رئیس مجلس در اختتامیه مجلس دهم:

ایران قبل از بیماری کرونا، به کرونای ترامپ دچار شده بود/ برخی سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند

۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۱۱:۳۷:۴۷
کد خبر: ۱۰۰۴۸۹۲
ایران قبل از بیماری کرونا، به کرونای ترامپ دچار شده بود/ برخی سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند
رئیس مجلس گفت: ایران قبل از بحث بیماری کرونا که همه ملت‌ها را درگیر کرد، به کرونای ترامپ دچار شد؛ عده‌ای انتظار داشتند که این مجلس وقت خود را صرف کشمکش‌های سیاسی بلاوجه کند که ما آن را خلاف عقل و دیانت و حکمرانی مسلمانان می‌دانستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «علی لاریجانی»، رئیس مجلس، در اختتامیه مجلس دهم در آخرین نطق خود ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات گفت: چهار سال پیش در چنین روزی مجلس دهم شکل گرفت که در ابتدا، نمایندگان خیلی با افکار یکدیگر آشنا نبودند. اما در طی این مدت در کنار هم مسائل اقتصادی و سیاسی را بررسی کردیم و گاهی هم این مسائل و بررسی‌ها منجر به ایجاد قانون می‌شد. گاهی هم به یک بیانیه اکتفا می‌شد. مجلس دهم به یک مفاهمه و همکاری خوبی رسید و دوستی هایی بین ما نمایندگان در مجلس دهم شکل گرفت.

او افزود: در مجلس دهم تقریبا 200 قانون تصویب شد که بسیاری از آنها، قوانین بسیار مهمی برای کشور به شمار می‌روند. قانون احکام دائمی برنامه توسعه، قانون برنامه ششم توسعه، قانون حفاظت و احیای مدیریت تالاب‌های کشور از جمله قوانین مهمی بود که برای جلوگیری از مشکلاتی مانند دریاچه ارومیه به تصویب رسید. قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی کشور با کمک بخش خصوصی در مجلس دهم به تصویب رسید که این مهم می‌تواند، شروع حرکت وسیعی باشد. قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، قانون کاهش ساعت کاری بانوان شاغل اداری نیز در مجلس دهم به تصویب رسیده است. مجلس دهم در زمینه تنقیح قوانین 7 بخش را تصویب کرده است. قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی مسئله‌ای بود که نمایندگان مجلس دهم آن را به سامان رساندند. قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیر دولتی در مجلس دهم به تصویب رسید.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات مجلس دهم اظهار کرد: هرچند برخی رسانه‌ها مطرح می‌کردند که مجلس دهم بی‌عرضه است اما از زمان ریاست جمهوری خاتمی تا امروز قانونی مانند قانون تجارت در ادوار مجالس مانده بود. اما این مجلس با جرات آن را به تصویب رساند. مجلس دهم در مقابل  حوادث بسیار عجیب سال‌های اخیر که هر کدام می‌توانست یک بحرانی را ایجاد کند با دقت عمل کرد. نمایندگان با رصد حوادث، بیانیه‌های مهمی را صادر می‌کردند که این موضع ملت به شمار می‌رفت چرا که به گفته شهید مدرس این مجلس را به منزله تمام ایران، می‌دانند.

او با اشاره به انتقادات به مجلس دهم بیان کرد: برخی مجلس دهم را در بعد نظارت ضعیف و گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز خطاب قرار می‌دادند که این موضوع از سر معرفت نبود. مجلس 10 هزار تذکر به رئیس جمهور و وزرا، 3 هزار سوال از وزرا را مطرح کرد، 5 سوال از رئیس جمهور و 6 استیضاح از وزرا در مجلس دهم صورت گرفت که 2 نفر از وزرا، نتوانستند رأی اعتماد اعضای ملت را کسب کنند. 63 بار مسئولان برای ارائه توضیح به مجلس دعوت شدند. زمانی که همه راجع به حقوق نجومی بحث می‌کردند، دیوان محاسبات به آن رسیدگی کرد و با بررسی، 100 هزار فیش حقوقی شناسایی و مازاد آن را به خزانه بازگردادند.

رئیس قوه مقننه گفت: قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی که اقدام گستاخانه آمریکا بود و نمایندگان برای اینکه اراده خودشان را نشان دهند همان روز لباس سپاه بر تن کردند تا بگویند آن ها نیز سپاهی هستند.

لاریجانی در ادامه افزود: قانون اصلاح اقدام متقابل ماجراجویانه آمریکا پس از ترور شهید بزرگوار سلیمانی به صورت سه فوریتی مطرح و تصویب شد و همان زمان مجددا برای بنیه دفاعی نیروی قدس تصمیماتی را اتخاذ کردیم یا قانون اخیری که در مقابل اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در مجلس مصوب شد و همچنین تشکیل کنفرانس های مهم در مسئله فلسطین که توسط مجلس انجام شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ششمین کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس تشکیل شد که رهبری در آن نطق کردند این موضوع زمانی بود که دشمنان می خواستند فضایی را ایجاد کنند که قدرت های بین المللی و مرتجع منطقه مسئله فلسطین را به فراموشی بسپارند و از این آشفتگی اهداف شوم اسرائیل دنبال شود.

وی ادامه داد: سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان های همکاری اسلامی در سال 96 از سوی مجلس در تهران برگزار شد؛ تروریسم و دخالت آمریکا در ایجاد آشفتگی امنیتی در کشورهای اسلامی و تعرض به قدس شریف موضوع کنفرانس مذکور بود.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: دو نشست در سال 96 علاوه بر این در محکومیت اقدام آمریکا و به رسمیت شناختن بین المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در تهران برگزار شد. نشست فوق العاده کمیته فلسطین یکی از آن ها بود و همچنین نشست تروئیکای مجالس کشورهای عضو سازمان های همکاری اسلامی نیز با حضور نمایندگان مجالس کشورهای فلسطین، الجزایر، چاد، اندونزی، اردن، سنگال، عراق، ترکیه و مالی برگزار شد.

لاریجانی تصریح کرد: سه کنفرانس در زمینه مبارزه با تروریسم مخصوصا تروریسم دولتی آمریکا با حضور روسای مجالس 6 کشور ایران، پاکستان، روسیه، چین، افغانستان و ترکیه تشکیل شد که دومین کنفرانس یاد شده در تهران برگزار شد.

وی اضافه کرد: دبیرخانه حمایت از حقوق مردم فلسطین که زیرنظر مجلس برحسب قانون وجود دارد و فعالیت می کند نشست های منظمی در جهت پیگیری حقوق ملت مظلوم فلسطین داشته و این یکی از کارهای مهم بوده است.

لاریجانی تاکید کرد: علاوه بر این سراغ ندارم در مجالس بعد از انقلاب هیچ مجلس به اندازه مجلس دهم به بنیه دفاعی کشور و بنیه نیروی قدس کمک کرده باشد. این اقدام مهمی بود که مجلس خارج از ضوابط لایحه بودجه از صندوق توسعه ملی به بنیه دفاعی کشور کمک کرد.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه در بعد نظارت مجلس را دچار کاستی در نظارت معرفی و گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز آن را مطرح کردند، گفت: این موضوع از سر معرفت نبود؛ مجلس 10 هزار تذکر به رئیس جمهور و وزرا، 3 هزار سوال از وزرا که 183 سوال در مجلس مطرح کرد البته برخی سوالات منطقه ای بود و نباید طبق آیین نامه مطرح می شد. همچنین 5 سوال از رئیس جمهور و 6 استیضاح از وزرا در مجلس مطرح شد که دو نفر از آنها نتوانستند رأی اعتماد کسب کنند و 63 بار مسئولان برای ارائه توضیح به مجلس دعوت شدند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: همچنین 53 جلسه غیرعلنی درباره مسائل مختلف، گرد و غبار، زلزله، مسائل امنیتی تشکیل شد که مسئولان به مجلس آمدند و نمایندگان نظرات خود را مطرح کردند. به خاطر ندارم مجالس قبل یعنی هشتم و نهم از ماده 40 و 45 آیین نامه تا این حد استفاده کرده باشند که این نشان دهنده این است که کمیسیون ها در مسأله نظارت فعال بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه 39 گزارش نظارتی از سوی کمیسیون ها ارائه شد، اظهار داشت: کمیسیون ویژه، 10 گزارش نظارتی در موضوعات مختلف که معمولا برای رونق تولید بود، ارائه کرد و 17 گزارش در زمینه ماده 234 ارائه شد و باز در مجلس هشتم و نهم نظیر این را ندیدم که نمایندگان از این ابزار که استنکاف از قانون باشد از این ابزار استفاده کنند و در نهایت پرونده ها به قوه قضاییه داده شد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به برگزاری هزار و 818 جلسه نظارتی در کمیسیون های مجلس، عنوان کرد: این میزان بدون نظارت هایی بود که در منطقه آنها صورت می گرفت. همچنین 133 نماینده در 73 مجمع و هیأت و شورای ملی به عنوان ناظر شرکت کردند و 279 نماینده در هیأت ها و شوراهای استانی، هزار و 600 گزارش به معاونت نظارت دادند که حکایت از فعالیت آنها بود مثل شورای پول و اعتبار و صندوق توسعه.

رئیس قوه مقننه در ادامه یادآور شد: کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس 13 گزارش نظارتی ارائه کرد که در روزهای اخیر دو تا از آنها قرائت و به قوه قضاییه داده شد همچنین هیأت تطبیق قوانین و مصوبات که اخیرا با آنها جلسه داشتم کار مهمی کرد و همه مصوبات دولت را به روز کردند چرا که گاهی مصوبات دولت دو سال تأخیر داشت که همگی به روز شد و راجع به 2 هزار و 425 آیین نامه دولت اظهار نظر کردند و 110 مورد آن را خلاف قانون اعلام و لغو کردند.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دیوان محاسبات بیان کرد: دیوان محاسبات 8 هزار و 516 گزارش به غیر از تفریغ بودجه رسیدگی کرد و از این تعداد 3 هزار و 285 پرونده به دادسرای دیوان محاسبات رفت و در مجموع حدود 50 هزار میلیارد تومان و 4 میلیارد دلار به خزانه و صندوق توسعه ملی بازگشت که این نظارت ها بالفعل انجام شد.

لاریجانی ادامه داد: زمانی که همه راجع به حقوق نجومی بحث می کردند که دیوان محاسبات به آن رسیدگی کرد و با بررسی 100 هزار فیش حقوقی، تخلفات را مشخص کرد و مازاد آن را به خزانه بازگرداند.

رئیس مجلس دهم شورای اسلامی اضافه کرد: مرکز پژوهش های مجلس در اکثر قریب به اتفاق موضوعات مهم کشور تحلیل روز، پیشنهاد تدوین قانون و پیشنهاد نظارتی ارائه کرد لذا کار فعال و با نشاطی انجام داد که رهبری در ملاقاتی که داشتیم از این اهتمام مرکز پژوهش ها تشکر کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور در بحث روان سازی سرمایه گذاری بود، عنوان کرد: این موضوع نیاز به تنقیح قوانین داشت که قانون آن در مجالس قبل تصویب شده بود اما تحقق آن در مجلس فعلی بود. معاونت قوانین 7 گزارش راجع به تنقیح قوانین ارائه کرده است که در زمینه بهداشت و سلامت، انتخابات، ورزش، معدن، شوراها و شهرداری ها بود که کار سرمایه گذاری را روان کرد. رهبری معظم چند بار گفتند که مردم را سرگردان در دستگاه ها نکنید لذا باید قوانین را تنقیح می کردیم.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: حضرت آقا امسال را سال جهش  تولید نامیدند که زیربنای این امر، قانونگذاری هایی بود که در کمیسیون های تخصصی به خصوص کمیسیون ویژه انجام شد یعنی باید تلاش کرد فضای اجرای این قوانین در کشور به وجود بیاید که قانون آن را مجلس تصویب کرده است. قوانین مادر و پایداری در کشور تنظیم شد که این مجلس در این زمینه خدمت بزرگی کرد.

لاریجانی ادامه داد: اما به این مجلس جفا شد و هیچ وقت به مصلحت کشور نبود که یک رکن مهم و اصلی دموکراسی در کشور که این همه تلاش کرده با الفاظ سبک ، تحقیر و تخریب مواجه شود. طی 40 سال گذشته هیچ یک از مجالس به این اندازه مورد توهین و هجوم مواجه نشد، نه تنها از سوی دشمنان که دشمنان باید دشمنی کنند، بلکه از سوی کسانی که انتظار می رفت حرمت قوه و نهاد مهمی از نظام را پاس بدارند و واقعا مجلس دهم مظلوم واقع شد. این موضوع به معنای این نیست که نباید انتقاد کرد یا مجلس دهم ضعف نداشته است، بلکه منظور جفایی است که در حق این مجلس به ناحق صورت گرفت.

وی تصریح کرد: من تنها گوشه ای از کارنامه مجلس را ارائه کردم و با توجه  به شفافیت کار مجلس ، مستقیم از رادیو و تلویزیون پخش می شود و در برابر چشم همگان بوده است و در بزنگاه ها، مجلس هر آنچه وظیفه داشت انجام داد، در هر مرحله ای که نیاز به یک عمل انقلابی بود و به اتفاق، نمایندگان وارد صحنه شدند و عمده کوشش مجلس این بود که گره ای از مشکلات مردم را باز کند، اما برخی از سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بی انصافی را به نهایت رساندند و هر آنچه دلشان خواست گفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امام علی (ع) نامه ای دارد به کمیل، که بسیار درس آموز است. امام با همه علاقه ای که به کمیل دارد و کمیل رازدار شب های امام علی (ع) بود و شیفته مقامات معنوی امام بود، اما در مقام مسئولیت بلادی که امام علی (ع) او را منظور کرده بود، به درستی عمل نکرد و امام در نامه ای او را ملامت کرد. البته در پرانتز بگویم برخی معتقدند این کمیل آن کمیل نیست، اما بیشتر معتقدند همان کمیل است، امام فرمود چرا سپاه دشمن را که از حوزه ماموریت او گذشته و در پی غارت و چپاول بود، دفع نکردی؟ و بعد فرمودند؛ از دست دادن چیزی که انسان برای آن گماشته شده است و پرداختن به چیزی که از آن خواسته نشده، ناتوانی آشکار و اندیشه ای تباه است.

لاریجانی ادامه داد: دو اشتباه را امام در این نامه به کمیل می گوید؛ در مقام حکومت افراد ممکن است به لحاظ فردی مقید و معتقد باشند، اما وظیفه حکومتی خود را به درستی انجام ندهند، با اعوجاج انجام دهند یا با رخوت انجام دهند. یعنی تقوای فردی همیشه مقارن با تقوای سیاسی نیست. امام دو اصل را ذکر کردند که پایه های تقوای سیاسی است. یک فرد مسئولیت پذیر باشد و به آنچه مقدور شده است استوار باشد و آن را به درستی انجام دهد. همچنین او در چیزی که حکومت از او نخواسته است وارد نشود.

وی با طرح این سوال که در حکومت مردم سالار وظیفه قوای مجریه و قضائیه و سایر بخش های حکومت را کدام بخش مشخص می کند، گفت: بدون تردید قوه مقننه و مجلس است که وظایف بخش های مختلف حکومت را مشخص می کند و به همین جهت است که رهبری معظم انقلاب در یکی از ملاقات ها با نمایندگان فرمودند: مجلس مظهر حکمت نظام است. همچنین در جایگاه دیگر فرمودند: مجلس ریل گذار حکومت است؛ و امام (ره) فرمودند: مجلس در رأس امور است. نقش رأس در یک حکومت، تدبیر، فکر و فرمان راندن است.

لاریجانی تأکید کرد: هیچ بخشی از حکومت حق ندارد از اجرای قوانین مجلس سر باز زند، این همان مطلبی است که امام علی (ع) نسبت به آن کمیل را تنبه داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چه قوانین و چه نظارت مجلس مبنایی است که باید نقش‌های مختلف حکومت، وظیفه شناسی خود را از این طریق فهم و اجرا کند و از طرفی که امام علی (ع) به کمیل می‌فرماید؛ به چیزی اقدام کردی که به آن مأمور نبودی، نشان می‌دهد که هر بخشی از حکومت از آن چه مجلس به عنوان وظیفه برای آنها مشخص کرده است نباید به امور دیگری بپردازند.

وی افزود: شهید مدرس می‌گفت دولت و اعضای آن فقط باید تصمیمات مجلس را اجرا کنند، به نظرم با توجه به نظرات امام و رهبری معظم و قانون اساسی و ساختار کشور، همه اهمیت مجلس را می‌دانند پس چرا مدتی است که به انحای مختلف برای تخریب وجهه مجلس شورای اسلامی تلاش شده است؟  در حدی که این همه مصاحبه و تکرار فساد فساد نسبت به نمایندگان چیزی جز ورژن جدید همان بگم، بگم‌های سابق به ذهن متبادر نمی‌کند.

لاریجانی بیان کرد: علاوه بر این نزد عوام یک مثلی است که می‌گوید ظلم بالسویه عدل است، حرف درستی نیست زیرا ظلم همان ظلم است اما مقصود آنها از بیان این حرف‌ها چیست؟ مقصود آن است که اگر می‌خواهند این کار را انجام دهند باید نسبت به همه یکسان باشد که این کار را نکردند. مجلس دهم با درک صحیحی از شرایط کشور تلاش کرد تا با همدلی سایر قوا توطئه‌های خطرناک دشمنان را بر ضد نظام ناکام بگذارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکثر وقت مجلس در مقابله با حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، گرد و غبار و کرونا و حتی مهمتر کرونای ترامپ گذشت. ایران قبل از بحث بیماری کرونا که همه ملت‌ها را درگیر کرد، به کرونای ترامپ دچار شد؛ عده‌ای انتظار داشتند که این مجلس وقت خود را صرف کشمکش‌های سیاسی بلاوجه کند که ما آن را خلاف عقل و دیانت و حکمرانی مسلمانان می‌دانستیم.

وی ادامه داد: از اردیبهشت 96 که دولت خبیث آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌ها را مجدداً علیه ایران فعال کرد، ما وارد مرحله جدیدی از نبرد با دولت آمریکا شدیم که این نبرد دولت آمریکا با ملت ایران بود. حوادث پشت سر هم پیش می آمد و راهی جز مقابله با این توطئه برای حفظ حقوق ملت و نظام نداشتیم اما در همین شرایط همه فعالیت‌های مجلس در بحث تقنین و نظارت مدام در جریان بود.

لاریجانی تأکید کرد: همه گرایش‌های سیاسی در مجلس دهم حضور فعال و چشمگیری داشتند و از نظر سیاسی، مجلسی یک دست و به فرمانی نبود. نمایندگان با آزادی کامل اظهارنظر می‌کردند. ما دو تعهد داشتیم، رعایت حقوق ملت و رعایت تدابیر رهبری که به خوبی در برابر این موضوع مجلس تجاوب داشت و یاد ندارم تدبیری از مقام معظم رهبری به مجلس اعلام و کسی به آن توجهی نکرده باشد البته به خاطر ندارم که ایشان دستوری به این مجلس یا مجالس دیگر که بنده حضور داشتم، داده باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته گاهی بر سر موضوعی مانند استیضاح به شخص من دستور دادند ولی به مجلس دستوری ندادند، بنده معتقدم باید حرمت تمام قوا را نگاه داشت و این مجموعه که همگی یا برآمده از مسیر انتخابات توسط مردم یا منصوبین از طرف مقام معظم رهبری هستند که نظام ولایی را شکل می‌دهند. اگر عده‌ای این قوه را بشکنند یا عده‌ای دیگر قوه دیگر را تخریب کنند از نظام و کشور چه می‌ماند.

وی اظهار کرد: مهمترین قوانین مبارزه با فساد توسط مجلس تصویب شد، قانون شفافیت اطلاعات ، قانون رسیدگی به اموال مسئولان، مطالبه مجلس این است که قوای قضائیه و مجریه در تحقق این قوانین کوشا باشند.

لاریجانی در ادامه گفت: این مسائل برای کسانی که مرتکب بی اخلاقی می شوند بیشتر صدمه روحی دارد، برای افرادی که مظلوم واقع می شوند خداوند در همین دنیا بهروزی را برای آن ها رقم می زند، سوال این است که چرا این اقدامات صورت می گیرد؛ ممکن است برخی معتقد باشند فقط برای قدرت طلبی است، ممکن است در برخی جریانات سیاسی افرادی باشند که این کار را برای قدرت بیشتر انجام دهند. اگر اینگونه باشد که همه آن باطل است حتی اگر همین نظر نازل قدرت باشد مسیر و رفتار خود را می طلبد، با چکش که نقاشی نمی کشند.

وی افزود: سیاست ورزی در هر سطحی یک هنر است و قواعد خود را می طلبد اما برخی فکر می کنند با این اقدامات حذفی یا تخریب رسانه ای ،  انقلاب و نظام را حفظ می کنند در حالی که باید دید این تلقی عقلا و از نظر تجربه تاریخی در این 40 سال چقدر وجاهت داشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فعل سیاسی اگر از پشتوانه عقلانی برخوردار باشد ممکن است توفیق پیدا کند اما پایدار نیست، ایراد مبنای عقلانی این برداشت است این فکر خطاست چرا که پاسخ روشنی دارد و مانع رشد جامعه می شود و همین کفایت می کند جامعه ای که خود در فضای آزاد تجربه نکند و شکست و پیروزی نداشته باشد دچار فلج ذهنی می شود.

لاریجانی تاکید کرد: رشد وقتی رخ می دهد که فقط در مسیر آزادی فکر و عمل محقق شود، سال ها پیش رهبر معظم انقلاب در سالگرد شهید آیت الله مطهری فرمودند ایشان ایدئولوگ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. از نظر شهید مطهری جامعه مثل فرد دارای روح، حیات، مرگ، نسیان، عصیان و فطرت است. همانگونه که برای رشد فرد باید زمینه حرکت و تکامل استعدادها را فراهم کرد که ایشان در فلسفه تربیت گفته اند در جامعه نیز باید زمینه حرکت و تعاملی استعدادهای فطری را فراهم کرد.

رئیس قوه مقننه افزود: استاد مطهری فرمودند القای برخی تصمیمات ممکن است حتی برای کوتاه مدت مفید باشد ولی استمرار اینگونه تصمیمات مانع رشد جامعه می شود و جامعه هیچ گاه به بلوغ سیاسی نمی رسد، باید بگذاریم افراد در جامعه خودشان تجربه کنند اگر فلسفه حکمرانی مردم سالاری دینی رشد همه جانبه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی آحاد جامعه است و به تعبیر شهید مطهری اگر یک جامعه به دلیل داشتن روح جمعی از ویژگی های فطری برخوردار است خصوصیت فطرت در این است که باید استعدادها رشد یابد و رشد استعدادها در فضای آزادی و مسابقه رخ می دهد.

وی ادامه داد: امر و القای تصمیم به معنای نداشتن ضوابطی است که قانون مشخص کرده است در مقام اجرا نباید سختگیری کرد که فلسفه هستی رشد آحاد جامعه را منتفی کند. همه بخش های حکومتی چه تقنینی، اجرایی و قضایی از یک فلسفه حکومتی برخوردارند و بدون فهم این مبانی حکمرانی قانون اگر مناسب هم باشد در مقام اجرا می تواند طوری عمل کرد که آسیب نرسد به همین جهت اکثر حکمای ما فضیلتی سیاسی را در رفتار اعتدال آمیز بین دو حد افراط و تفریط معرفی کردند.

لاریجانی گفت: مبنای قانونگذاری و نظارت باید توجه به جنبه فطرت روح جامعه باشد که خود نیازمند داشتن آزادی و  شرایط مساوی در عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد است و این را باید جدی گرفت.

لاریجانی ادامه داد: در غیراین صورت به طور قطع جامعه از نظر رشدیافتگی دچار خسران می‌شود و پژمردگی سیاسی و فرهنگی، احساس دور افتادگی از حکومت پیدا می‌کند که زیان‌ ملی برای کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اما از نظر تجربه در این 40 سال پس از انقلاب هر وقت یک جناحی به طور کامل سرکار بود برآیند کار اینگونه نبود که بتواند مشکلات کشور را حل کند مگر زمانی که تا حدی توانسته است کنار هم قرار بگیرند و مدارا داشته باشند، علت این است که ظرفیت فکری ایران و ایرانی آنقدر وسیع است که در چارچوب یک جناح نمی‌گنجند و یا جناح‌ها کوچکتر از این هستند که ظرفیت وسیع را حل کند و هر چه این مسیر را تنگ‌تر کنند حل مشکلات سخت‌تر می‌شود و بالعکس باید وسعت به این دامنه داد و همدیگر را به رسمیت بشناسند.

وی یادآور شد: کسانی که داخل انقلاب و نظام هستند نه به تعبیر مقام معظم رهبری، افراد منحرف یا مردودی‌ها، باید با هم مدارا داشته باشند و مدارا داشتن به رشد عقلانی نیاز دارد. همچنین همت همه باید به سوی ایران اسلامی و انقلابی و پیشرفته باشد.

لاریجانی با اشاره به گام دوم انقلاب گفت: جوانان فعال در این عرصه گام دوم انقلاب که رهبری فرمودند جوانان فعال در این عرصه باشد به طور قطع توجه به تجربیات گذشته انقلاب خواهد بود و با فهم عمیق از نظام حکمرانی ولایی به خدمت مشغول می‌شوند؛ درنظام حکمرانی ولایی بحث از نظام است و مجلس بخش نرم‌افزار این نظام است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مجلس به عنوان بخش قوی، فعال و کارآمد باید حضور جدی داشته باشد و نباید تخریب شود، تصریح کرد: شورای نگهبان هم رکن مهم قانونی است و نباید مورد اهانت قرار گیرد؛ برخی در مجلس به یکی از حقوقدانان شورای نگهبان تعرض و بیان کردند که در خارج تحصیل کرده است و این درست نیست، اگر حکمرانی بورس گرفت و در خارج تحصیل کرد سرمایه کشور است و نباید تخریب شود، حرفمان را باید به جا و درست مطرح کنیم.

وی از تلاش‌های کارکنان مجلس در تمامی بخش‌ها تشکر کرد و گفت: اگر زحمات آنها نبود نمایندگان مجلس نمی‌توانستند به آسانی کارشان را انجام دهند؛ از تلاش‌های رئیس مرکز پژوهش‌ها و همکارانشان؛ مرکز پژوهش‌های اسلامی قم و همکارانشان، معاون قوانین و همکاران، معاون نظارت و مدیران معاونان ایشان، معاون اجرایی و همکاران ، رئیس دیوان محاسبات،  مستشاران و دادستان این دیوان، رئیس کتابخانه مجلس و مدیران و کارکنان، دبیر هیأت رئیسه و مدیرکل این بخش، رئیس حراست و کارکنان، رئیس حفاظت سپاه و همکاران، نیروی انتظامی، خانواده شهدای حمله تروریستی مجلس در این دوره مجلس تشکر  و قدردانی کرد.

لاریجانی با یادآوری اینکه تشکر اصلی من از نمایندگان مجلس است، افزود: من صمیمانه به شما ارادت دارم و در این مدت سلوک، رفتار اخلاقی و منش بسیار پسندیده به من درس آموز بود و به خاطر برخی قصورات از شما درخواست حلالیت دارم؛ تلاش همه شما برای رفع مشکلات بود.

لاریجانی افزود: نمایندگان تلاش می کردند تا کار مجلس در حل مشکلات کشور انجام شود و این ارزشمند بود، از اینکه گاهی نمایندگان عصبانی می شدند برای اینکه مسئله ای را محقق کنند من در دلم آن ها را تحسین می کردم زیرا در انجام وظایف نمایندگی  کوشا هستند برای مثال آقای فولادگر برای اینکه یک موضوع از کمیسیون متبوعش در دستورکار قرار گیرد حداقل 10 بار به هیات رئیسه مراجعه می کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از رهبر فرزانه و حکیم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته تشکر می کنم، بیان کرد: انصافا تدابیر و راهنمایی های ایشان برای همه کشور و مجلس خیلی مفید بود.

وی افزود: در 12 سالی که رئیس مجلس بودم یادم نیست که مقام معظم رهبری دستوری به مجلس داده باشند، با وجود اینکه به لحاظ ولایت مطلقه فقیه می توانستند این کار را انجام دهند اما رأی مردم نزد ایشان خیلی محترم است و مجلس  برای مقام معظم رهبری محترم است. ایشان نظر خود را می گفتند اما دستوری نمی دادند و می گفتند مجلس خودش تصمیم بگیرد. مجلس هم وقتی نظر ایشان را می دانست احترام می گذاشت و این  رفتار متقابل، ارزشمند و مهم است.

لاریجانی ادامه داد: دوستانی که گاهی راجع به مجلس حرف می زنند یاد بگیرند نظر ولایی چیست.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تشکر از مراجع عظام و فضلای حوزه که رهنمودهایی را در زمینه های مختلف بیان می کردند، گفت: از اساتید دانشگاه، انجمن های علمی، مراکز پژوهشی، اتاق های بازرگانی، اصناف، تعاون، خانه صنعت تشکر می کنیم که با ما همراهی داشتند و در کمیسیون ها مطابق آئین نامه شرکت و اظهارنظر می کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از صدا و سیما بابت استمرار در انعکاس برنامه های مجلس، گفت: از ستادکل نیروهای مسلح، فرماندهان نیروهای سپاه و ارتش و فرمانده نیروی انتظامی تشکر می کنم که همیشه همکار ما بودند.

وی ضمن تشکر از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان، افزود: مخصوصا از شورای نگهبان تشکر می کنم که وقت زیادی برای بررسی قوانین صرف می کردند که گاهی این قوانین چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل می شد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه از رئیس جمهور، هیات وزیران و سازمان های اجرایی تشکر می کنم، بیان کرد: از آقای حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور و همه معاونین پارلمانی که در مجلس زحمات بسیار زیادی کشیدند تشکر می کنم.

وی افزود: ممکن است عده ای با من مخالفت داشته باشند اما نباید نهاد قوه مقننه را تضعیف می کردند. همه مخالفین عزیز که به هر دلیل یا حجت شرعی داشتند یا نداشتند با من مخالفت کرده و مطلبی گفته اند نزد من محترم هستند و اگر در این مخالفت حقی برای اینجانب ایجاد شده از همه آن ها می گذرم و امیدوارم آن ها نیز اگر خطایی از من دیده اند، درگذرند.

لاریجانی خطاب به نمایندگان مجلس دهم، گفت: شما در قلب من جای دارید و در این 4 سال از شما خیلی آموخته ام و با نهایت ارادت عرض می کنم تلاش من این بود که حل مسائل کشور از مجلس خارج شود اما مشکلات کشور وسیع بود و من قصورهایی داشتم هم از شما نمایندگان ملت و هم از ملت عزیز می خواهم که از همه قصورهای ما بگذرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آرزوی توفیق برای نمایندگان جدید در دوره یازدهم دارم و امیدوارم در کار خود موفق باشند، گفت: شرایط کشور پیچیده است و همگی باید کمک کنیم تا مجلس آینده و سایر قوا موفق باشند.

وی با اشاره به اینکه از آقایان امینی فرد و صفاری که در این دوره مجلس حضور داشتند و اکنون در کنار ما نیستند، یاد می کنم، ادامه داد: از خبرنگاران، رسانه ها، ترابری مجلس و خدمات صحن تشکر می کنم. مجلس تمام گشت ولی باید گفت در تو پایان نیست، آغازی دگر باید تو را.

نظر شما