امروز؛

مراسم سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در افغانستان برگزار شد

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۲۰:۰۱:۴۷
کد خبر: ۱۰۱۰۴۱۹
مراسم سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در افغانستان برگزار شد
وبینار ویژه برگزاری آیین بزرگداشت سی و یکمین سالگرد حضرت ارتحال امام خمینی (ره) در افغانستان با مشارکت نمایندگی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات، کابل و مزار شریف و با شرکت تنی چند از شخصیت های اندیشمند دینی و دانشگاهی و علاقه مندان به آن حضرت در این کشور برگزار که با استقبال زیادی نیز رو به رو شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات، خانم زینب روستاپور از اساتید حوزه علمیه عترتیه هرات و مدیر این حوزه علمیه خواهران در نشست وبینار ویژه برگزاری آیین بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در افغانستان گفت: حضرت امام خمینی (ره) نگاه ارزشی و اخلاقی به زن داشت و متقعد بود که زن عامل مهم سعادت جوامع بشری است.

وی در این نشست فرهنگی که همزمان با سی و یکمین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) و با مشارکت نمایندگی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان برگزار شد در بخش "امام خمینی (ره) و نقش زنان در جامعه" این وبینار گفت: امام خمینی معتقد بود که هر جامعه انسانی سعی می کند مسیرهای رشد و کمال انسانی را سرلوحه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی خود قرار دهد، البته این رشد میسر نمی شود مگر با وجود زنان ارزشمند و اخلاقی آن جامعه، چون جامعه رشد یافته به خاطر وجود زنان و انجام  امر مهم تربیت توسط آنان  می باشد .

این اندیشمند دینی افغانستانی اظهار داشت: نگاه امام راحل (ع) به زن به قدری ارزشی و اخلاقی بود که متقعد بودند مادران هم چون پیامبران شغل هدایت افراد و تزکیه آنان را به عهده دارند.

دکتر سید مهدی افضلی، مدرس حوزه علمیه و استاد دانشگاه هرات نیز در این نشست تخصصی که با حضور جمع کثیری از شخصیت های فرهیجته و بانوان فرهنگی افغانستان برگزار شد در مورد امام خمینی (ره) و نقش تربیت اسلامی در جامعه اظهار داشت: از آنجایی که برای ساختن یک جامعه آرمانی به تربیت درست فردی و اجتماعی نیاز داریم، امام خمینی (ره) ضمن اینکه توجه زیاد به تربیت فردی و رسیدن به کمال داشتند به عوامل ماورایی  نیز به مانند توجه به اهل البیت (ع) در تربیت فردی معتقد بودند.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) از عوامل تاثیر گذار در تربیت اجتماعی را آموزش و پرورش و رسانه می دانستند افزود: آن حضرت همچنین تاکید زیادی به تربیت اجتماعی داشتند.

استاد حسن زاده، رییس شورای عالی قرآن افغانستان نیز در این وبینار بررسی ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره ) اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره ) یک شخصیت الهی و سیاسی بود و به عنوان یک الگو برای مسلمانان جهان محسوب می شود.
وی در ادامه به نقش زنان از دیدگاه حضرت امام (ره) اشاره نمود و بیان داشت: امام خمینی (ره) جامعه زنان را نصف از پیکره جامعه اسلامی می دانست و در باره نقش و جایگاه زن در جامعه فرمود: از دامن زن مرد به معراج می رود.
حسن زاده اظهار داشت: "درجای دیگر امام راحل فرمود: صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان در آن جامعه سر چشمه می گیرد. حتی امام (ره) در باره نقش مادر در یک جمله کوتاه فرموده است: اول مدرسه ای که کودک دارد دامن مادر است".
خاطر نشان می شود این وبینار
محمدشجاع رحیمی، استاد حوزه علمیه مزار شریف نیز در این وبینار که صبح امروز با سخنرانی تعدادی از اندیشمندان افغانستان از ولایات مختلف در فضای مجازی (واتسابی) برگزارشد در بخش بررسی ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی (ره)  و اهتمام ایشان به وحدت امت اسلامی اظهارداشت:  امام راحل (ره) متقعد بودند وحدت عامل قدرت است و تفرقه موجب سستی دیانت می شود. علمای بزرگ و خطبای محترم کشورهای اسلامی در دعوت  وحدت اسلامی نقش بسزایی دارند".
دکتر میرحسینی، استاد دانشگاه ابن سینا  استان بلخ  نیز گفت: زندگی و معیشت امام خمینی (ره) نمونه ای کامل از زهد و قناعت و ساده زیستی بود و این شیوه، تنها مربوط به دوران قبل از مرجعیت و رهبری او نمی باشد. بلکه متعقد بود رهبر می بایست زندگی اش همسان معمولی ترین اقشار جامعه و حتی پایین تر از آن باشد. او در تمام دوره عمرش  به زندگی زاهدانه پایبند بود.
وی بیان داشت : سادگی در محل زندگی، سادگی در طعام و غذا، سادگی در لباس و پوشش، سادگی در ملاقات ها با شخصیت های داخلی و خارجی همه از ساده زیستی آن امام همام به شمار می آید.
این برنامه امروز سه شنبه برابر با ۱۳ خردادماه در فضای مجازی و به صورت وبینار در چند بخش از جمله "امام و وحدت اسلامی"، امام و اهتمام به جوانان"، امام و ساده زیستی"، امام و خانواده"، امام و نقش تربیت اسلامی در جامعه" و "امام و نقش زنان در جامعه" برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز