رئیس اتاق بازرگانی ایران:

تشکیل دادگاه‌های تجاری صورت گیرد/ آمار خوبی در حوزه کسب و کار نداریم

۱۳۹۹/۰۳/۱۸ - ۱۰:۱۷:۲۳
کد خبر: ۱۰۱۱۸۴۲
تشکیل دادگاه‌های تجاری صورت گیرد/ آمار خوبی در حوزه کسب و کار نداریم
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: امیدواریم براساس توصیه رهبر معظم، به زودی تشکیل دادگاه های تجاری در کشور صورت گیرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، «غلامحسین شافعی»، رئیس اتاق بازرگانی ایران، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارشی درباره وضعیت اقتصادی کشور گفت: براساس آمارهای مرکز آمار نرخ تشکیل سرمایه ثابت از سال 90 تا به امروز همواره نزولی بوده است. همچنین نرخ تشکیل سرمایه در حوزه ماشین آلات طی 9 ماه سال 98 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد منفی 15 درصد داشته، در حالی که در سال 97 این بخش با نرخ منفی 7 درصد مواجه بوده است. این آمار نشان می دهد که بخش مولد در کشور انگیزه کافی برای سرمایه گذاری ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: براساس گزارش های مرکز پژوهش های مجلس، ضریب جینی از سال 92 صعودی بوده که این نشان دهنده تشدید نابرابری اجتماعی در کشور است. علی رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها و علی رغم بالا رفتن قدرت خرید آنها، طبقه متوسط در حال تجزیه است که این موضوع مهم باید مورد توجه قرار گیرد. تمام این اتفاقات در وضعیتی رخ داده که قیمت نفت خام ما از 52 دلار در سال 2017 به 39 دلار در سال 2020 کاهش یافته است. البته شیوع بیماری کرونا نیز در این رابطه دخیل بوده است.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی محیط کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مجلس شورای اسلامی در سال 91 در یک اقدام اساسی برای اقتصاد کشور، اقدام به تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار کرد، اما متاسفانه در شرایط کنونی آمار خوبی در این حوزه وجود ندارد. براساس آمارها شاخص ملی محیط کسب و کار در زمستان سال 97 در حدود 5.83 درصد، در پاییز همان سال 6.3 و در زمستان سال 98 به 6.5 درصد رسیده است.

شافعی ادامه داد: مهمترین عامل بروز این وضعیت از تابستان سال 97 تا زمستان سال 98، غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات مستمر در قیمت مواد اولیه، بی ثباتی سیاست ها و قوانین، دشواری تامین مالی بوده است. براساس گزارش ها در یک سال پیش تامین مالی اولین دغدغه تولیدکنندگان بود، اما الان غیرقابل پیش بینی بودن و تامین مواد اولیه مهمترین دغدغه آنهاست. در رابطه با بهبود محیط کسب و کار، پس از تاکیدات مقام معظم رهبری، وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام به ایجاد پنجره واحد در محیط کسب و کار کرده است. این اقدام در تهران آغاز شده و در آینده ای نزدیک در 4 استان دیگر نیز محقق می شود و براساس وعده وزیر اقتصاد تا آخر سال در تمام استان ها پنجره واحد تشکیل می شود.

وی گفت: امیدواریم براساس توصیه رهبر معظم، به زودی تشکیل دادگاه های تجاری در کشور صورت گیرد. از طرفی اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف اقدام به تشکیل دبیرخانه مشترک کرده اند که ما آمادگی داریم نظرات خود را در اختیار  مجلس شورای اسلامی قرار دهیم.

شافعی با اشاره به راهکارهای موجود برای حل مشکلات کنونی اقتصاد و جهش تولید گفت: اصلاح سیستم پاداش دهی به نفع تولید از طریق بالا بردن هزینه های بخش غیرمولد، اجرای سیستم جامع مالیاتی برای حوزه غیرتولید، هماهنگی سیاست های ارزی، پولی، مالی  و تجاری از مهمترین اقدامات است. یکی از مشکلات اساسی در حوزه تولید عدم تدوین استراتژی توسعه صنعتی است که اتاق های سه گانه در این رابطه آمادگی دارند تا استراتژی مذکور را تدوین و در اختیار مجلس قرار دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز