نقاط ضعف و قوت مجلس دهم به روایت مجلسی‌ها

۱۳۹۹/۰۳/۰۷ - ۰۵:۴۹:۴۴
کد خبر: ۱۰۰۶۶۶۸
نقاط ضعف و قوت مجلس دهم به روایت مجلسی‌ها
شاید بارها جمله «مجلس دهم ضعیف‌ترین مجلس در بین مجالس گذشته بود» را از زبان بسیاری شنیده باشیم اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این است که هر مجلسی دارای نقاط قوت و ضعف و همچنین با انتقاداتی روبرو بوده و مجلس دهم نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ پرونده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 31 اردیبهشت ماه بسته شد و بسیاری از نمایندگان آن به نمایندگان ادوار پیوستند و نزدیک به یک سوم نمایندگان مجلس دهم نیز به مجلس یازدهمی‌ها ملحق شدند تا بار دیگر آزمون خود را در مجلسی  یکدست اصولگرا پس دهند. مجلس دهم با برگزاری 431 جلسه در بهارستان، در حالی که به کار خود پایان داد که در این جلسات اتفاقات بسیاری رخ داد از نطق های شجاعانه و تند و تیز برخی از نمایندگانی چون علی مطهری، پروانه سلحشوری و محمود صادقی گرفته تا برخی حاشیه سازی های نمایندگانی که سر از زندان درآوردند.  

مجلس دهم که از سه فراکسیون امید، مستقلین و ولایی تشکیل شده بود به عقیده بسیاری از فعالان سیاسی و حتی خود نمایندگان دارای نقاط قوت و ضعف بسیاری بود. شاید بارها جمله «مجلس دهم ضعیف‌ترین مجلس در بین مجالس گذشته بود» را از زبان بسیاری شنیده باشیم اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد، این است که هر مجلسی دارای نقاط  قوت و ضعف و همچنین با انتقاداتی روبرو بوده و مجلس دهم نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این رو در بررسی مجلس دهم باید دید کدام یک از ابعاد منفی و مثبت می‌توانند بر یکدیگر غلبه کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی که ریاست یکی از فراکسیون‌های مجلس دهم یعنی مستقلین ولایی را برعهده داشت درباره نقاط ضعف و قوت مجلس دهم به خبرنگار سیاسی برنا می‌گوید: «در بخش قانونگذاری، مسیر به درستی طی شد اما در بخش نظارت این گونه نبود.

او زمان کم را در بخش نظارت و در تحقیق و تفحص‌ها مهمترین نقطه ضعف دانست و بیان کرد: باید در روش‌ها بازنگری شود. در واقع مجالس باید از وقت قانونگذاری کم کنند چون ما تراکم قانونگذاری داریم. نیازی به این همه قانون نویسی نداریم. حتی طرح را حذف کنند و به سمت لوایح بروند. همچنین مکانیسمی نیز باید برای تقنین تعیین کنند. تلاش کنند زمان برای حجم سوال و جواب و توضیح دادن وزرا و کابینه را افزایش دهند.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم با تاکید بر اینکه چهار سال زمان کم است چراکه موارد زیادی مطرح بود، گفت: به عنوان مثال نمایندگان دو ماه درگیر بودجه هستند. البته نظارت انجام شده اما بخش نظارت می‌توانست قدرتمندتر باشد که برای قدرتمندتر شدن نیز زمان بیشتری می‌طلبد.

دیگر نماینده مجلس دهم، مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، نیز با نظر جعفرزاده ایمن آبادی مبنی بر وجود ضعف در بخش نظارت در مجلس دهم موافق است. او به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: «مجلس در بخش قانون‌گذاری خوب عمل کرد و در بخش نظارت، بهتر می‌توانست از ابزار نظارتی خود استفاده کند. تحقیق و تفحص‌ها ابزار خوبی در اختیار مجلس است که مجلس از این ابزار به درستی استفاده نمی کند به ویژه اینکه هیچ‌کدام از تحقیق و تفحص ها نیز در مجلس به بار ننشست.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با اشاره به حوزه قانونگذاری مجلس نیز ادامه داد: «در حوزه قانون‌گذاری نیز قوانین خوبی تصویب شد. همین قانون برنامه با توجه به نقطه نظراتی که دولت داشت، توسط مجلس و دولت نوشته شد که این به نوعی حسن و مزیت محسوب می‌شود. مجلس در قوانین بودجه چهار سال دقت های لازم را داشت. قانون مالیات بر ارزش افزوده، سال‌ها بر زمین مانده بود که مجلس آن را اصلاح کرد که یک قانون مترقی است که تصویب شد. قانون تجارت سال‌ها بود که بر زمین مانده بود که حل شد. قانون رفع موانع تولید، قانون بسیار جامعی از تمام جوانب است.»

علاوه بر جعفرزاده ایمن‌آبادی و لاهوتی، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان و احمد صفری نماینده کرمانشاه نیز نقطه ضعف مجلس دهم را در بخش نظارتی آن می‌دانند.

البته حسینعلی شهریاری و احمد صفری با گفته غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی مبنی بر کم بودن زمان 4 ساله نمایندگان  نیز مخالف هستند. شهریاری با بیان اینکه 4 سال  زمان برای نمایندگان، زمان کمی نیست، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا می‌گوید: «به نظر من دو ماه باشد اما نظارت انجام شود کافی است اما در مجموع مسئله اینجاست که لابی‌گری‌هایی از داخل و خارج از مجلس، اجازه نمی‌دهد آرزوی نمایندگان قبل از اینکه به مجلس بیایند محقق شود.»

صفری نیز با بیان اینکه 4 سال زمان برای نماینده، زمان کمی نیست، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا می‌گوید: «نماینده از زمانی که وارد مجلس می شود مشخص است که باید برای 4 سال خود برنامه‌ریزی کند. چه نماینده، چه هیئت رئیسه و چه رئیس مجلس و چه دولتمردان باید برای 4 سال برنامه ریزی کنند.»

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم به نقطه ضعف مهم مجلس دهم اشاره می‌کند و می‌گوید: «یکی از نقاط ضعف ما این بود که بیشتر برای قانون گذاری زمان صرف کردیم نه نظارت بر اجرای قانون. آنقدر قوانین نوشته شده و بایگانی شده داریم که تا چندین سال آینده نیز ممکن است به قانون جدید نداشته باشیم.»

تنها نماینده اصلاح‌طلب مردم کرمانشاه در مجلس دهم برای حل این نقطه ضعف به مجلس یازدهمی‌ها پیشنهاد کرد: «به نظر بنده اگر نمایندگان مجلس هفته‌ای دو روز صحن داشته باشد و بقیه روزها به نظارت بپردازند کارآمدی آنها و مجلس بهتر خواهد بود تا اینکه مانند یک دانشگاه و مدرسه از شنبه تا چهارشنبه به مجلس بروند. متاسفانه این نقطه ضعف مجلس دهم بود.»

حسینعلی شهریاری، نماینده دوره هفتم، هشتم، نهم و دهم مردم زاهدان در مجلس، نیز با اشاره به ضعیف بودن بخش نظارت مجلس دهم، بر نقطه ضعف و قوت دیگر این مجلس نیز تاکید می‌کند و به خبرگزاری برنا می‌گوید: «نقطه قوتی که در مجلس دهم بتوان به آن اشاره کرد در همین روزهای آخر بود که در زمینه مقابله با اسرائیل و مقابله با تهدیدات آمریکا یکی، دو مصوبه تصویب کرد. به نظر من نقطه قوت مجلس همین بود اما نقاط ضعف این دوره از مجلس این بود که برای اشتغال جوانان و معیشت مردم نتوانستیم کاری انجام دهیم.»

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس دهم با بیان اینکه نمایندگان، صرفا آرزوهای خود را تبدیل به قانون می‌کنند، ادامه داد: «متاسفانه نمایندگان در زمان قانونگذاری بررسی نمی‌کنند امکانات مالی دولت، توان نیروی انسانی و توان مدیریت کشور چگونه است. از این رو وقتی این سه بند مورد توجه قرار نمی‌گیرد فقط به صورت پی در پی قانون تولید می شود.»

بدین ترتیب بنابر اظهاراتی که بسیاری از مجلس دهمی ها اخیرا درباره نقاط ضعف و قوت این دوره از مجلس داشته‌اند به نظر می‌رسد، ضعیف بودن بخش نظارتی مهمترین نقطه منفی در کارنامه مجلس دهم است در حالی که مجلس دهم در بعد قانونگذاری بسیار مثبت عمل کرده است تا جایی که به گفته جعفرزاده ایمن‌آبادی، این بار اتفاقی که در مجلس دهم رخ داد این بود که تعداد تبدیل لایحه به قانون، 60 به 40 شد. یعنی در ارزیابی ها هر چه لایحه تبدیل به قانون شود در مقایسه با اینکه طرح به قانون تبدیل شود امتیاز آن پارلمان بیشتر است./ 5

نظر شما