عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی:

امکان بازگشت لایحه حذف چهار صفر به مجلس وجود ندارد/ مجلس یازدهم لوایح دولت را بررسی کند

۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۰:۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۰۰۷۶۵۰
امکان بازگشت لایحه حذف چهار صفر به مجلس وجود ندارد/ مجلس یازدهم لوایح دولت را بررسی کند
عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور که چند روز پیش هم رئیس جمهور گفت یک‌سری لوایح، این دولت به مجلس داده که به ثمر نرسیده و انتظار دولت این است روی آنها کار شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ برخی از منتخبین تهران طی نامه‌ای به شورای نگهبان خواهان برگشت لایحه حذف صفرها به مجلس شدند. «مهرداد بائوج لاهوتی»، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در خصوص امکان برگشت این لایحه به مجلس به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: این امکان وجود ندارد. ما تصویب کردیم، شورای نگهبان یا تائید می‌کند و یا رد می کند که اگر تائید کرد می‌شود قانون و کسی نمی‌تواند کاری کند.

این عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: در واقع شورای نگهبان مکلف است در مهلت مقرر اظهار نظر کند که این اظهار نظر دو وجه دارد. یک وجه آن این است که خلاف قانون اساسی و شرع نیست و وجه دیگر این است که اگر ایراد وارد کرد به مجلس جدید می‌آید و آن موقع مجلس یازدهم این حق را دارد که به آن رسیدگی کند و نظرات خود را اعمال کند. بنابراین اگر شورای نگهبان نه به درخواست منتخبین بلکه به دلیل ایراد از نظر قانون اساسی و شرع لایحه را به مجلس بازگرداند، آن زمان دست نمایندگان منتخب باز است.

لاهوتی در تحلیل این اقدام زودهنگام منتخبین مجلس یازدهم تصریح کرد: این حرکت را شتاب زده و به دلیل عدم اشراف به آیین‌نامه می‌دانم. دوستان تازه آمدند و هنوز به آئین‌نامه داخلی اشراف ندارند. اگر آیین‌نامه را مطالعه می کردند متوجه می‌شدند که شورای نگهبان نمی‌تواند بر اساس درخواست یک‌ سری نماینده، لایحه را به مجلس برگرداند.

این نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: اما دولت حق دارد قبل از رسیدگی، لایحه خود را استرداد کند، لذا این حق برای دولت وجود دارد در مورد لایحه‌ای که داده بگوید آن را به من برگردانید. باتوجه به اینکه حذف چهار صفر لایحه بوده و طرح هم نبوده، خود نمایندگان هم نمی‌توانستند کاری کنند.

لاهوتی در پایان یادآور شد: منتخبین مجلس یازدهم بدانند بعضی از لوایح دولت در مجلس هستند که فرصت رسیدگی به آن را نداشتیم. در حال حاضر فرصت قشنگی برای آنها فراهم شده است، بهتر است که وقت را غنیمت بشمارند و به طرح‌های خوبی که به جا مانده اولویت بدهند، چراکه حجم کارهای باقی مانده زیاد است. همانطور که چند روز پیش هم رئیس جمهور گفت یک سری لوایح، این دولت به مجلس داده که به ثمر نرسیده و انتظار دولت این است روی آنها کار شود. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز