حسن هانی‌زاده:

خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق نخستین محور مذاکرات بغداد و واشنگتن خواهد بود/ کرونا و تظاهرات در عراق ۱۰ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد عراق وارد کرد

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۰۵:۵۴:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۶۶۲
خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق نخستین محور مذاکرات بغداد و واشنگتن خواهد بود/ کرونا و تظاهرات در عراق ۱۰ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد عراق وارد کرد
یک کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید: نخستین مسئله‌ای که الکاظمی مطرح خواهد کرد خروج نیروهای آمریکایی از عراق است چرا که پارلمان عراق یک فرصت زمانی ۶ ماهه‌ای را به نخست‌وزیر عراق داده تا مصوبه اخیر پارلمان عراق ناظر بر اخراج نیروهای اشغالگر آمریکا را عملیاتی کند. آقای الکاظمی باید در این مدت زمینه اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق را فراهم کند.

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا درباره احتمال برگزاری مذاکرات سیاسی میان بغداد و واشنگتن و محورهای آن گفت: قرار است که آقای الکاظمی نخست وزیر جدید عراق سلسله مذاکراتی با واشنگتن پیرامون مسائل داخلی عراق و منطقه و حضور نیروهای تجاوزگر آمریکا در خاک عراق داشته باشند.

هانی‌زاده اظهار داشت: نخستین مسئله‌ای که الکاظمی مطرح خواهد کرد خروج نیروهای آمریکایی از عراق است چراکه پارلمان عراق یک فرصت زمانی ۶ ماهه‌ای به نخست‌وزیر عراق داده تا مصوبه اخیر پارلمان عراق ناظر بر اخراج نیروهای اشغالگر آمریکا را عملیاتی کند. آقای الکاظمی باید در این مدت زمینه اخراج نیروهای آمریکایی از خاک عراق را فراهم کند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل ورود نیروهای داعش به عراق را محور دیگر مذاکرات دانست و عنوان کرد: موضوع دیگر بازگشت داعش به مناطق غرب و شمال عراق مثل صلاح‌الدین، الانبار و موصل است که اخیرا نزدیک به هزار نفر از نیروهای خطرناک داعش توسط آمریکا از پایگاه التنف سوریه به مناطق شمال و غرب عراق انتقال داده شده‌اند تا به عنوان اهرم فشار علیه دولت مورد استفاده قرار بگیرند؛ این یک موضوع و چالش جدی امنیتی است.

او با اشاره به روابط ایران و عراق بیان داشت: موضوع دیگر مسئله روابط ایران و عراق است. آقای الکاظمی ناچار است یک توازنی بین روابط بغداد و واشنگتن و بغداد و تهران ایجاد کند و اعتقاد دولت جدید عراق به ریاست الکاظمی این است که اختلافات ایران و عراق نباید بر مسائل و روابط تهران و بغداد تاثیر بگذارد چرا که خواست و اراده عموم ملت عراق این است که روابط تهران و بغداد در سطح قابل قبولی ارتقا یابد. به همین دلیل عراق نیازمند تبادل اقتصادی با ایران، نیازمند کمک و کالاهای ایرانی است و این مسئله باید به دور از مسائل سیاسی و اختلافات آمریکا و ایران مورد بحث قرار گیرد و بغداد باید راه و شیوه مستقلی خارج از فشارهای آمریکا در رابطه با ایران اتخاذ کند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان گفت: مسائل منطقه، محور مقاومت، اوضاع اقتصادی عراق از دیگر مباحث است. طی ماه‌های گذشته به دلیل انتشار ویروس کرونا و درگیری‌ها و تظاهراتی که در ۶ ماه اخیر در عراق صورت گرفته، حدود ۱۰ میلیارد دلار آسیب جدی به پیکره اقتصاد عراق وارد کرده و اکنون عراق نیازمند بازسازی و کمک ایران است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز