واکنش چین به لغو معافیت هسته‌ای ایران توسط آمریکا

۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۲۱:۲۸:۲۰
کد خبر: ۱۰۰۸۲۸۲
واکنش چین به لغو معافیت هسته‌ای ایران توسط آمریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه پکن قاطعانه مخالف لغو معافیت هسته ای ایران توسط آمریکا است گفت:چنین اقدامی از سوی واشنگتن، نشانگر هژمونی همیشگی این کشور است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «جائو لی جیان» روز جمعه در کنفرانس خبری روزانه در پکن گفت: «آمریکا کورکورانه ضمن اعمال فشارهای افراطی علیه ایران، به طور یک جانبه از برجام خارج شده و خود با نقض قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل، برای اجرای برجام توسط طرف های دیگر نیز مانع ایجاد می کند».

گزارش ها حاکی است که آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر از تحریم را به مدت ۹۰ روز تمدید می‌کند اما چند معافیت دیگر در مورد همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای شرکت‌های روس، چینی و اروپایی با ایران را تمدید نخواهد کرد.

واشنگتن پست نیز گزارش داد که یک سند داخلی وزارت خارجه را رویت کرده که درباره تمدید معافیت تحریمی همکاری با نیروگاه بوشهر نوشته، هدف از این معافیت آن است تا «به تضمین امنیت عملیات‌ها در این نیروگاه کمک شود.»

بنا بر این گزارش، معافیت‌ها در خصوص همکاری‌ها برای بازطراحی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، تأمین اورانیوم غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف‌شده رآکتور تحقیقاتی به خارج از ایران تمدید نمی‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد: «لغو معافیت های توافق نامه هسته ای ایران به روند بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای و تلاش های جامعه بین المللی برای دفاع از برجام آسیب رسانده و این اقدام نشانگر یک جانبه گرایی و هژمونی این کشور است».

او تاکید کرد: بهسازی رآکتور آب سنگین اراک موضع مهم برجام است و نیز از پروژه مشترک طرف های برجام است چین همراه با طرف های دیگر ضمن دفاع قطعی از برجام، از منافع قانونی و مسلم خود دفاع خواهد کرد.

همدستی کانادا در پرونده منگ وان جو با آمریکا 

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه اعلام کرد: کانادا در مساله مربوط به بازداشت خانم "منگ وان جو" مدیر ارشد شرکت هواوی همدست آمریکا است.

دادگاه کانادا روز چهارشنبه به وقت محلی با صدور حکمی ادعا کرد که درخواست آمریکا مبنی بر استرداد منگ وان جوئو به آمریکا با اصل "جرم دوگانه" هماهنگ است.

"جائو لی جیان" چین گفت: «آمریکا و کانادا با سوء استفاده از پیمان دو جانبه استرداد، شهروند چینی را به زور بازداشت کردند که به شدت تجاوز به حقوق مشروع این شهروند چینی است هدف آمریکا از این اقدام، سرکوب شرکت های علمی و فنی و شرکت هواوی چین است کانادا در این کار نقش همدست آمریکا را ایفا کرده است این یک رویکرد جدی سیاسی است.»

وی تاکید کرد: دولت چین در دفاع از حقوق مشروع شهروندان و شرکت های خود عزم راسخ دارد و بار دیگر از کانادا خواست فورا خانم "منگ وان جو" را آزاد کند و در مسیر اشتباه پیش نرود.

مخالفت چین با دخالت آمریکا، انگلیس، استرالیا و کانادا در امور هنگ کنگ

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه اعلام کرد: تصویب قانون امنیت ملی در هنگ کنگ از امور داخلی چین است و هیچ کشور دیگری حق دخالت در آن ندارد.

روز پنج شنبه وزرای خارجه چهار کشور آمریکا، انگلیس، استرالیا و کانادا با انتشار بیانیه مشترکی ادعا کردند که تصمیم چین درباره تدوین قانون امنیت ملی در هنگ کنگ مغایر با اصول بیانیه مشترک چین و انگلیس است و چارچوب "یک کشور دو نظام" را خدشه دار می کند.

"جائو لی جیان" ضمن ابراز ناراحتی شدید، قاطعانه مخالفت خود را در این باره اعلام کرد و افزود: پس از بازگشت هنگ کنگ به چین، تمامی اختیارات و وظایف در بیانیه مشترک چین و انگلیس پایان یافت پایه حقوقی مدیریت دولت چین در هنگ کنگ، قانون اساسی جمهوری خلق چین و قانون هنگ کنگ است نه بیانیه مشترک چین و انگلستان. کشورهای دیگر، هیچ پایه حقوقی و صلاحیت با استفاده از بیانیه مشترک چین و انگلیس به منظور دخالت در امور هنگ کنگ ندارند.


لایحه کنگره آمریکا درباره "شینجیانگ" نشانگر مقاصد شوم این کشور است

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه نشست خبری امروز خود در پکن نسبت به تصویب لایحه نمایندگان کنگره آمریکا درباره شین جیانگ اظهار داشت: موضوعات مربوط به شین جیانگ چین، نه مساله حقوق بشر و یا مباحث قومی یا مذهبی، بلکه مساله مبارزه با تروریسم و ضد جدایی طلبی است.

او گفت: مجموعه ای از اقدامات انجام شده توسط دولت چین برای حاکمیت منطقه خود مختار شین جیانگ چین به طور گسترده ای از سوی اقوام مختلف این منطقه مورد استقبال قرار گرفته‌ و مورد ارزیابی مثبت جامعه جهانی نیز قرار دارد.

وی ادامه داد: آمریکا با اهداف شرورانه در مساله شین جیانگ دخالت کرده و کاملا خلاف حقیقت اقدام می کند و این اقدامات به شدت اصول اساسی روابط بین‌المللی را نقض می کند و بیش از پیش استاندارد دوگانه آمریکا در مساله مبارزه با تروریسم و مقاصد شوم این کشور برای مداخله در امور سیاسی داخلی چین را نمایان می سازد.

جائو تاکید کرد: امور شین جیانگ به طور کامل جزو امور سیاسی داخلی چین است و هیچ کشور خارجی حق دخالت در آن ندارد چین از آمریکا می خواهد فورا اشتباهات خود را اصلاح کند و به دخالت در امور داخلی چین با استفاده از مساله شین جیانگ پایان داده و در مسیر اشتباه پیش نرود.

 

نظر شما