وزیر خارجه عراق درباره رایزنی با آمریکا سخنی درباره اخراج نظامیان آمریکایی نگفت

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۱۴:۳۹:۴۱
کد خبر: ۱۰۱۲۶۹۱
وزیر خارجه عراق درباره رایزنی با آمریکا سخنی درباره اخراج نظامیان آمریکایی نگفت
وزیر خارجه عراق در نخستین اظهار نظر درباره دور جدید رایزنی و گفت و گو با آمریکا، آن را در راستای تبیین چارچوب روابط با واشنگتن دانست، بدون اینکه به مساله اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق اشاره کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، وزارت امور خارجه عراق امروز (دوشنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «فواد حسین» در دیدار با «متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد، گفت و گوهای پیش‌رو میان آمریکا و عراق را ایستگاه مهمی در تبیین چارچوب اولویت‌های روابط بغداد و واشنگتن دانست.

به نوشته این بیانیه، حسین در این دیدار بر ضرورت ارتقا و توسعه مثبت روابط در بخش‌های مختلف با واشنگتن تاکید کرد و گفت که وزارت خارجه عراق تمامی تمهیدها را برای شروع گفت و گوی راهبردی با آمریکا تکمیل کرده است.

وی با اشاره به اهمیت روابط راهبردی بین بغداد و واشنگتن بر فعال کردن همکاری‌های دوجانبه در راستای تحقق منافع دو کشور تاکید کرده است.

بیانیه وزارت خارجه عراق خاطر نشان کرد که تولر به مناسبت تصدی پست وزارت خارجه به فواد حسین تبریک گفته و ابراز امیدواری کرد که روابط بین دو کشور در چارچوب منافع دو ملت، ارتقا کیفی پیدا کند.

در حالی که گفته شده یکی از اهداف مهم این دور جدید گفت و گوها بین بغداد و واشنگتن، خروج نظامیان آمریکا از خاک عراق است، اما وزیر خارجه جدید عراق به این موضوع در این دیدار اشاره نکرده و تنها بر تبیین چارچوب اولویت‌های روابط دوجانبه تاکید کرده است.

بسیاری از رهبران سیاسی و صاحب‌نظران عراقی معتقدند که چارچوب کلی روابط بین بغداد و واشنگتن در توافقنامه ۲۰۰۸ تحت عنوان «توافقنامه مناسبات راهبردی بین بغداد و واشنگتن» تبیین شده و عراق نیازی به مذاکرات دوباره در این خصوص با آمریکا ندارد.

طبق گزارش‌ها آمریکا امیدوار است که در این دور جدید از گفت و گوها بتواند علاوه بر تثبیت ایجاد پایگاه‌های دائمی در عراق، برای حضور نظامیان خود در خاک این کشور مصونیت قانونی بگیرد.

آمریکا در جریان مذاکرات ۲۰۰۸ با دولت وقت «نوری المالکی» نتوانست این امتیاز را از دولت عراق بگیرد و امیدوار است که در دوره دولت فعلی «مصطفی الکاظمی» این امتیاز مهم را از طرف عراقی دریافت کند.

رایزنی بین بغداد و واشنگتن قرار است پس فردا چهارشنبه (دهم ژوئن/ ۲۱ خرداد ۹۹) در عراق آغاز شود.

آمریکا و عراق گروه‌های مذاکره کننده را تعیین کرده‌اند، هرچند در داخل عراق نسبت به سطح و تخصص گروه مذاکره کننده این کشور ایرادهایی گرفته شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز