قهرمان سلیمانی:

راه و اندیشه‌های امام راحل بر وحدت جهان اسلام استوار است

۱۳۹۹/۰۳/۱۴ - ۱۳:۳۸:۰۳
کد خبر: ۱۰۱۰۶۳۸
راه و اندیشه‌های امام راحل بر وحدت جهان اسلام استوار است
رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: راه و اندیشه‌های امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی بر وحدت جهان اسلام و دفاع از امت جهانی اسلامی استوار شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، قهرمان سلیمانی در وبینار بین‌المللی آشنایی با اندیشه‌های بین‌المللی حضرت امام که از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه با حضور سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه و اندیشمندانی از ایران، آرژانتین، روسیه، بلاروس، ارمنستان و قزاقستان برگزار شد، گفت: مسیری که امام راحل (ره) شروع کردند مسیری بود که از سیدجمال الدین اسدآبادی آغاز شد چرا که اسدآبادی هم به دنبال وحدت امت اسلامی و دفاع از جهان اسلام بود.

سلیمانی در این وبینار که به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم به تاریخ حیات سیاسی امام خمینی (ره) و اندیشه‌های بین‌المللی ایشان رجوع کنیم باید بیشتر به دوره تاریخی حیات ایشان نگاهی بیفکنیم.

سلیمانی ادامه داد: امام خمینی (ره) در یکی از متلاطم ترین دوره تاریخ حیات سیاسی ایران متولد شد و رشد کرد.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه تصریح کرد: طبیعتا مجموعه رخدادها و فعالیت‌های ایشان در حوزه سیاست خارجی، تحت تاثیر همین دوره پرآشوب تاریخ ایران معاصر است.

وی با اشاره به تاکید امام خمینی (ره) بر دفاع از امت اسلامی و وحدت جهان اسلام خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم کلیدواژه و چند کد اصلی از نگاه امام خمینی (ره) در حوزه بین المللی داشته باشیم باید به این نکته ها اشاره کنیم. 

سلیمانی تصریح کرد: دفاع از کیان اسلام و مسلمانان، نفی سلطه گری و سلطه پذیری، استقلال سیاسی محور اندیشه های امام راحل (ره) را تشکیل می‌داد. این همان بحثی بود که در سیاست ایران به عنوان سیاست نه شرقی و نه غربی معروف شده است و حمایت از نهضت‌های آزادیبخش در تمام دنیا و از همه مهم تر وحدت جهان اسلام از اصول ثابت سیاست خارجی ایران بود که امام دنبال می کردند.

وی افزود: اما متغیرهایی هم وجود داشت که در درجه دوم اهمیت قرار دارند. بر همین مبنا سیاست خارجی ایران شکل گرفت. هنوز هم مهم ترین منبعی که سیاست خارجی ایران از آن تغذیه می کند همین رویکردهایی است که خاطرنشان کردم البته اینها در مناطق مختلف جغرافیای سیاسی دنیا و در حوزه های گوناگون متفاوت هستند. 

وی ادامه داد: اما این اصل اساسی است و آنچه که ایشان (امام خمینی) دنبال می کردند، استقلال سیاسی برای ایران بود و حاصل تجربه شخصی و دانشی بود که ایشان در زندگی سیاسی خود کسب کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز