نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم:

مجلس از ابزار تحقیق و تفحص به خوبی استفاده نکرد/ هیچ کدام از تحقیق و تفحص ها در مجلس به بار ننشست/ اولویت ما در کشور اقتصاد نیست/ حل مشکلات اقتصادی در گرو همکاری سیاسی است

۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۰۵:۴۲:۱۸
کد خبر: ۱۰۰۶۱۷۲
مجلس از ابزار تحقیق و  تفحص به خوبی استفاده نکرد/ هیچ کدام از تحقیق و تفحص ها در مجلس به بار ننشست/ اولویت ما در کشور اقتصاد نیست/ حل مشکلات اقتصادی در گرو همکاری سیاسی است
نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم گفت: اگر ما با دنیا تعامل سیاسی نداشته باشیم تعامل اقتصادی نیز نمی توانیم داشته باشیم و این یک امر طبیعی و روشن است.

«مهرداد بائوج لاهوتی»، نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم، در پاسخ به این سوال که مهمترین اتفاقی که در مجلس دهم رقم خورد چه بود و اینکه بهتر بود چه اتفاقات دیگری رقم بخورد که رخ نداد؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: مجلس از دو زاویه باید در نظر گرفته شود که آیا به وظیفه خود عمل کرده است یا خیر؟ یکی قانونگذاری و دیگری نظارت بر اجرای قانون است. بنده در سه دوره از مجلس حضور داشتم. نباید از مجلس انتظارات آنچنانی داشت به این دلیل که مجلس، مجری نیست. 

سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس افزود: حال اینکه چون اقتصاد کشور خوب نشده و این ضعف مجلس و قوه مقننه است، اینگونه نیست. قوه مقننه مجری نیست. این قوه باید در کنار قوه مجریه تلاش کند که به دو وظیفه خود به درستی عمل کند. یکی قانونگذاری و دیگری نظارت بر اجرای قانون است. 

او اشاره کرد: همان‌گونه که لاریجانی در گزارش خود آورده است نزدیک به 200 قانون در مجلس تصویب شد. اکثر این قوانین نیز قوانین اقتصادی بود. مجلس دهم در بخش نظارت نیز خوب نقش آفرینی کرد. بدین گونه که در عین تعامل با دولت، شش وزیر دولت را استیضاح و در نتیجه دو وزیر را برکنار کرد.

لاهوتی گفت: حتی سوال از رئیس‌جمهور مطرح شد. به هر حال در بخش قانونگذاری، مجلس نمی‌تواند همه مشکلات را در چارچوب وظایف خود حل کند. مجلس در بخش قانون گذاری خوب عمل کرد و در بخش نظارت، بهتر می توانست از ابزار نظارتی خود استفاده کند. تحقیق و تفحص ها ابزار خوبی در اختیار مجلس است که مجلس از این ابزار به درستی استفاده نمی کند به ویژه اینکه هیچ کدام از تحقیق و تفحص ها نیز در مجلس به بار ننشست.

 نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم تاکید کرد: طبق ماده 234، دستگاه هایی که تخلف قانونی مرتکب می شوند و یا پرونده هایی که به قوه قضاییه ارجاع می شود، تعداد محدودی بود. دیوان محاسبات، نقطه قوتی برای مجلس در این دوره بود. دیوان محاسبات در بحث حقوق های نجومی و غیره نقش آفرینی بسیار خوبی داشت اما به هر حال با صراحت لهجه وارد میدان شد و اتفاقاتی نیز، رخ داد. در نتیجه نقش دیوان محاسبات به خوبی اجرا شد و به وظیفه خود عمل کرد. 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با اشاره به حوزه قانون گذاری مجلس نیز ادامه داد: در حوزه قانون گذاری نیز قوانین خوبی تصویب شد. همین قانون برنامه با توجه به نقطه نظراتی که دولت داشت، توسط مجلس و دولت نوشته شد که این به نوعی حسن و مزیت محسوب می شود. مجلس در قوانین بودجه چهار سال دقت های لازم را داشت. قانون مالیات بر ارزش افزوده، سال ها بر زمین مانده بود که مجلس آن را اصلاح کرد که یک قانون مترقی است که تصویب شد. قانون تجارت سالها بود که بر زمین مانده بود که حل شد. قانون رفع موانع تولید، قانون بسیار جامعی از تمام جوانب است. 

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: حال اینکه نتوانستند از این قوانین خوب استفاده کنند، بحث دیگری است. حل مشکلات اقتصادی کشور با معادلات سیاسی که امروز با دنیا داریم گره خورده است. اگر ما با دنیا تعامل سیاسی نداشته باشیم تعامل اقتصادی نیز نمی توانیم داشته باشیم و این یک امر طبیعی و روشن است. وقتی که صحبت از تعامل سیاسی و اقتصادی به میان می آید همه نگاه ها متوجه آمریکایی ها می شود. در حالی که کشورهای بسیاری در دنیا هستند که منهای آمریکا می توان با آنها تعامل منطقی و محاسبه شده داشت. نکته بعدی این است که اولویت ما در کشور اقتصاد نیست. اگر اولویت ما اقتصاد بود امروز با این مشکلات اقتصادی و تکان های نشانی از آن روبرو نبودیم. در مجموع مجلس آنچه که در توان داشت، برای بهبود شرایط انجام داد. به هر حال نقاط ضعف و قوت نیز وجود دارد. مجلس در حوزه قانونگذاری خوب عمل کرد و در حوزه نظارت باید با دقت بیشتر و بهتر، عمل می کرد.2/5

نظر شما
پرونده ویژه