تنش در نجف اشرف بین صدری ها و جمعی از معترضان

۱۳۹۹/۰۳/۰۸ - ۱۲:۵۳:۱۰
کد خبر: ۱۰۰۷۸۳۸
تنش در نجف اشرف بین صدری ها و جمعی از معترضان
شهر نجف اشرف از دیشب و ساعات اولیه بامداد امروز پنجشنبه، شاهد تنش چند ساعته بین طرفداران «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر و جمعی از معترضان وابسته به میادین اعتراضی بود.

به گزارش گروه سیاسی برنا، تعدادی از معترضین که گفته می شود از شهر نجف و برخی استان های همجوار آمده بودند، شب گذشته (چهارشنبه) به دلیل تجمع در نزدیکی مرقد آیت الله شهید «محمد محمد صدر» (پدر مقتدا صدر) باعث تحریک هواداران صدر و درگیری با آنها شدند.

ویدیوهایی که ادعا می شود از این تجمع در شبکه های اجتماعی منتشر شده نشان می دهند که این تجمع اعتراضی بسیار محدود بوده و تعداد معترضان از چند ده نفر تجاوز نکرده است. 

کاربران صدری در شبکه های اجتماعی ادعا می کنند که معترضین درصدد آتش زدن مرقد پدر مقتدا صدر بوده اند در مقابل معترضان، صدری ها را به خشونت علیه تجمع مسالمت آمیز آنها متهم می کنند.

اعتراضات ناشی از هشتگی است که چند روزی است به بهانه دفاع از یکی از زنان نجفی که فرزندش در جریان اعتراضات در پنجم فوریه گذشته (۱۶ بهمن ماه ۹۸) کشته شد، شکل گرفته است.

معترضین مدعی هستند که برخی از طرفداران مقتدا صدر در شبکه های اجتماعی به شرف این زن تعرض کرده اند و با هشتگ «احنا_ولدج_ام_مهند» (ما فرزندان تو هستم مادر مهند) با این زن اعلام همبستگی کردند.

«ام مهند» مادر جوان کشته شده «مهند القیسی» است که در جریان آخرین دور اعتراضات در «ساحه الصدرین» در اوائل ماه فوریه گذشته در نجف اشرف کشته شد.

مادر این جوان نجفی، بعد از این حادثه، در پست هایی که در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها گذشت، طرفداران مقتدا صدر را متهم کرد که فرزند او را کشته اند.

ادعاهای این زن، طرفداران صدری را به دلیل اتهاماتی که علیه مقتدا صدر و طرفدارانش زده به خشم آورد و متعاقبا در شبکه های اجتماعی او را مورد حمله قرار داده و برخی تندروهای صدری به شرف زن تعرض کردند.

این حملات در شبکه های اجتماعی تشدید شد و باعث واکنش متقابل افراد مرتبط با میادین اعتراضی و اعلام همبستگی با ام مهند و شکل گیری هشتگ «ما فرزندان تو هستیم ام مهند» شد.

هشتگ مزبور نیمه شب و ساعات اولیه بامداد امروز پنجشنبه منجر به تجمع اعتراضی جمعی از این افراد در کنار مرقد شهید صدر در شهر نجف اشرف شد و معترضین شعارهایی علیه مقتدا صدر و طرفدارانش دادند امری که متعاقبا واکنش هواداران صدری را به دنبال داشته و در نهایت به درگیری بین آنها انجامید.

برخی ازفعالان صدری ویدئو سلفی هایی از خود در شبکه های اجتماعی گذاشته و ادعا کرده اند که با دخالت به موقع مشترک نیروهای امنیتی عراق و «سرایا السلام» (شاخه نظامی جریان صدر) این «فتنه» که می خواست دوباره نجف اشرف را آلوده کند، در نطفه خفه شد.

این در حالیست که طرف دوم معتقد است که گروه سرایا السلام تعدادی از افراد معترض را بازداشت و در مرقد آیت الله شهید صدر زندانی کرده است.

همزمان «عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق در توئیتی منتسب به او خواهان تحقیق در حادثه و ادعای بازداشت برخی از معترضین شده است.

کاربر «صالح العراقی» نزدیک به مقتدا صدر نیز در توئیتی گفته است: «فتنه مهار شد و امید که دوباره بازنگردد وگرنه نسبت به آن سکوت نمی کنیم.»

وی ادامه داده است: «مقتدا صدر خواهان آزادی همه بازداشت شدگان و عدم شکایت قضایی علیه آنها شده است.»

به گفته العراقی: «مقتدا صدر همچنین خواهان فضای امن و لازم برای اتمام آیین زیارت مرقد شریف و بازگشت همه آنها به استان هایشان شده است.»

  به دنبال این تنش کوتاه که شب گذشته در نجف اشرف صورت گرفت و گفته می شود، معترضین علاوه بر مرقد آیت الله شهید صدر به مرقد آیت الله شهید «محمد باقر حکیم» (عموی سید عمار حکیم) تعرض کرده اند، این نگرانی وجود دارد که این تنش دامنه اش گسترش یافته و بهانه ای برای از سرگیری اعتراضات گسترده تر در عراق شود.

لازم به یاد آوری است که گروه های تندرو مرتبط با میادین اعتراضی در طول پنج ماهه اعتراضات که از یکم اکتبر ۲۰۱۹ (نهم مهرماه ۹۸) در بغداد و دیگر شهرهای جنوب و مرکز عراق آغاز شد، همراه از تاریکی شب برای دست به آتش سوزی و خشونت آفرینی و حذف فیزیکی یا ربودن برخی افراد مخالف اعتراضات بهره برده اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز