وزیر راه و شهرسازی:

۷۰۰ کیلومتر بزرگراه تا پایان دولت به بهره برداری می‌رسد

۱۳۹۹/۰۳/۲۱ - ۱۰:۵۴:۲۲
کد خبر: ۱۰۱۳۵۰۹
۷۰۰ کیلومتر بزرگراه تا پایان دولت به بهره برداری می‌رسد
وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان دولت ۵۰۰ کیلومتر آزادراه و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه به بهره برداری می رسد

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، «محمد اسلامی»، وزیر راه و شهرسازی، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گفت: ساختار وزارت راه و شهرسازی با توجه به وظایف و ماموریت های قانونی متشکل از 13 سازمان و شرکت است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طول آزادراه های کشور 2470 کیلومتر است، ادامه داد: در ابتدای انقلاب طول آزادراه های کشور 76 کیلومتر بود، طول بزرگراه های کشور در حال حاضر به 18 هزار و 485 کیلومتر رسیده در حالی که ابتدای انقلاب این رقم 35 کیلومتر بود. طول راه های اصلی بالغ بر 26 هزار و 201 کیلومتر می باشد.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های صورت گرفته تا قبل از پایان دولت حدود 500 کیلومتر آزادراه و 700 کیلومتر بزرگراه به آزادراه ها و بزرگراه های موجود اضافه می شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه طول راه های روستایی در ابتدای انقلاب 3 هزار کیلومتر بود که این میزان در حال حاضر به 113 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته رسیده است و تا پایان دولت 3 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی دیگر با رعایت اصل توازن و عدالت منطقه ای به راه های روستایی کشور اضافه می شود تا عقب ماندگی ها در مناطق محروم جبران شود.

وی با اشاره به اینکه میزان بار جابه جا شده در بخش حمل و نقل جاده ای، 465 میلیون تن است که روند رو به رشدی را تجربه می کنیم، ادامه داد: طول خطوط ریلی از 4 هزار و 500 کیلومتر ابتدای انقلاب به 14 هزار و 700 کیلومتر بالغ شده و به همین میزان خطوط ریلی در سطح کشور در دست مطالعه است.

اسلامی با بیان اینکه افزایش سهم انتقال بار از جاده به ریل از اهداف کلان و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است که با ایجاد خط دوم ریلی و گسترش خطوط به مراکز استان ها و مراکز بار در دست اقدام قرار دارد، تصریح کرد: در بنادر کشور با وقفه 16 ساله بارگیری از کشتی به قطار را تجربه کردیم و توانستیم هدف برنامه توسعه را با رشد 100 درصدی کسب کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کل بار جابه جا شده با قطار در اول انقلاب 7میلیون تن بود که در حال حاضر به 47 میلیون تن رسیده است، عنوان کرد: ظرفیت بنادر از 19 میلیون تن به 246 تن در سال افزایش یافته و همچنین ظرفیت کانتینری به 6.5 میلیون تن افزایش یافته که با بهره برداری از فاز 3 بندر شهید رجایی این میزان به 8.2 میلیون تن می رسد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سال گذشته 150 میلیون تن عملکرد در بنادر را تجربه کردیم که در مقایسه با سال گذشته 7 درصد رشد داشته است، گفت: در بخش هوایی به لحاظ تجمعی بیشترین آسیب پذیری را از تحریم ها داشتیم اما توانسته ایم با توسعه ناوگان 140 هواپیمای مسافربری را فعال نگه داریم و 30 میلیون مسافر را جابه جا کنیم.

اسلامی افزود: در سال جدید جهش تولید دو اقدام بسیار مهم را هدفگذاری کردیم که به حمایت نمایندگان بتوان از تبصره 18 استفاده و نوسازی صورت گیرد.  نوسازی حدود 53 هزار کامیون که بالای 40 سال عمر دارند را در دستور کار داریم و از سال 78 تا به امروز 20 هزار کامیون نوسازی شده و تعداد ناوگان جاده ای ما حدود 350 هزار وسیله است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: هدفگذاری 3 ساله انجام دادیم تا بتوان با استفاده از ظرفیت های قانونی به ویژه تبصره 18 و ظرفیت صنایع داخلی، نوسازی 53 هزار واحدی را انجام دهیم که در دستور کار قرار دارد و ثبت نام آن هم آغاز شده که نیاز به حمایت داریم.

وی یادآور شد: نوسازی ناوگان ریلی به دلیل کم توجه بودن به ظرفیت های ساخت داخل با بحران مواجه شده و در حال توسعه تمدید مشروط ناوگان بودیم که یکبار برای همیشه هر آنچه واگن مسافربری فرسوده بود را بین شرکت های سازنده توزیع کردیم و در سال گذشته 780 واگن ساخت داخل اضافه کردیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در سال جاری 2 هزار دستگاه را هدفگذاری کردیم، نوسازی و بهسازی هم در بخش اصلاح شبکه ریلی انجام شود و در بخشی از نقاط کشور سرعت قطارهای ما به زیر 30 کیلومتر رسیده بود و مردم از کهنگی ناوگان و فرسودگی مردم گله مند بودند و ما تغییرات و تحولات اساسی را انجام دادیم.

اسلامی افزود: توانستیم تمامی پروژه هایی را که در حوزه زیرساخت است را فعال نگه داریم و در بخش زیرساخت های حمل و نقل حدود 42 هزار میلیارد تومان قرارداد داریم؛ تا بتوانیم عمر متوسط پروژه ها را به صورت معنادار کاهش دهیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مسکن گفت: همواره در ارتباط با شرایط اقتصادی و نوسانات بازار دچار التهاباتی بودیم که امروز هم در اوج روزهای التهابی که تغییرات نرخ ارز ، تورم و شرایط التهاب آوری که در بازارهای موازی رخ می دهد، ما را همواره دچار مشکل می کند، اما ما یکبار برای همیشه با طرح اقدام ملی مسکن اراده قاطع و تحویل واحدهای مسکن مهر را در سال های 98 و 99 تبدیل به نهضت خانه سازی کردیم. حدود یک میلیون و 600 هزار نفر در تمام نقاط کشور از طریق پیامک ثبت نام کردند که در پالایش صورت گرفته حدود 800 هزار نفر واجد شرایط بودند که ما تحویل مسکن این افراد را در دستونر کار داریم و شروع تحویل منازل به آنها از ماه های آینده انجام می شود. کی یا به صورت واحدهای آماده یا در قالب ساخت گروهی اراضی در اختیار می گیرند، تحویل می شود.

اسلامی تاکید کرد: روند صدور پروانه برای مردم در شرایط فعلی روند باثبات و 300 هزار نفری را طی کرده است که با توجه به نرخ ازدوج های ثبت شده ، نسبت به دهک هایی که تکلیف قانونی در زمینه خانه دار شدن آنها داریم، برنامه ریزی ما برای حداقل تولید و عرضه 400 هزار واحد در سال را هدفگذاری کردیم.

وی یادآور شد: موضوع مهمی که در حوزه مسکن مورد توجه قرار گرفته کوچک نگهداشتن حریم شهرها را اصلاح کردیم و ذخیره سازی زمین را قوی تر دنبال می کنیم و تراکم ها را در جایی که معابر اجازه می دهد، روانتر کنیم. باید بتوانیم برای برنامه بکارگیری همه ظرفیت ها، برنامه عملی و اجرایی مشخصی داشته باشیم؛ زمین هایی که در حریم شهرها وجود داشت و ناهماهنگی های به وجود آمده با تغییرات مدیریتی جدید در وزارت جهان حل و فصل شد تا اراضی متعلق به وزارتخانه را تحویل بگیریم و تولید و عرضه یزمین را گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طراحی سامانه جامع املاک و اسکان ادامه داد: با طراحی این سامانه در بهمن ماه گذشه از سامانه رونمایی کردیم و سازمان امور مالیاتی بسیار مناسب از این خانه ها مالیات اخذ کند. همزمان فراخوان دادیم که اشخاصی که خانه های آماده ساخته شده در اختیار دارند، به طرح ملی مسکن ملحق شوند و ما زمین مرغوب هم در اختیار آنها گذاشتیم.

وی ادامه داد: برای نوسازی بافت های فرسوده مناطق حاشیه نشین مانند خوزستان و کرمانشاه و سایر استانها برنامه ریزی کردیم.

وی با اشاره به اهمیت نوسازی بافت فرسوده و جلوگیری از حاشیه نشینی در شهرها ادامه داد: این برنامه به صورت مرحله محور اجرایی شده و از اواخر دهه 70 پروژه های مذکور عملیاتی شد و بر این اساس حدود 956 هزار واحد در بافت فرسوده نوسازی شد. امروز هم در تمام محلات ضمن ارائه فراخوان برای متقاضیان تسهیلات یارانه ای و خدمات در  اختیار قرار داده ایم تا مردم نسبت به این مسئله اقبال داشته باشند. از طرفی اخیراً روند ارائه تسهیلات اصلاح شده تا جذابیت بیشتری داشته باشد و امروز نوسازی 45 هزار واحد مسکونی را در دستور کار قرار دادیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: براساس آمار تا امروز 3 میلیون مترمربع فضای عمومی، 237 کیلومتر زیرساخت عملیاتی شده است. همچنین در بحث  جلوگیری از حاشیه نشینی با کمک بنیاد مسکن و استقرار آنها روند نوسازی یا بازسازی محلات انجام شده است. در بحث اجرای سامانه جامع املاک و اسکان نیز ما طراحی های لازم را انجام داده و سامانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته، البته برای بارگذاری اطلاعات از سوی سازمان امور مالیاتی منع قانونی وجود داشته و خوشخبتانه تلاش هایی صورت گرفته تا این منع در هیات دولت مطرح و رفع شود.

اسلامی با اشاره به روند اجرای پروژه های مسکن مهر گفت: در شرایط کنونی در استان خوزستان حدود 17 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی وجود دارد، به غیر از این موارد 67 هزار واحد عملیاتی شده که در حد فونداسیون بوده است و امیدوارم واحدهای مسکن مهر، به جز پرونده های حقوقی آنها تعیین تکلیف شود. درخصوص اجرای پروژه های حمل و نقل ریلی نیز اقداماتی همچون توسعه زیرساخت ها، خطوط دوم و خطوط فرعی صورت گرفته و در شرایط کنونی به طور مثال 112 واگن در بند امام در حال بارگیری بوده، این در حالی است که این میزان تا پیش از این حدود 53 واگن بوده است، همچنین با تلاش های صورت گرفته تن کیلومتر 2 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به تاثیر بازارهای موازی بر بازار مسکن، گفت: وزارت راه در این عرصه برنامه جامع مسکن را پیاده سازی کرده ون در این راستا طرح اقدام ملی اجرایی شد و در حدود یک میلیون و 600 هزار نفر ثبت نام کردند که 800 هزار نفر تنها واجد شرایط هستند. قطعا وزارت راه و شهرسازی وظیفه ایجاد زمینه خانه دار کردن مردم را برعهده دارد، برای همین ما در شهرهای کوچک و زیر یکصد هزار نفر بنیاد مسکن را برای این مسئله مامور کردیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش بهسازی و مقاوم سازی مناطق روستایی نرخ 7 درصد مقاوم سازی به 50 درصد رسیده و ما هدفگذاری مقاوم سازی 200 هزار واحد را دنبال می کنیم. همچنین در بحث تامین قیر رایگان نیز ما براساس قانون عمل کردیم، هر چند سهمیه ما در سال 98 نسبت به 97  در حدود یک هفتم شده است. از طرف دیگر در بحث پروژه های نیمه تمام نیز 42 هزار میلیارد تومان پروژه فعال داریم که تنها در سال جاری 6 هزار میلیارد تومان بودجه راه سازی برای این مسئله در نظر گرفته شده است، اما ما هیچکدام از این پروژه ها رتا رها نکرده و با حرکت تعاملی و درک متقابل با نمایندگان این مسئله را به سرانجام می رسانیم.

نظر شما