تاکید «هادی العامری» به مصوبه قانونی اخراج نیروهای خارجی از کشور

۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۱۲:۲۶:۰۴
کد خبر: ۱۰۱۴۰۷۵
تاکید «هادی العامری» به مصوبه قانونی اخراج نیروهای خارجی از کشور
«هادی العامری»، رئیس ائتلاف الفتح در پیامی به هیات عراقی گفت و گوی راهبردی با آمریکا از آنها خواست در مذاکرات خود مصوبه قانونی اخراج نیروهای خارجی از کشور را به یاد داشته باشند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، العامری روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، اعتماد ما به هیات گفت‌وگو کننده با آمریکاست بالاست، همانند اعتماد به مبارزانی که به پیروزی بر داعش دست یافتند؛ بنابراین ما از این هیات می‌خواهیم که نظر خود را در مورد تصمیم پنجم ژانویه ۲۰۲۰ پارلمان مبنی بر خروج نیروهای خارجی از عراق و دستیابی به حاکمیت کامل ملی را اعلام کنند.

وی افزود: امید بزرگ ما این است که شما امید مردم خود و کسانی که تظاهرات میلیونی برای خروج نیروهای خارجی و دستیابی به حاکمیت کامل ملی برگزار کردند را ناامید نکنید.

در ادامه بیانیه العامری آمده است: فعال کردن توافق‌نامه چارچوب گفت‌وگوی راهبردی مطابق قانون اساسی و در خدمت واقعیت‌های عراق الزامی است و شما با بخشی از تاریخ روبه‌رو هستید؛ بنابراین به عنوان مذاکره‌کننده ملی و شجاعِ عراقی، دستاورد مردمی و یک تصمیم ملی را ثبت کنید؛ هرگونه سهل انگاری، تأخیر یا شکست، ننگ ناامیدی و عقب‌نشینی در تاریخ هیات مذاکره‌کننده و تاریخ عراق را ثبت می‌کند. 

رئیس ائتلاف الفتح ادامه داد: مردم و چشمان شهدا در انتظار رهایی کشور و اعلام پایان کار نیروهای ائتلاف و تعیین برنامه برای خروج آنها از عراق است.

به گزارش ایرنا، گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا طبق اعلام دو طرف قرار بود دیروز (چهارشنبه) از طریق ارتباط زنده صوتی و تصویری (ویدئو کنفرانس) بین مقام‌های سیاسی دو کشور برگزار شود.

وزارت امور خارجه دو کشور، گروه‌های اصلی مذاکره‌کننده را تعیین کرده که از طرف عراق پنج نفر و از سوی آمریکا 6 نفر برای انجام گفت‌وگوهای راهبری معرفی شده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا، گروه مذاکره‌کننده خود را متشکل از «دیوید هیل» معاون وزیر امور خارجه، «دیوید شنگر» و «فرانسیس فانون» دستیاران وزیر، «جوی هود» معاون وزیر و کاردار پیشین سفارت آمریکا در بغداد، «دیوید کوپلی» معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا و «متیو تولر» سفیر ایالات متحده در بغداد معرفی کرده است.

گروه عراقی نیز شامل «عبدالکریم هاشم» قائم مقام وزیر امور خارجه، «لقمان الفیلی» سفیر پیشین عراق در واشنگتن، «فرید یاسین» سفیر کنونی این کشور در آمریکا، «حامد خلف» معاون وزیر آموزش عالی و پژوهشگر علمی به همراه «حارث حسن» از پژوهشگران عراقی علوم سیاسی است.

گروه آمریکایی را یک تیم از کارشناسان حقوقی، امنیتی و اقتصادی متشکل از ۲۳ نفر و مذاکره‌کنندگان عراقی را یک گروه از کارشناسان در تخصص‌های مختلف سیاسی، روابط بین‌الملل، نظامی، امور مالی و آموزش عالی متشکل از ۲۱ نفر همراهی می‌کند.

هنوز سقف زمان‌بندی مشخصی برای گفت‌وگوها تعیین نشده، اما گفته شده این مذاکرات به عنوان گفت‌وگوهای تمهیدی برای مشخص کردن چارچوب کلی انجام می‌شود.

تاکنون مشخص نشده که مذاکره‌کنندگان عراقی، مساله خروج نظامیان آمریکا از خاک این کشور را در این دور از گفت‌وگوها مطرح خواهند کرد یا خیر.

بسیاری از گروه‌های سیاسی عراقی به ویژه جریان‌های شیعی، یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوها را اخراج نظامیان آمریکا براساس قانون مصوب پارلمان عراق در پنجم ژانویه (۱۵ دی ۹۸) می‌دانند.

در همین راستا پارلمان عراق یک کمیته ویژه برای پیگیری گفت‌وگوهای راهبردی بین آمریکا و عراق تشکیل داده است. این درحالی است که طرف آمریکایی، ۳۰ محور اصلی برای گفت‌وگوها مشخص کرده که در هیچ یک از آنها مساله خروج نظامیان این کشور از عراق مطرح نیست.

محورهای گفت‌وگوی آمریکا حول توسعه روابط در بخش‌های مختلف با استناد به توافقنامه راهبردی امضا شده در سال ۲۰۰۸ بین بغداد و واشنگتن است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز