یک حقوقدان:

نمایندگی مجلس با عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تداخل ندارد

۱۳۹۹/۰۳/۲۶ - ۲۳:۰۷:۲۷
کد خبر: ۱۰۱۵۵۱۰
نمایندگی مجلس با عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تداخل ندارد
یک حقوقدان تاکید کرد نمایندگی مجلس با عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تداخل ندارد.

«نعمت احمدی»، حقوقدان، در رابطه با تداخل فعالیت در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام به این علت که هرگاه میان مجلس و شورای نگهبان در مورد مصوبه‌ای اختلاف حاصل شود و مجلس در برابر شورای نگهبان، روی نظر خود پافشاری کند و از آن طرف هم شورای نگهبان اعلام کند مصوبه به علت مغایرت با شرع و قانون اساسی قابل تائید نیست، تشکیل شد.

او ادامه داد: چون در دهه اول انقلاب به دلیل اختلاف مصوبات باقی می‌ماندند، در این خصوص مرحوم هاشمی رفسنجانی از امام (ره) دستورالعمل خواستند، امام هم قبل از آنکه در قانون اساسی بازنگری صورت بگیرد، دستور تشکیل یک نهاد بالادستی به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام را دادند، بر این اساس در جایی که حفظ نظام از اوجب واجبات است، شرع یا قانون اساسی متوقف شود چراکه شورای نگهبان جلوی مصوبه مجلس قرار گرفته است.

این وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با فلسفه وجودی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بنابراین مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل گرفته است که تشخیص بدهد آیا نظر شورای نگهبان ارجح است یا نظر مجلس. در بازنگری قانون اساسی وجود مجمع تشخیص مصلحت در اصل 112 قانون اساسی آمد. این مجمع دو گروه عضو دارد، یک گروه سران سه قوه و  فقهای شورای نگهبان هستند که اعضای مجمع ثابت هستند، حالا قالیباف باشد، حدادعادل یا کروبی، هرکسی که باشد، رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه و رئیس قوه مجریه از اعضای ثابت مجمع تشخیص مصلحت هستند، البته به این صورت نیست که اگر قالیباف یا عضو دیگری در جلسه حضور نداشته باشد، اتفاق خاصی بیفتد هم آن شش نفر شورای نگهبان هستند، هم سران سه قوه هستند و هم وزیر مربوطه به موضوعی که مطرح است، در آن جلسه حضور دارد.

احمدی اظهار کرد: در کنار اعضای ثابت، اعضای متغیر هم حضور دارند که این اعضا با نظر مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند و تعداد مشخصی هم دارند. به عنوان مثال علی لاریجانی در حال حاضر هیچ سِمتی ندارد اما توسط حضرت آقا به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسات حضور دارد و یا مصطفی میرسلیم هم به این صورت در جلسات مجمع شرکت می‌کند. لذا ترکیب مجمع که حدود 50 نفر عضو آن هستند، به این صورت نیست که بگوئیم جنگ میان شورای نگهبان و مجلس است، چراکه از هر دو گروه در آنجا هستند. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز