رییس کمیسیون امنیت ملِی مجلس دهم:

تعداد کشته‌شدگان آبان ماه اعلام شد/ ۲۳۰ نفر در حوادث آبان ماه کشته شدند

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۱۴:۵۷:۰۷
کد خبر: ۱۰۰۹۷۷۷
تعداد کشته‌شدگان آبان ماه اعلام شد/ ۲۳۰ نفر در حوادث آبان ماه کشته شدند
رییس کمیسیون امنیت ملِی مجلس دهم گفت: حوادث آبان ماه 98، 230 کشته بر جای گذاشت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، در حاشیه جلسه کمیته اجتماعی انتظامی کرونا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آمار جانباختگان حوادث آبان ماه گفت: در هر کشوری ممکن است طرح هایی اجرا شود، که این طرح ها ضعف هایی داشته باشد، برخی بپسندند و برخی متضرر شوند. طبیعی است که خوشنودی و ناخوشنودی از بسیاری از عملکردها ممکن است اتفاق بیافتد. حادثه آبان 98 طبیعی بود از این جهت که چون مردمی که بار انقلاب را برای همیشه بر دوش دارند و همیشه در صحنه حضور دارند و از کیان کشور و آرمان ها دفاع می کنند، گاهی ممکن است که گله مندی و اعتراضی داشته باشند و این امر تا این جا، طبیعی است. اما از آنجاییکه جنگ نرم در دستورکار نظام سلطه است و ما شاهد هستیم از زمان سقوط سالوادور آلنده براندازی نظام سیاسی از طریق جنگ نرم، اتفاق می افتد و با تهدید نرم، سعی می کنند بستر نارضایتی مردم و اردوکشی خیابانی را تحقق کنند، پیگیری این مسئله برای ما اهمیت پیدا کرد. لذا نظام سلطه از این فرصت بهره گرفت و سعی کرد احساسات گروه های مختلف را تحریک کرده و تجمعات خیابانی را راه اندازی کند. کسانیکه با ملت و منافع ملی مشکل دارند و کسانی که گوش به فرمان رسانه های بیگانه هستند، رهبری این جریان را در دست گرفتند و سعی کردند، موج سورای کنند تا به اهداف شوم خود برسند. جایی که اعتراض مردم آرام و مسالمت آمیز است، طبیعی است که کسی حساسیت به خرج ندهد ولی جایی که تعرض به اماکن مردم، بخش خصوصی، دولتی و مقرهای نظامی، انتظامی و امنیتی اتفاق می افتد طبیعی است که مردم از حکومت، خواستار استقرار ثبات هستند.

ذوالنوری افزود: 497 مرکز دولتی و ساختمان های بخش خصوصی در حوادث آبان آسیب جدی دیدند (تخریب، آتش سوزی و انفجار). 422 مورد از وسایل نقلیه شهروندان آسیب جدی دید، برخی خرد شدند، آتیش گرفتند و برخی سوزانده شدند. 230 خودرو دولتی و بخش عمومی آسیب جدی دید و یا آتش گرفت. بخش عمومی شامل شهرداری، مراکز اورژانس آمبولانس ها است. ماشین و موتورهای مدافعین نظم و امنیت که برای مقابله با آشوب بودند، 569 خودرو و موتورسیلکت آتش زده شد و یا خسارت جدی دیدند که بیش از 1120 خودرو اعم از دولتی، عمومی، نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عمومی در این حوادث آسیب دیدند. 193 مرکز دولتی و عمومی مورد تعرض قرار گرفتند، غیر از ساختمان های تخریب شده اینها هم مورد تعرض قرار گرفتند. 991 بانک تخریب و آتش زده شد. 123 جایگاه عرضه سوخت مورد تعرض قرار گرفت. نازل ها و سکوهای آنها آسیب دیده و آتش زده شد، این ها خسارات سنگین است. برخی از آشوب گران، آموزش دیده بودند از طریق فضای مجازی یا طروق دیگر، تا به سمت مخازل جایگاه های سوخت بروند. مخازن با حجم بالا در مراکز عرضه سوخت، به ویژه در داخل شهرها اگر آتش می گرفت و منفجر می شد، می توانست بالای 1000 کشته بر روی دست مردم بگذارد. در رفسنجان، به جای حساس رسیدند که جلوی اقدامات آنها را گرفتند. نیروهای نظامی و امنیتی ما از جان مایه گذاشتند تا کسی آسیب نبیند، آمار مجروحین هم این موضوع را اثبات می کند. آمار مجروحین حدود 2 هزار نفر است و آمار مجروحین مدافعین نظم و امنیت بالای ۵ هزار نفر است. این رقم حاکی از این است که سعی کردند وظیفه خود را در حوزه دفاعی و نه هجومی، به کار گیرند. اگر قرار بود به قصد سرکوب جلو بروند، طبیعتا آمار مجروحین از معترضین بیشتر می شد. همه تلاش مسئولین این بود که کسی آسیب نبیند یک جانباخته هم برای ما غیرقابل تحمل است. رسانه های بیگانه آمارهای دروغی را ارائه دادند از 1500 تا 10 هزار نفر هم نقل کردند. در مجموع این آمار سنگین است اما متاسفانه 230 کشته و جانباخته در حادثه آبان ماه داشتیم که 6 نفر از آن، شهدای مامور ما بودند.

او با اشاره به 230 تن از جانباختگان اظهار کرد: 20 درصد از جانباختگان، از نیروهای عمل کننده برای استقرار نظم و امنیت بودند؛ نیروهای امنیتی، اطلاعاتی، بسیجی، مردمی و نیروهای دلسوز که برای دفاع از نظم و امنیت ورود پیدا کردند. 7 درصد از 230 تن از جانباختگان، در درگیری مستقیم با نیروی نظامی، انتظامی و امنیتی جان باختند.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم ادامه داد: اتوبان امام علی را مسلحانه بستند. در شهرک شهید چمران ماهشهر، مهاجمین و آشوب گران، سلاح های نیمه سنگین آورند و تیر بار بکار گرفتند. 16 درصد حمله به مراکز نظامی، انتظامی و دفاعی و 93 مرکز نظامی و انتظامی مورد تعرض قرار گرفت. کلانتری که 200 و300 قبضه اسلحه در آن قرار دارد، اگر مورد تعرض قرار بگیرد و این سلاح ها، به دست آشوب گران بیافتد معلوم نیست چه بلایی به سر مردم می آید و مردم باید چه هزینه ای را، پرداخت کنند. 31 درصد به مراکز عمومی حمله کردند و در این حوادث کشته شدند و جان باختند. فروشگاه های زنجیره ای بزرگ، مساجد، مراکز علمیه، مراکز دانشگاهی و مراکز جهاد دانشگاهی و آزمایش های تشخیصی و بخش خصوصی هم مورد تعرض قرار گرفتند. 31 درصد از جانباختگان در این مراکز بودند که جان باختند. ۲۶ درصد کسانی هستند که آشوب گر نبودند و حمله به مقر نداشتند و این افراد نامعلوم جان باختند. برخی از آنها از فاصله ۷ متری به قلب و از فاصله ۳ متری به شفیقه جان باختند. برخی با گلوله هایی براساس تشخیص پرشک قانونی، کشته شدند که گلوله ها و سلاح های سازمانی نیروهای امنیتی و انتظامی نیست و مرگ آنها مجهول و مشکوک است. یک حادثه تلخ و خنده دار داشتیم خانمی و آقایانی با هم اختلاف داشتد که مرد، همسر را به درگیری هدایت می کند تا از دنیا برود. 22 درصد از جانباختگان سابقه محکومیت کیفری داشتند.

ذوالنوری خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت به این موضوع ورود جدی کرد. رهبری ورود کردند و دستور دادند تا وضعیت بررسی شود. ستادهای کل نیروهای مسلح و دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی ورود جدی کردند تا تلفات، کشته شدگان و خسارات را بررسی کنند. ستاد کل نیروهای مسلح با بسیج کارگروهی، بررسی گسترده ای انجام داد، و همچنین پزشکی قانونی و قوه قضاییه ورود پیدا کردند. ورود قوه قضاییه بررسی ها را راحت تر کرد و قوه قضاییه از بضاعت خود استفاده کرد. ارتش، اطلاعات ارتش و سپاه پاسداران کمک کردند. ما نمی توانستیم شتاب زده آمار بدهیم که در ذهن مردم ابهام داشته باشد. شورای تامین استان ها و شهرستان ها ورود پیدا کردند با محوریت استانداران و فرمانداران تا سرکشی کنند. لطفی که رهبری داشتند مشکلات خانواده ها را راحت تر کرد. مامورین مدافعین را شهید تلقی کردند و کسانیکه سابقه شرارت و درگیری داشتند، رهبری دستور دادند حساب خانواده های آنها را از اغتشاشگران جدا کنند تا به خانواده های آنها فشار وارد نشود. مهمترین مرکز ما پزشکی قانونی است و مرجع این موضوع هم پزشکی قانونی است.

ذوالنوری در پایان یادآور شد: آمار بازداشت شدگان را ندارم، غالبا این افراد برای جلوگیری از اغتشاش و آرام کردن اوضاع بازداشت شدند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز