نماینده مجلس یازدهم:

اینکه هر نماینده ای در صحن صحبت کند پس موفق‌تر است، برداشت درستی نیست/ آئین نامه مجلس تغییر می‌کند/ کشور را نمی‌توان با شانس و قرعه کشی اداره کرد

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۰۵:۰۰:۲۰
کد خبر: ۱۰۱۱۱۴۴
اینکه هر نماینده ای در صحن صحبت کند پس موفق‌تر است، برداشت درستی نیست/ آئین نامه مجلس تغییر می‌کند/ کشور را نمی‌توان با شانس و قرعه کشی اداره کرد
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس گفت: اینکه هر نماینده ای در صحن صحبت کند پس موفق تر است برداشت درستی نیست.

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم، درباره گلایه بسیاری از نمایندگان مبنی بر کم بودن زمان و حتی بسیاری از حاشیه‌سازی‌ها از سوی برخی نمایندگان که وقت مجلس را می‌گیرد و باعث مطرح نشدن دغدغه نمایندگان مردم می شود به خبرنگار سیاسی برنا گفت: آئین نامه مجلس تا حدود زیادی دارای ایراداتی است. مبنا  برای اخطار  و تذکر قرعه‌کشی است. شاید یک نماینده در طول یک‌سال نمایندگی، این شانس را نداشته باشد.

بابایی کارنامی تصریح کرد: بنابراین ضوابط موجود، معیار خوبی نیست. حداقل طرح‌ها و لوایح موجود، باید کمیسیون محور شود. یعنی هر دو یا سه ماه به صورت مشخص، نوبت به یک کمیسیون برسد و نمایندگان عضو کمیسیون ها نیز براساس نظر کمیسیون ها نطق کنند. 

او افزود: به عبارت دیگر تقسیم بندی سخنرانی ناطقین طبق تصمیم کمیسیون‌ها باشد. نه اینکه هر فردی براساس قرعه‌کشی شانسی و به صورت تصادفی سخنرانی داشته باشد. کشور را نمی‌توان با این گونه شانس‌ها و قرعه‌کشی‌ها اداره کرد. کشور را باید براساس نظرات کارشناسی و دغدغه‌های همه نمایندگان مردم اداره کرد بنابراین این ایراد مهمی است که وجود دارد. 

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دوم اینکه، طرح ها و لوایحی که در مجالس قبلی بوده منسوخ شده مگر طرح‌هایی که اعاده آنها برعهده شورای نگهبان است. آن طرح‌ها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس جدید بررسی می‌شود و طبیعی است نمایندگان برای بررسی آن طرح‌ها، ورود خواهند کرد. در نتیجه کمیسیون های تخصصی نظر نهایی خود را اعلام می کنند. 

بابایی کارنامی عنوان کرد: نکته دیگری که در صحن مجلس وجود دارد این است که نمایندگان می توانند در کمیسیون ها درباره یک طرح نظر بدهند و از آن دفاع کنند. متاسفانه برداشت اشتباهی که در این باره وجود دارد و همچنین به رسانه ها و افکار عمومی نقدی که وارد است، این است که تصور می کنند، اگر نماینده ای در صحن سخنرانی می کند نماینده موفق تری است؛ در حالی که ممکن است نماینده ای در صحن صحبت کمتری داشته باشد اما به لحاظ عملکردی موفق تر باشد. 

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس تشریح کرد: به عنوان مثال یوسفیان ملا، نماینده آمل، یکی از نمایندگانی است که سه دوره در مجلس حضور داشت و آنچنان در صحن صحبت نمی‌کرد اما در حوزه انتخابیه خود یکی از موفق ترین نمایندگان بود. او یکی از موفق ترین نمایندگان پس از انقلاب بوده است. بنابراین صرفا سخن گفتن نماینده در صحن ملاک نیست. مجلس باید به گونه‌ای آئین‌نامه را تنظیم کند که هر نماینده‌ای که می خواهد ملت را بیدار و یا مطالبه‌گری کند، برایش این ظرفیت را ایجاد کنند.

او اضافه کرد: برخی از نمایندگان نه در صحن و نه در کمیسیون سخن می گویند بلکه از باب نظارت ورود پیدا می کنند. به هر حال هر کدام از این نمایندگان توفیقاتی را در کارنامه خود دارند و خواهند داشت. اینها ایراداتی است که وجود دارد و به هیئت رئیسه و رئیس مجلس نیز گفته شده است.  

بابایی کارنامی در پایان گفت: ان‌شاءالله قرار است آئین‌نامه‌ها را تغییر دهند. هر نماینده‌ای که بخواهد می‌تواند حرف بزند حتی اگر به او تریبون ندهند چراکه نماینده مطالبه‌گر است. تعبیری که بنده از مجلس دارم این است که مجلس صحنه رقابت گفتار درمانی است چون میدانی محدود است. هر نماینده‌ای ذاتا کار نمایندگی را بلد باشد می‌تواند نماینده موفقی باشد.

نظر شما
پرونده ویژه