دیپلمات سابق کشورمان:

مسئولین ایران با وجود تحریم‌ها، در مهار کرونا موفق‌تر از آمریکا عمل کردند

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۱۳:۵۲:۲۱
کد خبر: ۱۰۱۰۲۲۰
مسئولین ایران با وجود تحریم‌ها، در مهار کرونا موفق‌تر از  آمریکا عمل کردند
دیپلمات سابق کشورمان گفت:مردم و مسئولین ایران باوجود همه تحریمها، در مهار بحران کرونا از ابرقدرت امریکا موفق تر عمل کردند. جمعیت امریکا حدود ۴ برابر ایران اما قربانیان کرونا در امریکا حدود ۱۰ برابر ایران است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا،به ابتکار صلح جویان آمریکایی، وبینار بین المللی “اتحاد علیه جنگ وتحریم” با حضور ۱۰۰۰ نفر از سراسر جهان برگزار شد.

 مدهدعباس، از مدیران ارشد بهداشت فلسطین، یحی محمد مرشد، از اتحادیه آکادمیک اعراب، اهل یمن، کارلوس مارتینز ،معاون وزیر خارجه ونزوئلا، کی پارک، اهل کره شمالی، دانشگاه هاروارد، سید حسین موسویان از ایران، دانشگاه پرینستون از جمله سخنرانان این نشست بودند.

شرح صحبت‌های سخنرانان این مراسم به شرح زیر است:

مارگرت کیمبرلی از مدیران "گروه اتحاد ملی علیه جنگ وتحریم":

آمریکا بزرگ‌ترین ارتش دنیا را دارد،۸۰۰ پایگاه نظامی در دنیا دارد در حالیکه سالی ۱۰۰۰ نفر در امریکا توسط پلیس کشته می‌شوند. تحریم‌های امریکا علیه دیگر بی عدالتی است، بی عدالتی امریکا در خارج مساویست با بی عدالتی در داخل آمریکا.

شهروندان آمریکا بعنوان امپراطور دنیا وظیفه دارند باید جلو ظلم و بی عدالتی امریکا در نقاط دیگر جهان را بگیرند.

اخیرا ایران و ونزوئلا درمقابل تحریم‌های امریکا ایستادند و ۵ تانکر نفتی ایران به ونزوئلا رفت. همه کشورها باید از این مثال درس گرفته و در مقابل زورگویی امریکا اینگونه بایستند.

سید حسین موسویان:

-ایران ۴۰ سال است که با تحریم‌های امریکا دست و پنجه نرم می‌کند.

-تعداد تحریم‌های امریکا علیه ایران بیش از تمام کشورهاست لذا ایران تحت بیشترین تحریم‌های امریکا در تاریخ معاصر قرار گرفته است.

-در دوران ۸ سال تجاوز صدام به ایران، من در کشورم بودم. فقط یک مثال بزنم تا از عمق جنایات امریکا مطلع شوید. صدام سلاح شیمیایی علیه ایران استفاده کرد. طبق گزارش کنگره آمریکا و سازمان سیا، امریکا مواد و تکنولوژی در اختیار صدام قرار داد. حدود ۱۰۰ هزار ایرانی کشته و یازخمی شدند. اما ایرانی‌ها دارو برای درمان قربانیان شیمیایی نداشتند آنهم بخاطر تحریم‌های امریکا. حتی بیماران را نمیتوانستند برای درمان به خارج بفرستند.

-در عین حال در دوره ترامپ، گسترده ترین و بدترین تحریم‌های تاریخ ۴۰ سال گذشته علیه ایران اعمال شده است. لذا تحریم‌ها در دوره ترامپ با تحریم‌های گذشته متفاوت است چون :

۱-در دوران بحران جهانی کرونا هستیم و دولت و ملت ایران بخاطر تحریم‌ها، قادر به تامین دارو و تجهیزات برای بیماران کرونایی نیستند.

۲-دولت ترامپ با گسترده ترین تحریم‌ها و باهدف تغییر رژیم، اقدام به مجازات مردم ایران کرده تا مردم را به شورش و ناآرامی علیه حکومت بکشاند.

۳-سیاست فشار حداکثری ترامپ زمانی آغاز شد که ایران و قدرتهای جهانی برای حل بحران هسته ای ایران از طریق دیپلماسی موفق شدند، شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه آن را تصویب کرد، آژانس بین المللی انرژی اتمی هم تصویب کرد و ایران هم کامل به تعهدات برجامی خود عمل کرد. یعنی امریکا، ایران را بخاطر اجرای توافق هسته‌ای و قطعنامه سازمان ملل، مجازات کرد.

۴- اجرای قطعنامه های سازمان ملل، برای تمام کشورهای عضو، الزام آور است. اما هر کشوری که بخواهد قطعنامه شورای امنیت در مورد برجام را اجراء کند، مورد تحریم و مجازات امریکا قرار می‌گیرد. این اولین بار در تاریخ سازمان ملل است که کشورها ی عضو در صورت اجرای قطعنامه سازمان ملل، تحریم و مجازات می‌شوند.

۵-دولت ترامپ با تهدید تحریم خریدارن نفت ایران، صادرات نفت ایران را تقریبا به صفر رسانده است. درآمد اصلی دولت ایران از نفت است که امریکا آن رابسته و لذا دولت قادر به تامین نیازهای مردم و کشور نیست.

بسیاری، اعمال تحریمها ی فرامرزی را نشانه قدرت امریکا میدانند. اما من سیاست تحریم را نشانه ضعف امریکا میدانم. یک ابرقدرت و امپراطور در صورتی واقعی و موفق است که بتواند بحران‌ها و اختلافات را از طریق دیپلماسی حل کند در حالیکه امریکا در دوران ابرقدرتی خود ، به جنگ و تحریم متوسل شده که این نشانه ضعف و زبونی است و نه قدرت. امریکا خالق بیشترین جنگ ها در چند دهه گذشته بوده است. تجاوز آمریکا به افغانستان و عراق و لیبی و یمن، از جمله جنایات جنگی است.

در عین حال مردم ایران متحد و منسجم از استقلال و هویت و تمامیت ارضی کشورشان در مقابل تحریم‌های امریکا ایستاده اند. مردم و مسئولین ایران باوجود همه تحریمها، در مهار بحران کرونا از ابرقدرت امریکا موفق تر عمل کردند. جمعیت امریکا حدود ۴ برابر ایران اما قربانیان کرونا در امریکا حدود ۱۰ برابر ایران است.

تنها راه حل این است که امریکا دست از زورگویی و تحمیل سیاستهایش بردارد. برای این منظور :

اولا: مردم امریکا باید به کاخ سفید فشار بیاورند تا از نقض قوانین بین المللی دست بردارد.

ثانیا: سایرکشورها وسایر قدرتهای جهانی نیز با چندجانبه گرایی، باید مانع یکجانبه گرایی امریکا شوند. مثال آن هم همکاری اخیر دو کشور ایران و ونزوئلا است که تجربه موفقی بود درحالیکه اتحادیه اروپا ۴ سال است با وجود ایجاد مکانیزم اینستکس، تسلیم تحریمهای امریکا شده است.

خانم پیپا یارتولوتی از دیگر مدیران این گروه:

من به غزه رفتم و بخاطر حمایت از فلسطینی ها، توسط پلیس اسراییل دستگیر و به زندان افتادم منتهی اوج ظلم و بی رحمی اسراییل علیه فلسطینی ها را از نزدیک مشاهده کردم. ارتش اسراییل مردم غیر مسلح فلسطین را میکشد و رحم ندارد.

دکتر مدهد عباس از فلسطین:

وقتی در غزه رییس بیمارستان بودم، کودکی را دیدم که با گلوله های نظامیان اسراییل، بدنش دو نیمه شده بود و نیمی از آن را به بیمارستان آورده بودند. او بوسیلهتسلیحات امریکایی در دست اسراییلی ها کشته شده بود. چند دهه هست که مردم فلسطین این وضع را دارند و نظامیان اسراییل آنها را میکشند. ماآزادی نداریم، برق و آب نداریم و همه و همه مصائب ما بخاطر حمایت امریکا از اسراییل است. من ۶ سال است حقوق نگرفته ام. ٪۸۰ مردم غزه با کمک های غذایی و مالی زنده اند. محاصره مردم فلسطین را ختم کنید. دو میلیون فلسطینی درغزه محاصره هستند که در حقیقت دربزرگ‌ترین زندان جهان، زندانی هستند. پهبادهای امریکایی هرروز بالا سرما هستند و هرلحظه منتظر مرگ هستیم. حتی بیمارستان‌ها و کودکان از جنایات اسراییل مصون نیستند. از مردم جهان میخواهیم کمک کنید ما را نجات دهید.

محمد صالح مرشد از یمن:

تجاوز عربستان به یمن با حمایت امریکا عواقب فاجعه بار داشته است. عربستان بدنبال نابودی یمن و یمنی هاست. عربستان مرگ و بیماری و گرسنگی را برای یمن به ارمغان آورده است. دویست هزار یمنی قربانی تجاوز سعودی شده اند . ما قادریم مشکلات یمن را حل کنیم اگر سعودی دست از مداخله و تجاوز بردارد. جنگنده های اف ۱۶ و اف ۱۸ و اف ۳۲ امریکا هرروز مردم یمن را میکشد.امریکا موشکهای بالستیک به عربستان داده تا علیه یمن استفاده کند. عربستان مادر مشکلات و مصیبت های ماست. عربستان خودش هیچ چیز نیست، در حقیقت حمایت آمریکا پشتوانه تجاوز عربستان است و لذا آمریکا باعث و بانی بحران یمن و بدترین فاجعه انسانی بشر است. جنگ ظالمانه ای به ما تحمیل شده که عربستان بدون حمایت امریکا قادر به این جنایت نبود. عربستان نفت خود را خرج نابودی یمن می‌کند.

پرفسورپارک استاد بهداشت و سلامت در دانشگاه هاروارد اهل کره شمالی:

تحریم‌های امریکا کشنده و نابود کننده است. من شهروند امریکا هستم و وابسته به دولت کره شمالی هم نیستم.

-تحقیقات ما نشان میدهد ۴۰۰۰ کودک در کره شمالی بخاطر تحریم امریکا کشته شده اند.تحریم‌ها مانع موفقیت پزشکان کره شمالی در انجام وظائف پزشکی است.بخاطر تحریم مالی و بانکی، هیچ نقل و انتقال مالی برای تامین نیازهای پزشکی مقدور نیست. -حریم‌ها تاثیرات وحشتناک برزنان داشته است.تحریم‌ها مانع شده که کره شمالی ۵۰۰ هزار بشکه نفت در یکسال وارد کند در حالیکه استرالیا با جمعیت مشابه روزانه ۵۰۰ هزار وارد می‌کند. بیشتر کشاورزان در کره شمالی، زنان هستند. صنعت غذایی و کشاورزی کره شمالی بخاطر تحریم‌ها فلج شده است.حتی سازمان ملل هم مجبور است از راههای سایه برای هزینه خود استفاده کند.امریکا تحریم بعنوان ابزار زورگویی استفاده می‌کند.

دکتر کارلوس رون‌مارتینز معاون وزیر خارجه ونزوئلا:

مردم ونزوئلا بخاطر تحریم‌های امریکا، از حقوق اولیه انسانی غذا و دارو، محروم شده اند.

ورود نفتکش های ایران به ونزوئلا درامر کمک به مردم ونزوئلا بسیارمهم بود. ونزوئلا بزرگ‌ترین تولید کننده نفت جهان است که بخاطر تحریم‌های امریکا، دچار این گرفتاریها شده است. امریکا بخش مهمی از منابع نفتی و پالایشگاهی را در اختیار اپوزیسیون قرار داده. دو‌کشور ایران و ونزوئلا تصمیم گرفتند در مقابل رژیم‌ تحریم‌های جنایتکارانه امریکا بایستند. ورود بنزین ایران نه تنها به مردم کمک کرد، بلکه اقتصاد ونزوئلا را به گردش درآورد و امکان تولید مجدد نفت را فراهم کرد. نفتکشهای ایران، کودتای امریکا در ونزوئلا را عقیم گذاشت.ایران به ما کمک کرد و ماهم تسلیم زورگویی امریکا نخواهیم شد.

لیلا زند ایرانی ساکن‌آمریکا:

آخرین جمله جورج فلوید سیاهپوست آمریکایی که پلیس کشته شد، این بود: "نمیتوانم نفس بکشم." در حقیقت تحریم‌های آمریکا همین بلا را بر سر ملتها آورده است چون ملت های تحت تحریم آمریکا،نمیتوانند نفس بکشند . آخرین جمله جورج فلوید، درد همه ملتهای تحت تحریم است.

در پایان این گفتگو، خانم فلاندرز مدیر گروه اتحاد علیه تحریم گفت:

شورش اخیر مردم امریکا علیه نژاد پرستی سراسر امریکا را گرفته است. جورج فلوید قربانی خشونت پلیس امریکا گفت "نمیتوانم‌نفس بکشم". اکنون صدها میلیون مردم در سراسر دنیا بخاطر تحریم‌های امریکا، نمیتوانند نفس بکشند. مردم امریکا باید متحد شوند و علیه این ظلم قیام کنند.

نظر شما