گزارش روز؛

مذاکره ایران و آمریکا در تیررس رسانه‌ها

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۰۵:۵۷:۲۶
کد خبر: ۱۰۱۱۵۲۴
مذاکره ایران و آمریکا در تیررس رسانه‌ها
پس از بازگشت مسعود سلیمانی به کشور ظریف آمادگی ایران برای تبادل فراگیر زندانیان را اعلام کرد. او در توئیتی نوشت: «پس از به خانه باز گرداندن گروگان‌مان در این هفته، کاملاً برای تبادل فراگیر زندانیان آمادگی داریم. توپ در زمین ایالات متحده است.»

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ روز پنجشنبه 15 خرداد فاکس‌نیوز گزارش داد دولت آمریکا موافقت کرده در قبال آزادی مایکل وایت مجید طاهری را آزاد کند. 

در ادامه «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، گزارش‌های پیشتر منتشر شده در یک رسانه آمریکایی مبنی بر احتمال آزادی «مجید طاهری» از زندانی در آمریکا را تأیید کرد. او در توئیتی نوشت: «خرسندم که مجید طاهری و مایکل وایت به زودی به خانواده‌های خود می‌پیوندند. خوشبختانه پروفسور سیروس عسگری روز چهارشنبه به جمع خانواده خود بازگشت. این اتفاق می‌تواند برای همه زندانیان اتفاق افتد. نباید (فقط برخی از آنها) دستچین شوند. گروگان‌های ایرانی که در دست ایالات متحده و یا به نیابت از ایالات متحده اسیر شده‌اند باید به خانه خود باز گردند.»

پس از توئیت ظریف، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا، نیز در پیامی توییتری نوشت: «خرسندم اعلام کنم نظامی کهنه‌کار نیروی دریایی، مایکل وایت که توسط ایران به مدت 683 روز زندانی شده بود سوار بر یک هواپیمای سوئیس همین الان آسمان ایران را ترک کرد.»

«سیدعباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، با اعلام خبر آزادی مایکل ری وایت تبعه آمریکا، که به دلیل جرایم امنیتی و نیز شکایت شاکیان خصوصی به زندان محکوم شده بود گفت: با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط وایت، نامبرده در مورد سایر جرایم خود مشمول رافت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود، و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، پنج‌شنبه ۱۵ خرداد با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج شد.

موسوی گفت: وایت بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، طبق بخشنامه عمومی رئیس محترم قوه قضائیه مشمول مرخصی شده و به دلیل عدم برخورداری از خویشاوند در ایران، به درخواست سفارت سویس به عنوان حافظ منافع دولت ایالات متحده، در اختیار آن سفارت قرار گرفت. در این مدت به دلیل بروز برخی علائم مشکوک به کرونا، نامبرده تحت درمان و نظارت کامل پزشکی قرار داشته و پس از کسب اطمینان از منفی بودن آزمایش کرونا حکم آزادی او اجرا گردید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود همزمان با آزادی وایت، مجید طاهری، دانشمند ایرانی که به دلایل واهی در آمریکا زندانی شده بود، حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرده و از زندان آزاد شد.  

موسوی در پایان از همکاری نزدیک قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و نیز سفارت سویس در تهران، در ترتیبات منجر به آزادی آقای وایت و آقای دکتر طاهری تشکر و قدردانی کرد.

مجید طاهری، پزشک ایرانی، از ۳۳ سال پیش ساکن آمریکا بوده و در ایالت فلوریدا به پزشکی اشتغال داشت. او حدود ۱۶ ماه پیش به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران بازداشت شد. دادگاه آمریکا، پرونده پزشک ایرانی مقیم این کشور را که به دور زدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا متهم شده بود، مختومه اعلام کرد. «مهدی عاطفت»، سرپرست دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن، روز پنج‌شنبه با اعلام این خبر افزود: پرونده مجید طاهری در جلسه امروز دادگاه مختومه شد و احتمالا فردا به ایران بازمی‌گردد.

حالا پس از تبادل مجید طاهری و مایکل وایت شائبه مقدمه‌چینی برای انجام مذاکره میان ایران و آمریکا بالا گرفته است. ‌در حالی که وزارت خارجه ایران و دولت آمریکا رسما تبادل دو زندانی را در نتیجه مذاکرات و میانجی‌گری دولت سوئیس توصیف کرده‌اند.

به دنبال آزادی زندانیان ایرانی و آمریکایی؛ دونالد ترامپ در صفحه رسمی توئیتر خود علاوه بر تشکر از ایران برای آزادسازی مایکل وایت زندانی آمریکایی خطاب به مقامات ایرانی گفت: «برای رسیدن به توافق بزرگ تا بعد از انتخابات آمریکا منتظر نمانید.»

او با ادعای اینکه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پیروز خواهد شد، اضافه کرد: به توافق بهتری دست خواهید یافت.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، نیز در واکنش به این اظهار نظر رئیس جمهور آمریکا در توییتر نوشت: «آقای ترامپ، ما به‌رغم تلاش‌های «زیردستان» شما، به یک تبادل بشردوستانه دست یافتیم؛ ضمن این که ما در زمان بر سر کار آمدن شما یک توافق داشتیم. ایران و دیگر شرکای برجام، هرگز میز گفتگو را ترک نکردند. مشاوران شما که بیشتر آن‌ها را هم برکنار کرده‌اید، دست به قمار احمقانه‌ای زدند. این که چه زمانی تصمیم بگیرید، این مسأله را اصلاح کنید، به خودتان مربوط است. »

شائبه مذاکره میان ایران و آمریکا زمانی بالا گرفت که بیل ریچاردسون، فرماندار سابق آمریکایی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد برای آزادی او با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، به طور مستقیم مذاکره کرده است. در این رابطه روز جمعه (16 خردادماه)، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز موضوع دیدار بیل ریچاردسون، فرماندار سابق ایالت نیو مکزیکو، با ظریف درباره آزادی وایت را تائید کرد. موسوی گفت: این دیدار «ماه‌ها قبل» انجام شده و جزئیات دقیق‌تری درباره زمان دیدار و همچنین دیدار ریچاردسون و مجید تخت روانچی نداده است. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نیز با اشاره به آزادی وایت گفته است این موضوع نشان می‌دهد توافق دو کشور ممکن است و از حکومت ایران خواست برای توافق منتظر نتیجه انتخابات (ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر امسال) نماند. اما «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته است: «تبادل زندانیان، نتیجه مذاکره نبوده و هیچ مذاکره‌ای هم در آینده انجام نخواهد شد.»

تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا موضوع جدیدی نیست. سال گذشته بود که مسعود سلیمانی، پژوهشگر در زمینه سلول‌های بنیادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با ژیائو وانگ، پژوهشگر چینی-آمریکایی دانشگاه پرینستون، تبادل شدند. 

پس از بازگشت مسعود سلیمانی به کشور ظریف آمادگی ایران برای تبادل فراگیر زندانیان را اعلام کرد. او در توئیتی نوشت: «پس از به خانه باز گرداندن گروگان‌مان در این هفته، کاملاً برای تبادل فراگیر زندانیان آمادگی داریم. توپ در زمین ایالات متحده است.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران هم در نشست خبری خود اظهارات ظریف را تایید کرد و گفت: «باز هم در زمینه تبادل زندانیان با آمریکا حاضریم اقدام کنیم.» ربیعی تاکید کرد که این بده‌بستان زندانیان زمینه‌ای برای انجام مذاکره با واشنگتن نیست. او اظهار داشت که شرط مذاکره برداشتن تحریم‌ها از جانب آمریکاست و مذاکره هم در چهارچوب گروه ۱+ ۵ انجام خواهد شد.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز