چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

اتهام آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران/ نماینده‌ای که کیفر خواست مجرمیت برای او صادر شد

۱۳۹۹/۰۳/۲۹ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۲۲۲
اتهام آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران/ نماینده‌ای که کیفر خواست مجرمیت برای او صادر شد
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

چهره هفته؛ پروانه سلحشوری

پرونده پروانه سلحشوری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، پس از انجام مراحل تحقیقات در دادسرای فرهنگ و رسانه با صدور کیفرخواست مجرمیت به دادگاه ارسال شد. این خبری بود که رسانه اصولگرا منتشر کرد. همچنین در بخش دیگری از خبر آمده است: «کیفرخواست پروانه سلحشوری با اتهام‌های نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی صادر و جهت رسیدگی به دادگاه‌های انقلاب اسلامی و مجتمع قضایی کارکنان دولت ارسال شد.»

«پروانه سلحشوری»، نماینده مردم تهران در مجلس دهم، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با «مجرم شناختن خود در دادسرای فرهنگ و رسانه و صدور کیفر خواست برای او» گفت: «با تماس یکی از خبرنگاران متوجه شدم یک خبرگزاری چنین خبری را منتشر کرده و برایم کیفرخواست صادر شده است، اصلا در جریان نبودم. مشخص نیست این خبرگزاری قوه قضائیه است، قوه مجریه است و یا چه کاره است؟! این خبرگزاری چند وقت پیش هم خبری را منتشر کرد که بازداشت شده‌ام، الان هم که پیش دستی کرده است.»

او در خصوص «علت شکایت» گفت: «هفت شکایت از من شده که شامل توئیت و مصاحبه‌هایم می‌شود؛ ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان درباره حجاب از من شکایت کرد، توئیت و مصاحبه دختر آبی، حوادث آبان ماه و کودک همسری از دیگر شکایت‌هایم محسوب می‌شود. تعجب می‌کنم چرا برای خودم ابلاغیه نیامده و اول به یک خبرگزاری اعلام شده است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «شکایت بعدی، مربوط به مجلس است. در مورد نطق  آذرماه، سپاه و معاون سیاسی امنیتی قوه قضائیه از من شکایت کرده‌اند که فکر می‌کنم تبرئه شدم زیرا نطق من در راستای وظیفه نمایندگی‌ام بود. من در توئیتر هم به عنوان نماینده مردم توئیت کردم.»

حاشیه هفته؛ استعفا وزیر بهداشت

صبح روز دوشنبه زمزمه‌هایی در مورد خداحافظی سعید نمکی از وزارت بهداشت در رسانه‌های غیررسمی و کانال‌های تلگرامی منتشر شد و فعالان فضای مجازی اغلب مدعی شدند که اختلافات با دولت و در راس آن رئیس‌جمهور و رییس دفترش، علت این تصمیم وزیر بوده است.

سعید نمکی ساعاتی پس از انتشار سومین خبر استعفایش در 4 ماه گذشته گفت: «موضوع استعفای بنده صحت ندارد و من استعفایی تقدیم هیات دولت نکرده‌ام.» او توضیح داد: «طی روزهای گذشته بیشتر وقت بنده صرف رسیدگی به مشکلات استانی بوده است و بیشترین وقت خود را صرف برنامه‌ریزی برای کاهش موارد ابتلا و پیشگیری از شیوع مجدد کرونا در این استان‌ها کرده‌ام. رسیدگی به مشکلات استانی دلیل کاهش حضور بنده در جلسات هیات دولت بوده است.»

پس از تکذیب نمکی، علی ربیعی سخنگوی دولت، نیز در توییتر خود خبر «استعفا» و نه «اختلاف» را تکذیب کرد و نوشت: «چند دقیقه پیش با دکتر نمکی صحبت کردم.» 

او در ادامه توییت خود نوشت: «از شروع کرونا دولت به طور یکپارچه و با همه توان در همه مراحل همراه با مردم در حال عبوری سرافراز از این بحران جهانی است و این روند تا موفقیت کامل ادامه خواهد داشت. چالش بزرگ ما، سیاستی است که بتواند توامان از جان جامعه در مقابل ویروس کرونا و فقر و بیکاری محافظت کند».

محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور، نیز در توئیتی جداگانه تاکید کرد: «دکتر نمکی نه استعفا داده نه قهر کرده و نه اختلافی با هیچ یک از اعضای دولت دارد.»

سوژه هفته؛ جاسوس سیا و سرویس موساد

سیدمحمود موسوی‌مجد، فرزند سیدکاظم که هم جاسوس سرویس سیا و هم جاسوس سرویس موساد بوده، برای نیروهای آمریکایی در سپاه قدس فعالیت می‌کرده است. بر‌ اساس برخی اطلاعات موجود، محمود موسوی‌مجد در قبال دریافت دلار به‌عنوان عنصری خودباخته اطلاعات را در اختیار کشورهای بیگانه و دشمن قرار داده است که با هوشیاری نیروهای گمنام امام زمان (عج) در هجدهم مهر ۹۷ بازداشت شد.

او در حوزه‌های امنیتی و نیرو‌های مسلح به‌ویژه سپاه قدس اطلاعات را جمع‌آوری کرده و محل استقرار و تردد‌های حاج قاسم سلیمانی را در اختیار بیگانگان گذاشته است. البته گفته شده این فرد تحت عنوان مدافع حرم در مقطعی در جبهه‌های سوریه و عراق فعالیت کرده است.

موسوی‌مجد در تاریخ ۱۸ مهر ۹۷ بازداشت شد و شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهامات انتسابی او رسیدگی و در تاریخ سوم شهریور ۹۸ حکم اعدام او را صادر کرد که با اشکال و ایراد دیوان عالی کشور حکم دوباره به محکمه بازگشته و دادگاه بار دیگر در تاریخ چهارم اسفند ۹۸ بررسی مجدد پرونده حکم اعدام او را تأیید و دوباره پرونده را به دیوان‌ عالی کشور ارسال کرد و هم‌اکنون این حکم در دیوان‌ عالی کشور نیز تأیید شده است؛ البته بر‌ اساس اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، موسوی‌مجد هیچ نقشی در به ‌شهادت‌رسیدن سردار سپهبد قاسم سلیمانی نداشته است. 

«غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضائیه، درباره این پرونده اعلام کرد که خانواده‌ متهم به جاسوسی برای سازمان سیا و موساد که به‌زودی اعدام خواهد شد، مقیم سوریه هستند. در سنوات قبل به لحاظ ارتباطی که با این مجموعه داشته، اطلاعاتی از حوزه‌های پایه و نظامی ما به‌ویژه درباره وزارت دفاع و نیروی قدس سپاه و همچنین ترددهای شهید حاج قاسم سلیمانی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ را هم به سرویس سیا و هم به سرویس موساد می‌داده است. او درباره اینکه این فرد با کدام‌یک از سازمان‌های داخلی در ارتباط بوده، گفت: «ارتباطش به لحاظ اینکه بیشتر در سوریه بوده و خانواده‌اش مقیم سوریه هستند.»

***

دورغ هفته؛ حضور عناصر پ‌ک‌ک در داخل خاک جمهوری اسلامی ایران

سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، در حاشیه بازدید از پایگاه‌های عملیاتی شمال‌غرب کشور در واکنش به ادعای یک مقام ترکیه مبنی بر حضور عناصر پ‌ک‌ک در داخل خاک جمهوری اسلامی ایران اظهارکرد: «این ادعا را غیرمسوولانه و بی‌اساس دانسته و آن را تکذیب می‌کنیم.»

***

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه زمزمه‌هایی درباره احتمال حضور سیدابراهیم رییسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مطرح است، شما این موضوع را تأیید می‌کنید؟ گفت: «چنین چیزی مطرح نیست و این زمزمه، زمزمه بیخودی است.»

جنجال هفته؛ گزارش دبیرکل

در گزارشی منتسب به دبیرکل سازمان ملل متحد که خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده به نسخه‌ای از آن دست پیدا کرده و قرار است یک ماه دیگر در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در مورد اجرای قطعنامه 2231 توسط دبیرکل، آنتونیو گوترش قرائت شود، ادعا شده است که «کارشناسان سازمان ملل متحد» شباهت‌هایی میان سلاح‌های استفاده شده در حمله پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی با «سلاح‌های ایرانی کشف شده توسط امریکا» پیدا کرده‌اند.

وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به انتشار این گزارش، آن را «سفارشی» توصیف کرده و تهیه چنین گزراش جهت‌داری را «شائبه‌‌برانگیز» و در راستای «بهره‌برداری» آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه ایران معرفی می‌کند. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هم بامداد شنبه با انتشار بیانیه‌ای انتشار چنین گزارشی را خارج از حوزه مسوولیت و ظرفیت کارشناسی دبیرخانه سازمان ملل متحد توصیف کرد.

***

غلامرضا منصوری، متهم پرونده اکبر طبری در کشور رومانی دستگیر و تحویل اینترپل شد. بر اساس کیفرخواست قرائت‌شده در دادگاه طبری و هم‌دستان، غلامرضا منصوری، قاضی وقت اجرائی لواسان متهم به دریافت رشوه به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو از حسن نجفی، متهم ردیف دوم پرونده است که بعد از دستگیری طبری به خارج از کشور متواری شده بود. این قاضی متواری بعد از جلسه نخست دادگاه مدعی شد به‌زودی برای حضور در دادگاه به ایران بازخواهد گشت. او مدعی شد برای درمان از کشور خارج شده و با اطلاع از اتهاماتش، برای بازگشت به کشور، حتی از راه زمینی اقدام کرده اما شیوع کرونا مانع از این کار شده است. او مدعی شد سریعا خود را به سفارت ایران معرفی خواهد کرد اما با گذشت چند روز این اتفاق رخ نداد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در حاشیه مراسم معرفی رئیس جدید سازمان زندان‌ها درباره دستگیری قاضی منصوری گفت: «یکی، دو نفر از متهمان در خارج از کشور به سر می‌برند که یکی از آنها به نام آقای منصوری اعلام کرده بود که «من دارم به ایران برمی‌گردم و در جلسه شرکت خواهم کرد» اما با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، دیدیم این «اعلام» خیلی جدی نیست و بیشتر یک برنامه «تبلیغاتی» است؛ به همین جهت با اقدامی که از ناحیه مرجع قضائی انجام شد، مراتب به پلیس بین‌الملل کشورمان و اینترپل رومانی اعلام شد و از روز جمعه این فرد در اختیار پلیس اینترپل قرار گرفته و دستور بازداشتش در کشور رومانی صادر شده است اما به دلیل محدودیت‌های پروازی ناشی از بیماری کرونا، انتقال وی به ایران و حضور او در جلسه دادگاه فعلا ممکن نیست ولی در روزهای آینده این کار انجام می‌شود.»

خبر هفته؛ احضار سفیر افغانستان در تهران

«عبدالغفور لیوال» سفیر افغانستان در تهران صبح شنبه برای پاره‌ای توضیحات درباره فعالیت برخی گروه‌های معاند ایران در افغانستان حاضر شد. این افراد طی روزهای گذشته مرتکب تعرض به سفارت و برخی نمایندگی‌های ایران در افغانستان کرده بودند.

«سید رسول موسوی»، مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه، در جریان این دیدار، مراتب نگرانی از تاثیر اقدامات غلط این گروه قلیل بر روابط همسایگی دو کشور را ابراز کرد. در پی تحرکات عده‌ای معدود از جریان‌های خاص سیاسی که دارای سابقه ضدیت با جمهوری اسلامی ایران و حسن همجواری میان دو کشور هستند و اخیرا به بهانه فوت چند تن از اتباع آن کشور که قصد ورود غیرقانونی به ایران داشته یا به صورت قاچاقی و غیرقانونی وارد ایران شده بودند، برخی اقدامات اهانت‌آمیز و تعرض به سفارت و سایر نمایندگی‌های ایران در افغانستان انجام شده است.

اتفاق جالب هفته؛ غلامرضا منصوری

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ دولت نهم و دهم در گفت‌وگوی اسکایپی با شبکه یو.اس.ایران به سوال درباره حضورش در انتخابات ریاست جمهوری ١٤٠٠ پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که  آیا در انتخابات پیش رو کاندید می‌شوید و چه پیامی برای ایران دوستان دارد، گفت:  «فکر می‌کنم تا انتخابات خیلی وقت داشته و باید به فکر امروز باشیم. امسال در کل دنیا سال تحولات است و باید خودمان را برای آن آماده کرده و مراقب باشیم تا ملت‌ها آسیب نبینند. امروز بیشتر از آن که مراقب یک منطقه باشیم باید فکر جهان، اصلاح و تغییر آن باشیم. هر تغییر در ضعف جهان و در ضعف جامعه انسانی رخ می‌دهد.»

احمدی‌نژاد ادامه داد: «من فرد کوچکی از هفت میلیارد جمعیت جهان هستم که دوست دارم جهان آزادی و عزت داشته باشد. درباره انتخابات فکری نکرده و شخصا تمایلی ندارم،  اما مثل همه ایرانیان آماده فداکاری هستم.»

خبر هفته؛ حکم رئیس جمهور برای بروجردی و مولاوردی

رییس‌جمهوری در حکمی اشرف بروجردی و شهیندخت مولاوردی را به مدت 3 سال دیگر به عنوان «نماینده رییس‌جمهور در شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده» منصوب کرد. در متن حکم حسن روحانی خطاب به این دو نفر آمده است: «در اجرای تبصره (2) و بند (3) ماده (2) آیین‌نامه شورای فرهنگی- اجتماعی زنان مصوب 1376.04.17 شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحیه مورخ 16/09/1389 شورای مذکور، به موجب این حکم برای مدت سه سال دیگر به عنوان «نماینده رییس‌جمهور در شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده» منصوب می‌شوید. توفیق شما را در انجام وظایف محوله با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند بزرگ مسألت می‌نمایم.»

خبر مهم هفته؛ جلسه شورای حکام

جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه به دلیل شیوع بیماری کرونا از طریق ویدیوکنفرانس و به صورت مجازی برگزار شد و رافائل گروسی، مدیر کل این نهاد بین‌المللی نظارتی، گزارش فصلی خود را دراختیار اعضای شورای حکام قرار داد.

او در بخشی از سخنانش درمورد راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، ادعاهایی را مطرح کرد.

مدیر کل آژانس ابتدا تایید کرد که تاکنون «هیچ تغییری در همکاری ایران برای راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌هایش براساس برجام ایجاد نشده است.»

او در عین حال بار دیگر تاکید کرد که «آژانس می‌تواند همچنان تایید کند که هیچ انحرافی در مورد مواد هسته‌ای اعلام‌شده توسط ایران براساس توافق پادمان وجود ندارد و ارزیابی در مورد فقدان مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام‌نشده توسط آژانس ادامه دارد.»

اما گروسی به‌رغم تائید عدم انحراف در مواد هسته‌ای ایران و همکاری کامل در نظارت و راستی‌آزمایی در ادامه با اظهار «نگرانی شدید» اتهام‌هایی را علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وارد کرد. او گفت که ایران چهار ماه است اجازه دسترسی به دو محل را به بازرسان آژانس نداده و نزدیک به یک سال است پاسخ کاملی در مورد احتمال وجود مواد اعلام‌نشده هسته‌ای در یک محل اعلام نشده به آژانس نمی‌دهد.

ادعای مدیر کل آژانس برای افزایش دسترسی‌ها در حالی بیان می‌شود که به گفته کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران با اختلاف بسیار زیادی نسبت به هر کشور دیگری در جهان بیشترین همکاری‌ها را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است و بیش از ۲۰درصد از کل بازرسی‌های آژانس در سال ۲۰۱۹ از برنامه هسته‌ای ایران انجام شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز