سخنگوی وزارت امور خارجه:

"سیروس عسگری" به ایران باز می‌گردد/ خشونت علیه مردم خود را متوقف کنید، بگذارید آنها نفس بکشند

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۰۹:۵۱:۰۶
کد خبر: ۱۰۰۹۵۴۴
سیروس عسگری به ایران باز می‌گردد/ خشونت علیه مردم خود را متوقف کنید، بگذارید آنها نفس بکشند
سخنگوی وزارت خارجه گفت: موضوع سیروس عسگری به اتمام رسیده و او ظرف ۲ و ۳ روز آینده اگر مشکلی پیش نیاید به ایران بازمی گردد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت خارجه، در نشست خبری خود ضمن تبریک به مجلس یازدهم و خسته نباشید به مجلس دهمی ها گفت: سفری بهاروند به افغانستان داشت و برای رفع سو تفاهم ها، جا داشت هیات به افغانستان بفرستیم. هیات ایرانی با مقامات ارشد سیاسی و غیر سیاسی دیدار داشت و اعلام شد که اتفاقی که برای افغان ها رخ داده بسیار ناگوار است در این دیدار تاکید شد که این اتفاق در خاک ایران نیفتاده است.

او در پیامی به مردم آمریکا گفت: دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است. رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایلالات متحده دنبال می کند. از صحنه های خشونت باری که این روزها پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق میکند و بی محابا و با حداکثر خشونت مردمی را که بصورت مسالمت آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می کند ، بسیار متاسفیم.

موسوی در پیامی به دولت و پلیس آمریکا مطرح کرد:خشونت ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.
 
او در واکنش به توقع وزارت امور خارجه از مجلس یازدهم گفت: باید کمیسیون امنیت شکل بگیرد ما انتظاری فراتر از قانون اساسی و اجرای قانون نداریم. باتوجه به شروع خوبی که مجلس داشته و اظهارات خوبی که داشتند این روند در چارچوب قانون ادامه دارد.
 
موسوی گفت: موضوع سیروس عسگری به اتمام رسیده و او ظرف ۲ و ۳ روز اینده اگر مشکلی پیش نیاید به ایران بارمی گردد.
 
او در واکنش به ادعا واشنگتن درباره نقش ایران چین و روسیه در اتفاقات اخیر در این کشور بیان کرد: کافر همه را به کیش خود پندارد! کشوری که علیه منافع سایر کشورها و در امور داخلی سایر کشورها دخالت می‌کند و ابایی از بیان آن ندارد دولت آمریکاست.
اتفاقاتی که در شهرهای مختلف آمریکا رخ داده نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صداهای مردم بوده است.کافر همه را به کیش خود پندارد. ما هرگونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد می‌کنیم. آنچه الان درباره رنگین‌پوستان صورت می‌گیرد مایه تاسف ما و همه ملت‌های دنیاست.
 
موسوی با اشاره به شایعات اخیر درباره حادثه برای اتباع افغانستان در مرز با ایران گفت: با توجه به سوتفاهم ایجاد شده جا داشت که مقام سطح بالایی به افغانستان اعزام کنیم.آقای بهاروند به افغانستان سفر کردند و قرار شد اگر درباره این سوتفاهم مدرک یا سندی وجود دارد ارسال کنند تا بررسی کنند، اما این اتفاق در خاک ایران اتفاق نیفتاده است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به رفع معافیت هسته ای ایران مطرح کرد: تیم ها در حال بررسی آثار این تحریم ها با کشورهایی که در این زمینه با ما همکاری می کنند، هستند. اگر این اقدام اثر سو داشته باشد واکنش مقتضی ‌ و مناسب نشان می دهیم. برنامه هسته ای ایران بالغ است. کشور با تکیه بر توانمندی های داخلی و دانشمندان هسته ای به کار خود ادامه می دهد. اما نظر نهایی را باید زمانی اعلام کنیم که کارشناسان نظر نهایی خود را بدهند.
 
توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه به اعزام 5 نفتکش حامل سوخت به ونزوئلا گفت: آنچه اتفاق افتاده یک تجارت مشروع و ساده بین‌المللی است، اما از انجایی که آمریکایی‌ها به قلدری و زیر پا گذاشتن قوانین عادت کرده‌اند این را برنتابیدند. ایران حق طبیعی خود می‌داند که از منافع خود حتی در دور دست‌ها دفاع کند.اگر ونزوئلا درخواست جدیدی برای محموله‌ها داشته باشد محموله‌هایی جدیدی ارسال خواهند شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط وزارت امور  خارجه و مجلس یازدهم گفت: روابط ما با مجلس شورای اسلامی در چارچوب روابط بین قوا تعریف می‌شود، قوای سه گانه مستقل هستند و در عین استقلال از تعامل برخوردار است. آنچه برای ایران مهم است هم‌افزایی همه قوا برای پیشبرد منافع ملی است. طبق قانون قوه مقننه وظایفی بر عهده دارد که در چارچوب قانون اساسی، وزارت خارجه به آن عمل می‌کند. نقطه نظارت مجلس شورای اسلامی را می‌شنویم و اگر جایی تبدیل به قانون شده اجرا می‌کنیم. همچنین آن چه وزارت خارجه اجرایی می‌کند در نهادهای بالادستی اعلام، بررسی و در صورت تأیید لازم‌الاجراست. ما تابع قانون هستیم، امیدواریم با همکاری در جهت پیشبرد اهداف ملی حرکت کنیم. بعد از انقلاب وزیر امور خارجه رکوردار حضور در جلسات صحن و کمیسیون‌هاست. باید کمیسیون امنیت شکل بگیرد و ما انتظاری فراتر از قانون و قانون اساسی برای تعامل با این کمیسیون هم نداریم.

او اظهارات سفیر ایران در روسیه درباره گفت‌وگوهای تهران با مسکو برای خرید تسلیحات ابراز داشت: ایران به عنوان کشور مستقل حق هر گونه معامله از جمله معاملات تسلیحاتی چه در خرید و چه در فروش را دارد. البته ایران از جمله کشورهای تولیدکننده جنگ‌افرازهای مختلف است. تضییقاتی در گذشته ایجاد کرده بودند که امیدواریم آنها برداشته شود و ما در چهارچوب تجارت آزاد با کشورهایی که تشخیص دهیم این تجارت برای خرید و فروش خواهیم داشت. فرق نمی‌کند روسیه و چین یا کشورهای همسایه و دوردست باشند بلکه براساس هنجارهای بازار عمل می‌کنیم و هیچ محدودیتی نخواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای کشته شدن دو کشاورز اشنویه‌ای به خاطر تجاوز دو هوایپمایی ترکیه‌ای به مرز ایران بیان کرد: ادعایی شده بود که دو شهروند ایرانی در خاک عراق توسط پهپاد ترکیه‌ای جان‌شان را از دست داده‌اند. ما گزارش‌های غیررسمی در این رابطه دریافت کردیم و بررسی‌ها در مورد نحوه جان‌باختگان این افراد ادامه دارد.  

موسوی اضافه کرد: این افراد ایرانی بودند، در کشور دیگری کشته شدند و ادعا شده توسط کشور ثالثی کشته شدند. این مسئله به پیچیدگی موضوع می‌افزاید ولی در عین حال، پیگیری‌های وزارت امور خارجه هم از طریق دولت عراق و هم دولت ترکیه ادامه یافته است. پس از جمع‌بندی این مسئله، گزارش نهایی را اعلام خواهیم کرد.  

او در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت‌های بیولوژیکی آمریکا در گرجستان یادآور شد: ایران نسبت به هر اقدامی که سلامت بشر را به خطر بیندازد و برخی ممکن است منجر به سلاح‌های بیولوژیکی شود محکوم کرده است به ویژه در کشورهایی که اجازه دادند این آزمایشگاه‌ها در آن کشور ایجاد شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: از موضوع گرجستان اطلاع ندارم، ولی این موارد باید تحت نظارت و بازرسی سازمان‌های بهداشتی جهانی باشد اما رها کردن آمریکایی‌ها در سرزمین‌ها و کشورهای مختلف دنیا و اجازه دادن برای اینکه از خاک آنها برای اقدامات آزمایشگاهی خاص استفاده کنند و ممکن است منجر به اتفاقات تروریستی و بیولوژیکی باشد، مخل نظم و امنیت بین‌المللی بوده و از سوی ایران محکوم است.

موسوی درباره دعوت از روحانی برای سفر به بوسنی عنوان کرد: مطمئن نیستم با توجه به کرونا این سفر انجام شود ولی اگر شرایط مناسب باشد ایران در عالی‌ترین سطح شرکت خواهد کرد.

موسوی درباره راه‌اندازی سفارت مجازی در فلسطین گفت قانونی است که مجلس تصویب کرده و جزو وظایف قرار گرفته و این موضوع را پیگیری می‌کنیم. اولین جلسه آن هفته گذشته در وزارت امور خارجه برگزار شد. در حال پیگیری ابعاد حقوقی آن هستیم. تا کنون ارتباط خوبی با مردم فلسطین داشتیم و این ارتباط را از این طریق افزایش می‌دهیم.

او با اشاره به تحریم هنگ کنگ توسط آمریکا گفت: خوی آمریکایی‌ها دخالت در امور داخلی سایر کشورهاست. آمریکایی‌ها در امور داخلی کشورها دخالت می‌کنند. آنچه درباره ایران و چین اتفاق می‌افتد، مداخله آشکار است و ایران این مداخله را محکوم می‌کند. ما هنگ کنگ را جزو سرزمین چین می‌دانیم و این دخالت را محکوم می‌کنیم. توصیه می‌کنیم غربی‌ها در امور کشورها دخالت نکنند.

موسوی درباره ارسال محوله جدید پزشکی از کره جنوبی به ایران به ارزش ۵۰۰ هزار دلار عنوان کرد: خیلی زحمت کشیدند!  ما حدود دو سال با کره‌ای‌ها مذاکره کردیم. اما از آنجایی که آنها به حرف آمریکایی‌ها گوش می‌دهند، منتظر پاسخ آمریکا بودند. هفت میلیارد دلار پول ایران در کره است که باید به کشور ما عودت داده می‌شد اما آنها در این زمینه هم غفلت و هم تعلل داشتند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما تاکید می‌کردیم استناد به تحریم‌ها توسط کره جنوبی نادرست است زیرا ایران تحت هیچ تحریمی نیست و تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مورد استناد آنها باشد. اقدام جدید کره، گام کوچک اما با تاخیر فراوان است و لازم است آنها فکر بیشتری کنند تا روابط دیرینه دو کشور که در مقاطعی زبانزد بوده است را بیش از این مخدوش نکنند.

او درباره تشکیل سفارت مجازی فلسطین توسط وزارت امور خارجه گفت: این قانون جدیدی است که تصویب شده که حتما اجرایی خواهیم کرد. هفته پیش اولین جلسه در این باره برگزار شد و ابعاد سیاسی و حقوقی این مسئله بررسی شد.  

موسوی اضافه کرد: این کار حتما ادامه می‌یابد و مخاطب ما مردم فلسطین با همه گرایش‌ها هستند. ما ارتباطات خوبی با مردم و گروه‌های فلسطینی داشتیم و از این طریق هم ارتباطات ما با مردم فلسطین در همه زمینه‌ها ادامه یافته و تقویت خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز