یک تحلیلگر ارشد مسائل بین‌المللی:

آمریکا مجوز حقوقی برای توقیف نفتکش ایرانی را ندارد/ نفتکش ایرانی در آب‌های آزاد است و نمی‌توان آن را توقیف کرد/ در صورت توقیف نفتکش ایرانی، تنش کنترل‌شده‌ای بین ایران و آمریکا رخ می‌دهد

۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۰۹:۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۰۰۴۰۲۸
آمریکا مجوز حقوقی برای توقیف نفتکش ایرانی را ندارد/ نفتکش ایرانی در آب‌های آزاد است و  نمی‌توان آن را توقیف کرد/ در صورت توقیف نفتکش ایرانی، تنش کنترل‌شده‌ای بین ایران و آمریکا رخ می‌دهد
یک تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل گفت: نفتکش ایرانی آزاد است و نمی‌توان آن را توقیف کرد.

«اسماعیل بشری»، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل و تحلیلگر ارشد گروه خلع سلاح مرکز تحقیقات استرات‍ژیک، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا از نظر حقوق بین‌الملل، حق توقیف نفتکش ایرانی به مقصد ونزوئلا را دارد یا خیر؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: ابتدا باید بررسی کرد که تحریم آمریکا علیه ونزوئلا چگونه تحریمی است. به عبارت دیگر اگر تحریمی بین‌المللی باشد نمی‌توان کاری کرد اما در این ارتباط که آمریکا رأسا بخواهد وارد شود و نفتکش ایرانی را توقیف کند اقدام عجیبی محسوب نمی‌شود  چراکه آمریکا هیچ گاه به این مسئله توجهی ندارد مبنی بر اینکه آیا حق دارد یا ندارد و در نهایت کار خود را انجام می‌دهد.

او با اشاره به توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس در سال گذشته عنوان کرد: این وضعیت تا حدودی با نفت‌کشی که فرستاده بودیم در دریای مدیترانه متفاوت است. درباره این نفت کش که به سمت ونزوئلا در حال حرکت است قاعدتا باید بررسی کرد که مسیرش از کدام طرف است، اگر می‌خواهد از جبل‌الطارق رد شود، چون مقصد آن به ادعای برخی به سوریه نیست در نتیجه آن بهانه‌های تحریم بودن سوریه نیز مطرح نیست. اگر این نفتکش بخواهد از طریق جنوب و از طریق دماغه امیدیه در نزدیکی آفریقای جنوبی، به سمت ونزوئلا حرکت کند چون در آب‌های آزاد در حال حرکت است نمی‌توان نفتکش را توقیف کرد.

این تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل تاکید کرد: اما باید دید که اگر آمریکا تهدید کرده این نفتکش را توقیف می‌کند چگونه تهدیدش را عملی می‌کند و چه نوع مجوز حقوقی برای توقیف نفتکش پیدا خواهد کرد که قاعدتا چنین مجوز حقوقی ندارد یعنی هیچ مصوبه‌ای در سازمان بین‌المللی در مورد ونزوئلا تصویب نشده است.

او درباره افزایش تنش بین ایران و آمریکا در صورت توقیف نفتکش ایرانی از سوی آمریکا تصریح کرد:  اگر این توقیف صورت گیرد تا حدودی موجب تنش بین دو کشور خواهد شد همانند سایر تنش‌هایی که با آمریکا داشتیم. بنابراین یک تنش به وجود می‌آید که می‌توان گفت تنش کنترل‌ شده‌ای است. به عبارت دیگر همانگونه که در مورد آن نفتکشی که انگلیس توقیف کرد ایران هم در مقابل، یک عمل مقابله به مثل انجام داد و بحث فیصله پیدا کرد، شاید حداکثر این وضعیت در همان حد باشد.

بشری در پایان گفت: به هر حال ایران نیز می‌تواند در زمان و مکان مناسب و خاص، اقدام متقابل و مقابله به مثلی انجام دهد اما اینکه اینگونه حرکت‌ها حتما به یک درگیری  دامنه داری منجر  شود، اینگونه نخواهد بود چراکه چنین تنش‌هایی را در روابط دو کشور داشتیم و هر دو طرف سعی کردند، این تنش‌ها را کنترل شده پیش ببرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز