزرگ و در حال توسعه نیازمند اهتمام بیشتر به تربیت نیروی انسانی ماهر و واجد صلاحیت به منظور پیشبرد برنامه های خود است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه برای افزایش بهره وری از نیروی انسانی و منابع سرمایه ای کشور نیازمند افزایش مهارت ها هستیم، تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا و وضعیت اقتصاد پساکرونایی موضوعی که توجه سیاستگذاران کشور را جذب می کند بهره مندی از فناوری های پیشرفته و استفاده از ظرفیت های نوینی است که منجر به آموزش، خرید و فروش و سایر فعالیت های مجازی شده است که باید در این زمینه به عنوان نیاز جهان امروز بیش از گذشته برنامه ریزی کنیم.

جهانگیری با اشاره به گزارش ارائه شده در این جلسه در خصوص وضعیت نیروهای فعال در بخش های مختلف صنعتی، عمرانی و خدماتی کشور به لحاظ دارا بودن مهارت و صلاحیت حرفه ای، این گزارش را قابل تأمل توصیف و اظهار امیدواری کرد؛ با توجه به کاهش روند پرشتاب ورودی های به مدارس و دانشگاه ها، شاهد اهتمام و تمرکز بیشتر وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری بر روی موضوعات با محتوای افزایش مهارت و کسب صلاحیت های حرفه ای فارغ التحصیلان باشیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: دانشگاه ها مراکز تولید علم در کشور هستند اما نمی توانند نسبت به وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان خود بی تفاوت باشند. همچنین نباید وضعیت نظام آموزش و پرورش به گونه ای باشد که فرزندان کشور پس از پایان تحصیلات در مدارس تنها انتخابشان ورود به دانشگاه از مسیر کنکور باشد.

جهانگیری افزود: کاهش تقاضا در بازار کار که از یک میلیون به ۷۰۰ هزار نفر رسیده و نیاز کشور به نوسازی صنایع موجب می شود که موضوع افزایش صلاحیت حرفه ای و مهارت را در دستور کار دولت، اصناف و بخش خصوصی قرار دهیم.

معاون اول رییس جمهور ضرورت نشست و هماهنگی بیشتر دبیران شورای عالی فنی و حرفه ای، شورای عالی اشتغال، شورای عالی کار، شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی عطف به منظور تمرکز بر موضوع آموزش حرفه ای را یادآور شد و گفت: شورای عالی فنی و حرفه ای باید سیاست هایی را تصویب کند که بر اساس آن در سال های آتی دستگاه ها، اصناف و پیمانکاران فعال در هر حوزه موظف به استفاده از خدمات نیروی کاری باشند که گواهینامه صلاحیت حرفه ای و مهارت را کسب کنند.

جهانگیری همچنین بر ضرورت لحاظ شدن مهارت های فنی و حرفه ای در موضوع حقوق و دستمزد و طبقه بندی مشاغل تأکید کرد.

در این جلسه که با حضور وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری و سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد گزارشی از وضعیت آموزش های مهارتی در بازار کار کشور ارائه شد. بر این اساس گزارشی از روندهای کلان موثر بر آینده کار نظیر تغییرات جمعیتی، تغییرات تکنولوژی، تغییرات آب و هوایی، پیامدهای جهانی شدن و تحولات غیرمترقبه موثر بر بازار کار ارائه و وضعیت بازار کار بر اساس شاخص تحصیلات دانشگاهی در سه کشور ترکیه، آلمان و ایران بررسی شد.

اعضای شورا ضمن تصویب چارچوب نظام صلاحیت حرفه ای ملی ایران به تأیید صاحب نظران و به موجب تبصره یک ماده شش قانون آقایان مهدی غلامی، غلامرضا گرایی نژاد و محمدامین سازگار نژاد را به عنوان اعضای حقوقی شورا انتخاب کردند.

همچنین در این جلسه علاوه بر ارائه گزارشی از مسابقات جهانی مهارت، جوایزی توسط جهانگیری معاون اول رییس جمهور به پنج تن از کسانی که در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ مدال و عنوان کسب کردند، اهدا شد.

نظر شما