سفیر اسبق ایران در افغانستان:

آمریکا بگوید در این بیست سال در افغانستان چه کرده است/ ایران چهل سال میزبان میلیون‌ها اتباع افغانستان بوده است

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۱۰:۳۱:۴۷
کد خبر: ۱۰۰۴۶۶۳
آمریکا بگوید در این بیست سال در افغانستان چه کرده است/ ایران چهل سال میزبان میلیون‌ها اتباع افغانستان بوده است
سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: ایران برای افغانستان یک مجرای تنفسی است و در همه شرایط سخت، کنار افغانستان بوده و هست.

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر اسبق ایران در افغانستان، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص «غرق شدن افغان‌ها در هریرود» گفت: به دلایل مختلف خبر پخش شده افغان‌هایی که غیر قانونی وارد مرز شده اند یک سناریو ساختگی است، زیرا آمریکا در توافق‌نامه "دوحه" با طالبان به بن بست خورده و در رسیدن به اهداف و مقاصدش از طریق طالبان دچار مشکلاتی شده است.  

او با اشاره به اقدامات ایران برای اتباع افغانستان ادامه داد: در این روزهای گذشته حملات متعددی توسط داعش و طالبان صورت گرفته و ده ها نفر کشته شده اند‌، اما به یک باره با یک سناریوی دم دستی و ضعیف، افکار عمومی را به سمت ایران متوجه می کنند. ایران در این چهل سال میزبان میلیون ها افغانی بوده است. در حال حاضر بیش از دو میلیون افغانی در ایران مستقرند و مانند یک شهروند با آنها رفتار می شود. در خلال این سال ها روزانه صدها نفر به صورت غیر قانونی وارد کشور شده و می شوند و هرگز چنین خبر و موضوعی در میان نبوده است.

ظهره‌وند اظهار کرد: این اتفاق چند صد کیلومتر بالاتر از مرز ایران و هرات در تایباد و دوقارون رخ داده یعنی در دهانه ذوالفقار که آب از آنجا شروع می شود، جریان آب به طرف شمال و سد دوستی است و جنازه ها باید در خاک ایران وارد می شد نه در هرات و مرز دوقارون. معلوم نیست جنازه ها را چه کسی به آنجا برده است. ورود غیر قانونی به هیچ عنوان در هیچ کشوری پذیرفته نیست و با آن مقابله می شود. 

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: این یک سناریو ضعیف و تصنعی است، معلوم نیست چه بلایی سر این‌ها آورده‌اند‌ که هنوز تعدادی از انها مفقود هستند. در سال‌های گذشته همواره شاهد چنین شیطنت‌هایی بودیم که سعی در دور کردن توجهات مردم از خود و معطوف کردن آن به موضوعات فرعی از جمله ایران را، داشتند.

او خطاب به مقامات آمریکایی افزود: ایران، برای افغانستان یک مجرای تنفسی است و در همه شرایط سخت، ایران کنار افغانستان بوده است. کمک‌های غذایی برای ورود به افغان از طریق ایران و از بندر چابهار صورت می‌گیرد. آمریکا بگوید در این بیست سال در افغانستان چه غلطی کرده است؟ صدها میلیارد دلار هزینه کرد اما الان مردم افغانستان محتاج هستند. شما قرار بود برای مردم افغانستان آبادانی بیاورید این همه بیکار و گرفتار چرا باید کارگر افغانی به سمت مرزهای ایران روانه شود باید این ها به سمت سفارت آمریکا بروند و از آن‌ها نیازهای خود را مطالبه کنند.  2/5

نظر شما