رییس جمهوری افغانستان در پیام عید فطر گفت:

وزنه سیاسی طالبان در گفتگو با دولت آشکار خواهد شد

۱۳۹۹/۰۳/۰۴ - ۱۲:۲۶:۰۲
کد خبر: ۱۰۰۶۳۳۴
وزنه سیاسی طالبان در گفتگو با دولت آشکار خواهد شد
محمداشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در پیامی به مناسبت عید فطر خطاب به مردم افغانستان گفت که وزنه سیاسی طالبان نه در سنگر جنگ، بلکه پشت میز گفت وگوی صلح معلوم خواهد شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمداشرف غنی روز یکشنبه پس از ادای نماز عید در سخنرانی خود افزود: طالبان فکر می‌کنند که اگر آتش‌بس کنند وزنه سیاسی خود را از دست خواهند داد اما برعکس وزنه سیاسی این گروه در گفت وگو با دولت آشکار خواهد شد.

وی با حضور عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه و سایر اعضای کابینه گفت که می‌خواهیم به‌عنوان یک دولت مسوول یک قدم دیگرهم برداریم و اعلام کنیم که در رهایی زندانیان طالبان اقدامات جدی صورت خواهد گرفت، درعین حال به طالبان اعلام می‌کنیم که زندانیان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را به زودی رها سازند.

رییس جمهوری افغانستان افزود که اعلام آتش‌بس موقف همیشگی دولت افغانستان است و این موضع گیری، نشانه قوت است. اما به هرصورت برنده اصلی صلح، ملت افغانستان می‌باشد و جنگ جز بدبختی و بیچارگی برای مردم بویژه زنان افغانستان، چیز دیگری نخواهد آورد.

رییس جمهور غنی تصریح کرد که زنان افغانستان امروز در صف اول اجماع سیاسی در باره صلح قرار دارند و صلح خواسته ملی است و تمام سیاست مداران افغان در این راستا در صف واحد هستند.

غنی از طالبان خواست که به ملت افغانستان بیشتر از این آسیب نزند و امروز هر کسی که شهید و یا زخمی می‌شود، داغ دیگری بر پیکر ملت است که جبران نمی‌شود. افزون بر اینکه از نگاه شرعی تمام علمای کرام به این نتیجه رسیدند که این جنگ مشروعیت ندارد، از این جهت راه حل اساسی شروع مذاکرات صلح است.

رییس جمهوری افغانستان گفت که هیات مذاکره کننده صلح افغانستان آماده است که بصورت فوری گفت‌وگو را آغاز کنند و این هیأت همه‌شمول متشکل از تمام افغان‌ها است و از ملت و دولت این کشور نمایندگی خواهد کرد.

وی از عبدالله نیز قدردرانی کرد که ریاست شورای عالی مصالحه را بر عهده گرفته و افتخار داریم که امروز صف جمهوریت، صف واحد است.

اشرف غنی در مقابل اعلام آتش‌بس گروه طالبان برای سه روز عید یکبار دیگر از نیروهای دولتی خواست که تنها در موضع دفاعی باشند و آتش‌بس را نقض نکنند.

براساس دستور وزارت حج و اوقاف افغانستان، نماز عبادی سیاسی عید سعیدفطر امروز یکشنبه در مناطق مختلف افغانستان تحت تدابیر بهداشتی و حفظ فاصله برگزار شد اما پلیس از تردد مردم جلوگیری می‌کند تا از گسترش ویروس کرونا بکاهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز