چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

کره ای‌ها زحمت کشیده‌اند/ اخبار جدید درباره جانباختگان حادثه آبان ماه/ ادعا یک نماینده به تهدید با سلاح گرم

۱۳۹۹/۰۳/۱۵ - ۰۵:۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۰۰۸۰۹۳
کره ای‌ها زحمت کشیده‌اند/ اخبار جدید درباره جانباختگان حادثه آبان ماه/ ادعا یک نماینده به تهدید با سلاح گرم
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

سخنرانی مقام معظم رهبری

محمدعلی انصاری، دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی، در نشست خبری اظهار کرد: «بنا به توصیه‌های پزشکی و به تبعیت از سیره امام که بسیار مقید به دستورات پزشکی بودند مراسم ۱۴ خرداد را در حرم مطهر ملغی کردیم.» دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) درباره برنامه‌های بزرگداشت ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت: «این بشارت را به مردم عزیز ایران می‌دهم که رهبر معظم انقلاب روز ۱۴ خردادماه به ‌صورت زنده از طریق صداوسیما، فضای مجازی و بلندگوی مساجد و هیات‌ها با مردم سخن می‌گویند.»

در این راستا مقام معظم رهبری روز گذشته در سخنرانی زنده تلویزیونی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، «تحول‌خواهی، تحول‌انگیزی و تحول‌آفرینی» را از مهمترین خصوصیات امام راحل عظیم‌الشأن خواندند و تأکید کردند: برای زنده‌ماندن انقلاب باید با درس‌آموزی از این ویژگی نرم‌افزاری و عملیاتی امام، رویکرد تحولی و گرایش پرشتاب به «بهتر شدن و حرکت جهشی» را، در همه زمینه‌ها بخصوص در زمینه‌هایی که بی‌تحرکی یا عقب‌گرد داشته‌ایم با جدیت دنبال کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «تحول اساسی در نگاه به جوانان و نسل جوان» را از دیگر آثار مبارک و عمیق رویکرد تحولی امام خمینی خواندند و افزودند: سپردن کارهای بزرگ به جوانان و استفاده از آنان به عنوان ثروت و ذخیره ملی، روش روشن امام بود البته آن بزرگوار در عین حال به افراد غیرجوان نیز به عنوان ثروت ملی اعتماد می‌کردند که این واقعیت نیز در انتصابات ایشان مشهود است و اکنون نیز همچنان که گفته‌ایم باید همین نگاه و روش مد نظر باشد.

چهره هفته؛ مصطفی میرسلیم

مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس، مدعی شده است: «برای پس گرفتن یک طرح تحقیق و تفحص ۶۵ میلیارد تومان فقط به یک رییس کمیسیون در مجلس پرداخت شده است.» میرسلیم البته اشاره‌ای به اسم رییس کمیسیون متخلف همچنین موضوع آن طرح تفحص نکرد. این اظهارات واکنش های زیادی را در بین اصلاح طلبان و اصولگرایان به همراه داشت و افراد در اظهارنظر خود این مسئله را به تحقیق و تفحصی که در کمیسیون عمران مجلس دهم در جریان بود نسبت دادند. 

در ادامه این موضوع احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم، هم در توییتی از میرسلیم درخواست کرد تا نام نماینده‌ای که ۶۵ میلیارد تومان رشوه گرفته را اعلام کند.

«محمدرضا ملکشاهی‌راد»، نماینده مردم خرم آباد در مجلس دهم، در واکنش به اظهارات اخیر مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، مبنی بر پرادخت 65 میلیارد تومان به روسای یکی از کمیسیون‌ها بابت پس گرفتن یک طرح تحقیق و تفحص، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: البته میرسلیم اسم نیاورده و کسی را مستقیم مورد اتهام قرار نداده اما یک حرفی زده که به وسیله آن کل مجلس و کمیسیون‌ها را زیر سوال برده است. آنچه در خصوص کمیسیون عمران می‌دانم این است آقایانی که مدعی تحقیق و تفحص بودند مدارک‌شان متقن نبود. در واقع اینها قصد داشتند قبل از کاندیداتوری ریاست جمهوری یک کار سیاسی انجام دهند.

ملکشاهی‌راد در پاسخ به اینکه منظور از انتخابات رییس جمهوری، انتخابات سال 96 است؟ تصریح کرد: بله، تحقیق و تفحصی که آورده بودند برای قبل از انتخابات ریاست جمهوری بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه درخواست تحقیق و تفحص را برای چه کسی آورده بودند؟ اظهار کرد: برای کسی آورده بودند که می‌خواست کاندیدای ریاست جمهوری شود.

***

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با رضا اردکانیان، وزیر نیرو، به دستورات قبلی وزیر نیرو و استاندار خوزستان که از لحظه بروز مشکل آب برای مردم منطقه غیزانیه اهواز داده شده بود، اشاره کرد و بار دیگر به وزیر نیرو دستور داد حل کامل و سریع مشکل آب منطقه غیزانیه اهواز را شخصا به‌صورت مستمر پیگیری کند و نهایتا تا انتهای خرداد ماه به حل قطعی مشکل منجر شود. 

حسن روحانی به اردکانیان تأکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای باشد که در آینده شاهد بروز چنین مشکلاتی در زمینه تأمین آب آشامیدنی در هیچ نقطه‌ای از کشور به‌ ویژه خوزستان نباشیم.

خبر هفته؛ ابهام در لایحه حذف 4 صفر؛ دستور حسن روحانی به معاونت حقوقی؛ نامه عارف به مردم

نشست خبری «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

کدخدایی درباره لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور و نظر شورا درباره حذف چهار صفر از پول ملی گفت: لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در جلسات شورای نگهبان بررسی شد و در تبصره یک این طرح تعهداتی در برابر صندوق بین‌المللی پول ایجاد شده بود که شورای نگهبان اعلام کرد این تعهدات به روشنی مطرح شود و دارای ابهام است.سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در جلساتی که با آقای همتی، رئیس کل بانک مرکزی، پیرامون لایحه حذف چهار صفر داشتیم، ابهامات نسبت به تعهدات به صندوق بین‌المللی پول رفع نشد و این ابهامات را به مجلس اعلام کردیم و پس از رفع ابهامات درباره آن اعلام نظر می‌کنیم.

***

حسن روحانی، رئیس‌جمهور، به معاون حقوقی خود مأموریت ویژه داد زمینه پیشبرد لوایح مهم از جمله «لایحه تأمین امنیت و منع خشونت علیه زنان»، «لایحه شفافیت و مدیریت تعارض منافع»، «لایحه نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی» و «لایحه مسئولیت مدنی مؤسسات عمومی» را فراهم کند.

روحانی به لعیا جنیدی دستور داد که با همکاری معاونت امور زنان و وزارت دادگستری، ایرادات مطروحه توسط جامعه حقوقی و متخصصان مطالعات زنان درخصوص تغییرات اعمال‌شده در قوه قضائیه نسبت به لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت را به دقت بررسی و با رفع نواقص و کاستی‌های این لایحه، شرایط تصویب یک قانون مؤثر و کارآمد در تأمین امنیت زنان و منع خشونت را فراهم کند.او با تأکید بر اهمیت مسئولیت خود در زمینه اجرای قانون اساسی و حقوق شهروندی، از معاونت حقوقی خواست که تاپایان سال گزارش پایش اجرای قانون اساسی و حقوق شهروندی را تهیه کند.

***

«محمدرضا عارف»، رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم، در نامه ای خطاب به مردم نوشت: «رویه و اعتقاد من این است که بدون آنکه فریاد بزنم، یا در دام هیاهوی تبلیغاتی گرفتار شوم یا در جنگ لفظی و کلامی با دیگران منابع ارزشمند کشور را معطل تصمیم‌گیری نمایم، به شما گزارش دهم».

عارف در ادامه با اشاره به برخی انتقادها نوشت: «اگر از گذشته می‌پرسید، از عملکرد دولت تدبیر و امید و یا از عملکرد مجلس دهم شورای اسلامی یا از کارکرد فراکسیون امید و شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ایران اسلامی. پاسخ من تصدیق بسیاری از نقدهای شما به ناکارآمدی‌ها و فرصت‌سوزی‌هاست. پاسخ من همراهی با دیدگاه شما درباره وجود تضادها و تقابل‌هایی است که مانع از عملکرد درست نهادهای اجرائی و تقنینی می‌شود. من با شما هم نظرم که می‌توانستیم در حوزه‌های مختلف بهتر عمل کنیم و به انتظارات شما بیشتر نزدیک شویم. من قطعا بسیاری از نقدهای شما به خودم را به‌عنوان رئیس فراکسیون امید مجلس و یا رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، وارد می‌دانم اما در بسیاری از موارد هم توضیحات و پاسخ‌هایی وجود دارد که قطعا در آینده در نشست‌های خبری با اصحاب رسانه یا ازطریق انتشار گزارش‌هایی این‌چنین با شما به اشتراک خواهم گذاشت.»

جنجال هفته؛ رد اعتبارنامه نماینده گچساران

سه نماینده قم، اراک و شیراز به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران در مجلس، اعتراض کردند. در نامه علیرضا زاکانی، نماینده قم، روح‌الله نجابت، نماینده شیراز و علی‌اکبر کریمی، نماینده اراک، آمده است: «جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین لارگانی، ریاست محترم شعبه 12، با سلام. احتراما به استناد ماده 28 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعتراض خود را نسبت به اعتبارنامه آقای غلامرضا تاجگردون منتخب مردم شریف گچساران و باشت به دلیل رانت‌خواری و کسب منافع اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه‌‌ای از طرق مختلف در دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های تابعه و بخش عمومی اعلام می‌داریم».

شش نماینده دیگر از‌ جمله سیدنظام‌الدین موسوی، مالک شریعتی، احمد نادری، علی خضریان، مجتبی رضاخواه و اقبال شاکری نیز در ادامه به اعتبارنامه تاجگردون اعتراض کردند. در متن این اعتراض جعلی‌بودن مدرک دکترا نیز به دلایل قبلی اضافه شده است.

موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان و رئیس شعبه 12 نیز از تحویل این اعتراض‌ها خبر داد.

محمد علیپور، سخنگوی شعبه 12 مجلس، درباره آخرین وضعیت پرونده تاجگردون نیز گفت: «تنها اعتبارنامه‌ای که در شعبه ۱۲ مورد تایید قرار نگرفت، متعلق به آقای تاجگردون بود.» پرونده‌ای که هنوز در انتظار اظهارنظر شورای نگهبان است. 

در این بین احمد نادری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم مدعی شده بود که ‌از وقتی به اعتبارنامه تاجگردون اعتراض کرده ام، هزاران پیام تهدید و تشکر ارسال شده. جالب‌ترین آن، تهدید به برخورد با اسلحه گرم بوده. قبل از انتخابات هم نظام را تهدید کرده بودند اگر صلاحیت ایشان تایید نشود، درگیری مسلحانه اتفاق می‌افتد.

در این باره غلامرضا تاجگردون در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: «برخی از نمایندگان محترم که نسبت به اعتبارنامه اینجانب معترض هستند مدعی هستند توسط همشهریان اینجانب تهدید شده‌اند، خواستم عرض کنم حتماً همشهریان عزیز و دوستان خوب من این روش‌ها را نخواهند رفت و این موضوع هم طی مراحل قانونی دارد و ان‌شاءالله رفع خواهد شد.»

البته خبر رد‌صلاحیت تاجگردون در انتخابات یازدهمین دوره مجلس منتشر شد و آن زمان هم حاشیه هایی را در پی داشت. تاجگردون واکنش تندی درباره این خبر داشت و آن را شایعه دانست و در نهایت این انتقاد منجر به تایید صلاحیت او شد.

سوژه هفته؛ اقدامات ترامپ

هفته گذشته ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که پلیس فردی سیاهپوست را در مینیاپولیس دستگیر می‌کند اما یکی از ماموران پلیس به قدری زانوی خود را بر گردن مظنون فشار می‌دهد که منجر به مرگش می‌شود. اتهام جورج فلوید این بود که قصد داشته با یک 20 دلاری تقلبی سیگار خریداری کند که در بدترین حالت می‌توان جرم او را فقری دانست که مشکلات پس از شیوع کرونا به وجود آورده است. در تصاویر منتشر شده، فلوید بارها برای نفس کشیدن التماس می‌کرد و مردم در اطراف نیز به پلیس می‌گفتند که او را رها کند ولی این اتفاق رخ نداد تا اینکه فلوید دقایقی بعد جان خود را از دست می‌دهد. ماموری که زانوی خود را روی گردن فلوید قرار داده، بازداشت شده و متهم به قتل درجه سوم است.

این اقدام واکنش های گسترده در آمریکا را در پی داشت و منجر به تظاهرات گسترده شد. همزمان با شدت گرفتن اعتراضات در سرتاسر ایالات متحده، جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا با انتشار یک ویدیو خواستار تلاش برای ریشه‌کن کردن تبعیض‌ و خشونت‌های نژادپرستانه در امریکا شد. جو بایدن از اقدام دونالد ترامپ در تهدید معترضان به «شلیک به آنها» به ‌شدت انتقاد کرد.

***

همچنین دونالد ترامپ در تازه ترین اقدام خود در میانه یک اپیدمی جهانی و افزایش تنش‌های داخلی در کشورش اعلام کرد که ایالات متحده، روابط با سازمان بهداشت جهانی را قطع می‌کند.

ترامپ در راستای اقدام نسنجیده اخیر خود در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: «جهان اکنون دچار رنجی است که نتیجه شرارت دولت چین است. لاپوشانی چین در قبال ویروس ووهان اجازه داد که بیماری در سراسر جهان پخش شده و یک همه‌گیری جهانی را رقم بزند که به قیمت جان ۱۰۰ هزار امریکایی و بیش از یک میلیون کشته در سراسر جهان تمام شده است. مقام‌های چین پس از آنکه برای نخستین بار از این ویروس مطلع شدند، تعهدات گزارش‌دهی به سازمان بهداشت جهانی را نادیده گرفتند و این سازمان را تحت فشار قرار دادند تا دنیا را گمراه کنند.»

حاشیه هفته؛ کارت هدیه

«نمایندگان استان تهران کارت‌های هدیه یکی از دستگاه‌های اجرایی را پس فرستادند» این خبری بود که توسط رسانه های اصولگرا منتشر شد و به سرعت بازتاب زیادی پیدا کرد.

«اخیرا جلسه‌ای با حضور نمایندگان استان تهران و یکی از دستگاه‌های اجرایی برگزار شده بود که در پایان جلسه دو کارت هدیه به نمایندگان داده شد اما وکلای ملت از این هدیه ناراحت شده و آن را بازگرداندند.» از قرار معلوم و براساس توییت‌های چندتن از منتخبان تهران در مجلس یازدهم، مبلغ کارت‌های هدیه اهدایی به نمایندگان مجلس 2 میلیون تومان بوده است.

***

حسین جلالی، منتخب اصولگرای رفسنجان در مجلس یازدهم، گفت: «نمایندگان یازدهمین دوره مجلس از امروز هرکدام 2 صفحه از قرآن را می‌خوانند تا ختم قرآن بگیریم.»

جلالی در این باره به ایکنا گفته است: «در حال تقسیم صفحات قرآن بین نمایندگان براساس حروف الفبا هستم و به ترتیب صفحات ابتدایی هر نماینده را برای وی ارسال می‌کنم تا از یکشنبه، 11 خرداد‌ماه، این برنامه آغاز شود. برای شروع، صفحه اول و دوم برای آقای قالیباف، رییس مجلس، در نظر گرفته‌ شده است.»

خبر مهم هفته؛ آمار جانباختگان آبان ماه ؛ تماس تلفنی روحانی با اشرف غنی

مجتبی ذوالنوری، نماینده مجلس یازدهم که ریاست کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم را هم برعهده داشت، در حاشیه مراسمی در وزارت کشور تعداد کشته‌های آبان را 230 نفر اعلام کرد. ذوالنوری همچنین گفت که «در اعتراضات آبان‌ماه 2 هزار نفر از معترضان مجروح شدند ولی تعداد نیروهای امنیتی و انتظامی مجروح شده، بیشتر از ۵ هزار نفر بود.»

او ادامه داد: «در اعتراضات آبان‌ماه، ۴۹۷ مرکز دولتی و بخش خصوصی مورد خسارت جدی قرار گرفت، ۴۲۲ خودروی مردم آسیب جدی دید و سوخت. ۲۳۰ خودروی دولتی و عمومی آسیب دید و به ۵۶۹ خودرو و موتوسیکلت نیروهای امنیتی و انتظامی آسیب وارد شد. ۹۹۱ بانک یا تخریب یا آتش زده و همچنین ۱۲۳ مرکز سوخت و تخریب شد.»

***

پس از نهایی‌شدن ریاست‌جمهوری محمد اشرف غنی در انتخابات افغانستان، رئیس‌جمهور ایران با اشرف غنی تلفنی گفتگو کرد.

روحانی در تماس تلفنی با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان با وی، با تبریک دوره جدید ریاست‌جمهوری وی در افغانستان و ابراز خرسندی از توافق به‌وجودآمده میان گروه‌های سیاسی در این کشور، ابراز امیدواری کرد با تلاش همه ارکان دولت و شورای عالی مصالحه،‌ شاهد صلح، ثبات و امنیت بیشتر در افغانستان باشیم. اشاره روحانی به توافق بین دو رقیب اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان بعد از پنج ماه اختلاف است که منجر به ادامه حضور دو نفر در ساختار حکومت مانند انتخابات قبلی شد.

رئیس‌جمهور ایران با اشاره به اقدامات و موفقیت‌های ایران در مبارزه با کرونا و ارائه خدمات رایگان درمانی و بهداشتی به مهاجران افغان،‌ اظهار کرد: «ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نسبت به برادران افغان در مسیر مبارزه با کرونا با همین روند ادامه خواهد داشت».

اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با آرزوی سلامتی و توفیق دولت و ملت ایران در مقابله با بیماری کرونا، کمک‌ها و ارائه خدمات درمانی به مهاجران افغانستانی در ایران را بسیار ارزشمند دانست و از دولت و ملت ایران تقدیر کرد.

***

سیروس عسگری ۵۹ ساله استاد دانشکده علم و مواد دانشگاه صنعتی شریف با تخصص میکروسکوپ الکترونی، آلیاژهای دمای بالا است  که از ۲۰ اسفند ۹۸ در بازداشتگاه الکساندریا آمریکا به سر می‌برد، روز گذشته و با تلاش‌های دستگاه دیپلماسی به کشور بازگشت.

اظهارات جالب هفته؛ سخنگوی وزارت امور خارجه

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه، در نشست مطبوعاتی هفتگی خود درباره بدهی میلیاردی کره جنوبی به ایران و اینکه کره به‌تازگی اعلام کرده محموله‌ای پزشکی به قیمت ۵۰۰ هزار دلار به ایران ارسال خواهد کرد و در مرحله دوم این رقم به دو میلیون دلار می‌رسد، گفت: زحمت کشیده‌اند. ما چیزی حدود دو سال با کره جنوبی مذاکره داشتیم ولی کره‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و برای پرداخت بدهی‌شان منتظر پاسخ مثبت آمریکا بودند. موسوی گفت: هفت میلیارد دلار پول ملت ایران در کره است و آنها باید همان موقع به‌صورت مقتضی این پول را به کشور ما بازمی‌گرداندند، ولی غفلت کردند و تأخیر داشتند ما بارها به آنها این موضوع را گوشزد کردیم که آنچه آنها درباره علت این تأخیر مطرح می‌کنند غیرقابل‌قبول است. ایران تحت هیچ‌گونه تحریم بین‌المللی نیست و تحریم‌های آمریکا علیه ایران، یک‌جانبه و غیرقانونی است؛ بنابراین استناد کره‌ای‌ها به تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ملاک عمل برای کره یا هیچ کشور دیگری باشد و ما خواهان بازپس‌گیری دارایی‌های خود هستیم.

سوژه هفته؛ مرگ رومینا و آسیه پناهی

در زوهای اخیر رومینای 14 ساله را پدرش با داس در تالش به قتل رساند و آسیه پناهی هم قربانی خشونت ماموران شهرداری کرمانشاه شد و جان خود را از دست داد.

در این راستا حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، نماینده مجلس یازدهم و رییس پیشین دادگاه انقلاب، گفت نمی‌توانیم پدری را که مرتکب چنین جنایتی شده را اعدام کنیم چون برخلاف قوانین اسلام است و فقط می‌توانیم قوانین در حوزه مجازات حبس را تشدید کنیم اما سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، در جلسه  شورای عالی قوه قضائیه وعده داد که «با عامل جنایت گیلان برخورد عبرت‎‎‌آموز خواهد شد.»

همچنین در این جلسه حجت‌الاسلام درویشیان درباره بررسی‌های سازمان بازرسی در زمینه تخریب آلونک آسیه پناهی زن کرمانشاهی در گزارش خود به رییس دستگاه قضا اعلام کرد که ماموران شهرداری فاقد دستور قضایی تخریب بودند و برای اینکه مقاومت متوفی را بشکنند تا مانع تخریب آلونک نشود از اسپری فلفل غیرمجاز استفاده کرده‌اند و به همین دلیل هم تحت تعقیب دادگستری قرار گرفته و برای‌شان قرار صادر شده است. او با اذعان به اینکه «زمین اوقافی بوده و تصرف شده و کاربری آن فضای سبز است و ساخت و ساز در آن از هر جهت غیرمجاز بوده» اما برخورد ماموران شهرداری با این خانم و تعدادی از بستگانش که در محل حاضر بودند را «غیرقابل قبول» عنوان کرد. 

نظر شما