افزایش تنش میان ایران و آمریکا این بار در منطقه کارائیب

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۰۳:۲۷:۳۲
کد خبر: ۱۰۰۳۹۸۷
افزایش تنش میان ایران و آمریکا این بار در منطقه کارائیب
روز پنجشنبه یک مقام ارشد دولت آمریکا که حاضر به افشای نامش نشد به خبرگزاری رویترز گفت: واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلاست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا موضوع درگیری جدید میان ایران و آمریکا شده است. ایران و ونزوئلا هر دو کشورهایی هستند که تحت تحریم‌های واشنگتن قرار گرفته‌اند با این حال ایران ممنوعیتی بابت فروش نفت خود ندارد و تحریم‌های آمریکا معطوف به کشورهای خریدار نفت ایران است. 

چند روز پیش رویترز گزارش داده بود با استفاده از داده‌های رفینیتیو آیکون، وب‌سایت مسیریاب کشتی‌ها دریافته که یک کشتی حامل سوخت از ایران راهی ونزوئلاست. به گفته رویترز این نفتکش‌ها با پرچم ایران و حامل بنزین است و اواخر ماه مارس در بندر عباس بارگیری شده‌اند.

از اواخر ماه گذشته میلادی هم ایران با ارسال چندین هواپیما حامل مواد مورد نیاز تعمیر یک پالایشگاه نفتی بزرگ در ونزوئلا، زمینه برای فعالیت مجدد این مجموعه را فراهم کرده است.

بعد از گذشت چند روز از انتشار خبر ارسال محموله‌های بنزین با نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا، حالا بررسی اطلاعات ردیابی هوایی نفتکش‌ها نشان می‌دهد این موضوع صحت داشته و 5 نفتکش ایرانی در سلامتی کامل در مسیر ونزوئلا در حال حرکت هستند. 5 نفتکش ایرانی عبارتند از: Clavel ،Faxon ،Forest Petunia و Fortune.

روز پنجشنبه یک مقام ارشد دولت آمریکا که حاضر به افشای نامش نشد به خبرگزاری رویترز گفت: واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلاست.

همزمان اسامی ۴ ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا که به همراه هواپیمای «پی ۸ پوسایدون» از اسکادران VP-26  به منطقه کارائیب اعزام شده‌اند، گزارش شد.

«سیدمحمدعلی خطیبی»، نماینده پیشین ایران در اوپک، با اشاره به اینکه آمریکا چندین ناو جنگی به همراه هواپیما به سمت ۵ نفتکش ایرانی در حال حرکت به سمت ونزوئلا اعزام کرده است، گفت: «نفتکش‌های ایرانی که به سمت ونزوئلا حرکت کرده‌اند؛ حامل سوخت بنزین هستند. این مبادله از جمله تجارت همیشگی بین ایران و ونزوئلا بوده و هست.»

او ادامه داد: «با توجه به نزدیکی جغرافیایی ونزوئلا با ایالات متحده و تحریم هر دو کشور ایران، نفتکش ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی در حال حرکت به سمت مقصد است و اگر کشور آمریکا بخواهد مانع تردد این کشتی‌ها شود قوانین کشتیرانی را در آب‌های آزاد را نقض کرده است.»

نماینده پیشین ایران در اوپک اضافه کرد: «بسیار بعید است آمریکا جرات کند نفتکش‌های ایرانی را توقیف کند چراکه انگلیس در گذشته این اشتباه را انجام داد و نتیجه آن را به وضوح دید.»

خطیبی تصریح کرد: «ایران به اعتبار قدرت راهبردی موشکی خود در حال شکستن علنی تحریم‌های آمریکاست و این توانایی استراتژیک تضمین کننده فعالیت‌های اقتصادی ایران در شرایط تحریم خواهد بود؛ به طور کلی فعلا خبری مبنی بر متوقف شدن کشتی‌های ایرانی منتشر نشده و اگر این اتفاق رخ دهد آمریکا باید منتظر عواقب آن باشد.»

جمهوری اسلامی ایران روز گذشته ضمن پذیرش تلویحی صادرات سوخت به ونزوئلا، نسبت به اخبار منتشر شده در خصوص قصد نیروی دریایی آمریکا برای تهدید شناورهای تجاری خود واکنش نشان داد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد.

ظریف در این نامه تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی دانسته و تاکید کرده‌ آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به حاکمیت قوانین بین‌المللی به ویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد.

وزیر امور خارجه کشور ضمن یادآوری مسئولیت دولت آمریکا در برابر پیامدهای هر گونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تاکید کرده است.

متعاقب ارسال این نامه، «سیدعباس عراقچی»، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، نیز با احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا، از وی خواست مراتب هشدار جدی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه تهدید احتمالی از سوی آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی را به مقامات آن کشور منتقل کند.

عراقچی روابط تجاری ایران و ونزوئلا را روابطی کاملا مشروع و قانونی دانست و اظهار کرد: توسل به اقدامات قهری و یا دیگر رفتارهای قلدرمآبانه از سوی آمریکا تهدیدی برای آزادی کشتیرانی و تجارت بین المللی و جریان آزاد انرژی بوده و تجلی آشکار دزدی دریایی و نقض فاحش حقوق بین‌الملل و مغایر با اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد به شمار می آید.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه هشدار داد: هر گونه تهدید علیه نفتکش‌های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود.

سفیر سوئیس نیز اعلام کرد مراتب را بلافاصله به مقامات دولت آمریکا منتقل خواهد کرد.

«علی بیگدلی»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در این‌باره می‌گوید: از جهت حقوقی و مخصوصا از لحاظ حقوق دریاها آمریکا حق ندارد جلوی کشتی‌های حامل بنزین ایران را بگیرد. 

بیگدلی با تاکید بر اینکه فروش محصولات نفتی از سوی ایران منعی ندارد بلکه تحریم‌ها معطوف به خریداران نفت از ایران است، بیان کرد: ایران از طرف خارجی‌ها برای خرید نفت تحریم شده اما برای فروش نفت هیچ ممانعتی وجود ندارد و نقض حقوقی هم به حساب نمی‌آید.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره توقیف کشتی‌های ایرانی، عنوان کرد: آمریکایی‌ها ممکن است دست به توقیف این کشتی بزنند اما ونزوئلا ممنوعیت خرید و فروش محصولات نفتی را ندارد. 

او با اشاره به شرایط داخلی آمریکا و موقعیت ترامپ بیان کرد: با توجه به شرایط وخیمی که گریبان ترامپ را گرفته و محبوبیتش روزبه‌روز در حال کاهش است، ممکن است برای نمایش قدرت کشتی‌های ما را توقیف کند.

بیگدلی در خصوص  اقداماتی که ایران برای دفاع از خود می‌تواند انجام دهد، گفت: ایران می‌تواند به لحاظ حقوقی اقداماتی را انجام دهد مثلا به سازمان انرژی بین‌المللی و شورای امنیت شکایت کند ولی اینها هیچ‌کدام قدرت اجرایی برای جلوگیری از توقیف کشتی‌ها را ندارند.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز