یک فعال سیاسی اصلاح طلب:

برخی تلاش بسیاری می‌کنند خاتمی، اظهارات آنها را بیان کند/ در سال ۹۲ و ۹۶ می‌گفتند طومار اصلاح‌طلبی بسته شده اما نشد/ اگر اصلاح طلبان ناکارآمدند چرا وقتی لیست ندادند کمترین میزان مشارکت رقم خورد

۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۰۰:۲۳:۲۶
کد خبر: ۱۰۰۵۷۷۰
برخی تلاش بسیاری می‌کنند خاتمی، اظهارات آنها را بیان کند/ در سال ۹۲ و ۹۶ می‌گفتند طومار اصلاح‌طلبی بسته شده اما نشد/ اگر اصلاح طلبان ناکارآمدند چرا وقتی لیست ندادند کمترین میزان مشارکت رقم خورد
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در سال 92 ، که همه اینها فکر می‌کردند طومار اصلاح طلبی بسته شده، مجددا رأی به نفع اصلاح طلبان پیش رفت و آقایان نتوانستند کاندیدایشان را پیش ببرند.

«محمد نعیمی‌پور»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت، در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان برای بازگرداندن پایگاه اجتماعی خود باید چشم به قدرت برای بازگشت به عرصه سیاسی داشته باشند یا اینکه ترجیح می‌دهند در کنار مردم قرار بگیرند؟ به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: اگر مفهوم اصلاح‌طلب، این باشد که در  صحنه سیاست حضور داشته باشد و در عین حال بخواهد از روش‌های اصلاح‌طلبانه استفاده کند، نمی‌تواند به قدرت نگاهی نداشته باشد. سال‌ها نسبت به این موضوع که اصلاح‌طلبان باید به سمت جامعه بروند ابهام دارم. به بیانی دیگر متوجه این موضوع نمی‌شوم. اینکه در بین مردم برویم و با آنها صحبت کنیم و وعده‌هایی بدهیم و بگوییم در کنارشان هستیم، و یا اینکه گفتاردرمانی کنیم، اما پس از مدتی همه به آن ها عادت می‌کنند و در نهایت به تدریج فراموش می‌شود. از این رو باید تکلیف این موضوع روشن شود. ما می‌خواهیم برویم در جامعه کار خیریه انجام دهیم، صحبت کنیم یا علیه رقبایمان صحبت کنیم. بالاخره مردم از ما می‌پرسند هنر شما چیست؟

او افزود: از سوی دیگر اگر اصلاح‌طلبی وارد قدرت شد و فراموش کرد مردمی وجود دارند، آن هم یک کار بسیار عبثی است. بنابراین وقتی اصلاح طلبان معتقد هستند باید مردم سالاری حاکم باشد، معنایش این است که باید تلاش کنند که به نقطه نظرات مردم در مجموعه حاکمیت و قدرت توجه شود و این بدون حضور در قدرت، امکان پذیر نیست.

نعیمی‌پور ادامه داد: بنده بر این باورم یک فرد اصلاح‌طلب، زمانی یک اصلاح طلب واقعی است که با همه سختی‌ها بتواند در بخشی از قدرت باشد و در عین حال اهداف مردمی را پیگیری و محقق کند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه پیگیری مطالبات مردم، مهمترین وظیفه و رسالت اصلاح طلبان است، تاکید کرد: در واقع فرد اصلاح طلب یعنی کسی که با مردم پیوند دارد. در عین حال خواسته مردم این است که مسائل و مشکلاتشان حل و فصل شود و از یک زندگی مناسب و از یک رفاه حداقلی برخوردار باشند. در نتیجه همه اینها به سیاست، اقتصاد، نحوه رفتار اجتماعی و مسائل فرهنگی باز می گردد.

این عضو حزب اتحاد ملت عنوان کرد: چگونه اصلاح طلبان می توانند در این باره ادعا داشته باشند اما هیچ نقشی برای خودشان در سیاست و اقتصاد قائل نباشند و برای مردم نیز نتوانند هیچ نسخه‌ای بپیچند و فقط به گفتار درمانی بپردازند. در واقع این یک ژست روشن فکری خاص است و متأسفانه سخنان خاتمی نیز از سوی عده‌ای واروونه تعبیر می شود. 

او ادامه داد: خاتمی اگر می‌خواست در میان مردم برود اعلام نمی‌کرد صندوق مهم است یا نمی‌گفت تأثیرگذاری سیاسی مهم است منتهی چون برخی به بن‌بست‌هایی رسیدند، نفی می‌کنند و بسیار هم تلاش می‌کنند، خاتمی اظهارات آنها را بیان کند و اگر سخنان آنها را بیان نکند، دست او را خالی دانسته و می گویند او نمی تواند کاری انجام دهد.

نعیمی پور اشاره کرد: اینها چیزهایی است که بیشتر به نقادان روشنفکری بازمی‌گردد که علی‌القاعده مسئولیت‌های سیاسی ندارند و می‌توانند بدون اینکه برایشان مسئولیت‌آفرینی ایجاد کند دیگران را نقد کنند که بعضا نقدهای بسیار بی ربط و طلب‌کارانه است که با جنس خودشان، سنخیت ندارد.

او درباره سخنان مهدی چمران، نایب رییس جمنا مبنی بر اینکه ثمره ناکارآمدی اصلاح طلبان موجب مشارکت کم مردم در انتخابات شده است، تصریح کرد: چمران، کاش به همان کار معماری و استادی در دانشگاه می‌پرداخت. در واقع او مسائل را وارونه و کج و معوج می بیند. به عنوان مثال زمانی که وی، رئیس شورای شهر بود، گفته بود که در این دوره هیچ تونلی کنده نشده است در حالی که در همان زمان، ماشین حفار به سمت شهر ری، دو سه کیلومتر حفاری کرده بود و همان زمان که دستگاه حفار کار می‌کرد، او گفته بود که 1 متر هم تونل کنده نشده است.

او افزود:  حالا در مورد این اظهارنظر هم، وی موضوع را لوچ می‌بیند. ابتدا باید بررسی کرد که اصلاح طلبان و خاتمی تأثیرات جدی در افکار عمومی دارند؛ به گونه ای که وقتی می‌گویند ما کاندیدای نداریم و لیست نمی‌دهیم برای اولین بار در تاریخ انتخابات کشور، رأی به سمت 40 درصد رفت و در شهرهای بزرگ به زیر 30 درصد رفت. حال اگر اصلاح طلبان ناکارآمدند چرا وقتی گفتند لیست نداریم این اتفاق رخ داد.

محمد نعیمی پور تاکید کرد: از این رو نتیجه می گیریم که اصلاح طلبان کارآمد هستند. متأسفانه چمران استعدادی برای کار سیاسی ندارد و اگر می‌خواهد دوباره با این روش ها به شورا و مجلس بازگردد به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

او تاکید کرد: بنابراین تا حدوی این فرافکنی‌ها و اظهارنظرهای سطح پایین جایگاهی ندارد. به هر حال همه می‌دانند با وجود اینکه در سال 88، از زندان گرفته تا تهدید، علیه اصلاح طلبان صورت گرفت دوباره در سال 92، که همه اینها فکر می‌کردند طومار اصلاح طلبی بسته شده، مجددا رأی به نفع اصلاح طلبان پیش رفت و آقایان نتوانستند کاندیدایشان را پیش ببرند، سال 96 هم این گونه شد. بنابراین او نمی تواند بگوید که اصلاح طلبان ناکارآمد هستند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: در حال حاضر مخالفان و براندازان با همه مضایقی که وجود دارد و همچنین فشارهایی که به اصلاح طلبان وارد می شود، اساسا حکومت را رها کردند و فقط به موضوع اصلاح طلبان می‌پردازند و از سوی دیگر جریان تند و امنیتی که انواع و اقسام فشارها را وارد کرده است، هنوز هم از رفع حصر واهمه دارد بنابراین چطور می‌شود اصلاح طلبان وجود نداشته باشند یا ناکارآمد باشند؟2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز