گزارش روز؛

روحیه جمعی مردم دنیا جریحه دار شد/ طوفان اعتراضات ایالات آمریکا را درنوردید

۱۳۹۹/۰۳/۱۵ - ۱۱:۳۵:۴۳
کد خبر: ۱۰۱۰۶۴۶
روحیه جمعی مردم دنیا جریحه دار شد/ طوفان اعتراضات ایالات آمریکا را درنوردید
با گذشت چندین روز از ساعتی که یک پلیس امریکایی با گذاشتن زانوی خود بر گلوی یک مظنون سیاهپوست صدای التماس‌های او مبنی بر اینکه «نمی توانم نفس بکشم» را ناشنیده گرفت، موج اعتراضات روز به روز گسترش یافت و طوفان اعتراضات، ایالات آمریکا را درنوردید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ قتل «جورج فلوید»، یک فرد سیاه پوست توسط افسر پلیس شهر مینیاپولیس از ایالت مینه‌سوتا روحیه جمعی مردم دنیا را جریحه‌دار کرد. در پی انتشار ویدیویی از این سانحه دردناک، مردم آمریکا در سراسر این کشور دست به اعتراضات ضدنژادپرستانه زدند.

این در حالی است که نقض حقوق سیاهپوستان در آمریکا به روتین تبدیل شده و علیرغم تلاش جنبش‌های مدنی و سیاسی سیاهپوستان در آمریکا همچون انجمن ملی پیشرفت رنگین پوستان (NAACP) که در سال ۱۹۰۹ میلادی بنیان نهاده شد، بحث تبعیض میان سیاهپوستان و سفیدپوستان همچنان ادامه دارد.

کمتر کسی فکر می‌کرد که نقض حقوق یک سیاهپوست بتواند شورش و اعتراضات همگانی را در پی داشته باشد. با این حال فعالین حوزه حقوق بشر سال‌هاست در آمریکا برای احقاق حقوق سیاهان تلاش می‌کنند. در واقع جنبش BlackLivesMatter در اعتراض تبعیض‌های غیر قانونی شکل گرفت. 

سازمان ملل نحوه مرگ جورج فلوید را فاجعه بار خواند. کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به این رویداد از دولت آمریکا درخواست کرد تدابیری اتخاذ کند تا دیگر شهروندان این کشور شاهد مرگ بی دلیل آمریکایی های آفریقایی تبار نباشند. 

جنبش اعتراضی پس از قتل جورج فلوید در ایالت محل وقوع این حادثه، شروع شد و خیلی زود طوفان اعتراضات دیگر ایالات آمریکا را درنوردید تا جایی‌که در ۲۵ شهر از ۱۶ ایالت پرتنش در آمریکا منع آمدوشد اعلام شده است. تظاهرات کنندگان شعارهایی نظیر «زندگی سیاهپوستان ارزشمند است»٬ «مرا نزن» و «نمی‌توانم نفس بکشم» سر داده و پلاکاردهایی با مضمون محکومیت پلیس حمل کردند.

فضای بیرونی کاخ سفید نیز یکی از کانون‌هایی بود که تجمع معترضان در آن مشهود بود و حضور معترضان در این منطقه استقرار نیروهای پلیس و گارد ملی را به همراه داشت. 

دولت محلی لس آنجلس در پیامی از همه مردم خواسته است از 8 بعد از ظهر تا 5 و نیم صبح از تردد در خیابان‌ها خودداری  کنند.

همچنین در پی تشدید اعتراضات برخوردهایی میان پلیس و معترضان شکل گرفت. عده‌ای از معترضان سطل‌های زباله را آتش زدند و به برخی از اموال عمومی آسیب رساندند. ویدیوهایی نیز در فضای مجازی منتشر که نشان می‌داد ناآرامی‌های بر مرز اعتراض و آنارشی در حرکت است.

در این راستا «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، معترضان به مرگ جورج فلوید ۴۶ ساله در مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا را «جنایتکاران چپ تندرو و اراذل و اوباش» نامید و گفت: "در سراسر کشور و در سراسر جهان مجاز نخواهند بود که جوامع را متلاشی کنند، ما اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد."

رئیس جمهور امریکا افزود: "مرگ جرج فلوید در کوچه‌های مینوستا، تراژدی بزرگی است. این نباید اتفاق می‌افتاد."

در پی گسترده‌تر شدن اعتراضات ترامپ تهدید کرد که برای آرام کردن شورش‌ها به ارتش متوسل می شود. او با حاضر شدن در کلیسایی که چند قدم با کاخ سفید فاصله داشت در حالیکه انجیلی به دست گرفته بود یک پیاده‌روی نمایشی را به صحنه کشید. ترامپ در طول مسیر بدون اعتنا از مقابل دیوارهایی رد شد که شعارهای تندی علیه او روی آنها نوشته شده بود. حرکت نمایشی ترامپ در حالی اتفاق افتاد که پلیس و گارد ملی با استفاده از گاز اشک آور،‌ گلوله پلاستیکی و نارنجک صوتی تظاهرکنندگانی را به که طور مسالمت آمیز در برابر پارک مقابل کاخ سفید تجمع کرده بودند، متفرق کردند.

سراسقف کاتولیک واشنگتن با انتقاد از عملکرد ترامپ آن را "شرم آور" خواند و هدف این کار را "انحراف افکار عمومی" دانست. 

کشیش کلیسای سنت‌جان هم از این اقدام ترامپ و معرکه‌گیری او در مقابل کلیسا با انجیل انتقاد کرده و گفته است چند دقیقه پیش از حضور ترامپ، ماموران سرویس مخفی آمریکا با کتک زدن معترضان، آنها را از مقابل این کلیسا تارانده‌اند تا شرایط را برای حضور نمایشی ترامپ در مقابل این کلیسا فراهم کنند.

واکنش جوبایدن

از ابتدای شکل‌گیری اعتراضات در آمریکا لحن رئیس‌جمهور این کشور هجومی بوده است. بسیاری از کارشناسان بر نژادپرستی ترامپ اذعان دارند و اقدامات او درباره محدودسازی مهاجران به این کشور را مهر تاییدی بر روحیه نژادپرستی او می‌دانند. 

در حالیکه دونالد ترامپ، در مقابل کاخ سفید از آمادگی «سگ های وحشی» و «اسلحه شوم» سرویس مخفی این کشور برای مقابله با معترضان سخن می‌گفت، جوبایدن رقیب انتخاباتی او وعده داد که اگر به مقام ریاست‌جمهوری برسد، زخم‌های نژادی را که سال‌هاست بر بدنه ایالات متحده باقی مانده درمان کند.

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی ایالات متحده آمریکا بازدید دونالد ترامپ از کلیسای سنت جان واشنگتن آنهم پس از دستور به پلیس برای پاک کردن آن منطقه از اعتراضات مسالمت‌آمیز را قصور در انجام وظیفه توصیف کرد و گفت: «وقتی معترضانی که دست به اعتراضی مسالمت‌آمیز زده‌اند، پراکنده می‌شوند تا رئیس جمهور از در کاخ سفید که در واقع خانه مردم است خارج شود، و از گاز اشک آور و نارنجک‌‌های نورزاعلیه مردم استفاده می‌کنند تا او در یکی از تاریخی‌ترین کلیساهای واشنگتن و کشور عکسی بگیرد، بیراه نخواهد بود اگر به این نتیجه برسیم که رئیس جمهوری به قدرت بیش از اصول اهمیت می‌دهد.»

جو بایدن همچنین دونالد ترامپ را متهم کرد که «کشور را به میدان جنگ تبدیل و به کینه‌های قدیمی و ترس‌های جدید گرفتار کرده است.» 

مسلم است که اعتراضات اخیر بر انتخابات 2020 تاثیر خواهد گذاشت اما به دلیل ماهیت ضدنژادپرستی این اعتراضات نمی‌توان با قطعیت گفت که سبد رای ترامپ خالی خواهد شد یا خیر، چرا که او در سال 2016 نیز رای سیاهپوستان و رنگین‌پوستان را در سبد خود نداشت. با این حال جوبایدن با توجه به ایراد سخنان حمایتی از معترضان با قطعیت بیشتری نسبت به ترامپ درباره اخذ رای سیاهپوستان خواهد اندیشید. 

نظر شما
پرونده ویژه