معاونان رییس جمهوری از دریاچه ارومیه بازدید کردند

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۱۳:۲۶:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۶۰۱
معاونان رییس جمهوری از دریاچه ارومیه بازدید کردند
محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه و عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست پس از بازدید از پکیج انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه، از نگین آبی آذربایجان بازدید کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه این بازدید با اشاره به اقدامات ارزشمند دولت در احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: طرح‌های کلیدی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای بازگرداندن این پهنه آبی به شرایط خوب، در دی‌ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز افزود: با وجود آغاز  فصل گرما و تبخیر بالای آب دریاچه ارومیه، وسعت آن به سه ‌هزار و ۲۰۱ کیلومتر مربع رسیده و نسبت به هفته‌های گذشته تغییر چندانی نکرده است.

فرهاد سرخوش افزود: هم‌اکنون تراز دریاچه ارومیه به هزار و ۲۷۱ متر و ۸۶ سانتی‌متر رسیده است که با وجود کاهش چشمگیر بارندگی‌ها، حاکی از شرایط مناسب حاکم بر این دریاچه است.

وی با اعلام اینکه حجم آب دریاچه ارومیه به بیش از پنج میلیارد و ۹۰ میلیون متر مکعب رسیده است گفت: وضعیت دریاچه ارومیه هم‌اکنون نسبت به سال‌های اخیر مساعد است اما باید توجه کرد که تلاش‌ها برای احیای نگین آبی آذربایجان طبق برنامه ادامه دارد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیاء قرار است ظرف مدت ۱۰ سال از سال ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنابر آمارهای بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده‌ است ولی این دریاچه در تراز ‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوبی خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه به اهتمام دولت تدبیر و امید، مرحله تثبیت را پشت سر گذاشته و در مرحله احیا قرار دارد؛ این دریاچه هم‌اکنون بیش از پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب دارد.

محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه و عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست امروز (دوشنبه) در جریان سفر یکروزه خود به آذربایجان غربی از سد "کانی‌سیب" پیرانشهر که یکی از منابع آبی تامین‌کننده آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه است نیز بازدید کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز