سخنگوی دولت:

دلایل کره جنوبی برای بلوکه کردن پول های ایران موجه نیست/ در چند استان به پیک بیماری رسیده‌ایم/ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی فردا برگزار می شود/ تبادلات زندانیان ایران و آمریکا از تبادلات فرا قوه‌ای است

۱۳۹۹/۰۳/۲۶ - ۱۲:۲۹:۱۲
کد خبر: ۱۰۱۵۸۰۲
دلایل کره جنوبی برای بلوکه کردن پول های ایران موجه نیست/ در چند استان به پیک بیماری رسیده‌ایم/ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی فردا برگزار می شود/ تبادلات زندانیان ایران و آمریکا از تبادلات فرا قوه‌ای است
سخنگوی دولت در نشست خبری که امروز(26 خرداد ماه) برگزار شد، درباره پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: به دلایل نامعلوم حس می‌کنیم دولت کره جنوبی همکاری لازم را نمی‌کند. از سال ۹۷ تا کنون این موضوع را پیگیری می‌کنیم و راه کار مختلفی ارایه شده است امیدواریم دولت‌کره این منابع را آزاد کند. این منابع مربوط به صادرات نفتی با مجوز و معافیت آمریکا به کره صادر شده و دلایل کره موجه نیست از دولت کره انتظار داریم پول ها را برگرداند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، «علی ربیعی» در آغاز نشست خبری خود در خصوص مالیات گفت: در ارتباط با مالیات از همکاران در سازمان مالیاتی تشکر می کنم که سعی کردند فشار به مالیات دهندگان خوشنام وارد نشوند و تامین بودجه بخشی از آن از فرار مالیاتی ها صورت گرفت. آنهایی که زودتر از موعد مالیات دهد به ازای هر یک ماه یک و نیم درصد پاداش به آنها پرداخت شود.

او درباره بخشودگی جرایم مالیاتی گفت: بخشودگی جرایم مالیاتی امسال هم از اقداماتی بود که دولت در دست انجام دارد و ‌کمک شایان توجهی خواهد کرد. وزارت اقتصاد قصد دارد بخشودگی را انجام و اجرایی کند و دستورالعمل ها ابلاغ شده است.

ربیعی در رابطه با پنجره واحد کسب‌ ‌‌کار گفت: زمان از ۷روز به ۳روز کاهش یافت و درچند استان پنجره واحد اجرا شد و به مرور در دیگر استان ها تشکیل خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال برنا در خصوص پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: این منابع متعلق به بانک مرکزی است مربوط به صادرات نفت و میعات گازی بوده است در حساب های بانک مرکزی در بانک های کره ای وجود دارد.  به دلایل نامعلوم حس می‌کنیم دولت کره جنوبی همکاری لازم را نمی‌کند. از سال ۹۷ تا کنون  این موضوع را پیگیری می‌کنیم  و راه کار مختلفی ارایه شده است امیدواریم دولت‌کره این منابع را آزاد کند. این منابع مربوط به صادرات نفتی با مجوز و معافیت آمریکا به کره صادر شده و دلایل کره موجه نیست از دولت کره انتظار داریم پول ها را برگرداند.

علی ربیعی در خصوص موضع دولت نسبت به خودسوزی یک جانباز و خودکشی یک کارگر گفت:  به محض شنیدن این خبر  بررسی علل و شرایط فرد مورد نظر آغاز شد، مسئله جان انسان برای همه ما مهم است. نباید در این زمینه با پیش داوری حتی سوال را مطرح کرد. خودکشی عوامل متعدد دارد بدون مطالعات کافی نمی توانیم نظر بدهیم. در خودکشی فقر و علل روانشناختی و محیطی تاثیر دارد. باید در مورد علل خودکشی هم از سطح فردی و هم‌محلی بررسی ها صورت گیرد. آموزش های محلی و مشاوره ها گسترش یافته است. فشار های اقتصادی و معیشتی و عوامل روانی در این امر موثر است. سیاست هایی را دنبال می‌کنیم که با حمایت اجتماعی انگیزه افراد برای خودکشی را کاهش دهیم. در مورد خودکشی نمی‌توانیم بدون بررسی کیس قضاوت کنیم. 

او افزود: در مورد کارگری که خودکشی کرده است تحقیقاتی صورت گرفت و گزارش آن  به دولت ارسال شده و عوامل فردی روانشناختی در خودکشی فرد بیش از هر عامل دیگری موثر بوده است. در این دوران سخت خیلی نیاز به امید به آینده داریم.

سخنگوی دولت در مورد افزایش قیمت مسکن گفت: بعد از کرونا درباره افزایش قیمت مسکن و نرخ اجاره بهای خانه ها در دولت بحث صورت گرفت. معاون اول دولت مامور شد کارگروهی برای مسکن تشکیل دهد در سیاست های کوتاه مدت و بلند مدت فعالیت کرده و برای هر دوره تصمیمات لازم گرفته می شود اول برای مستاجران تصمیماتی گرفتیم که به محض نهایی شدن اطلاع رسانی می‌کنم.

او در خصوص وظیفه موکول شده به وزارت شهرسازی گفت: وزارت شهرسازی مکلف شد برای تامین مسکن پایدار برای کم درآمدها طرح ملی مسکن را به کمک وزارت خانه های ذیربط و بانک ها برای تامین ۴۰۰ هزار مسکن اجرا کند. تفاهم نامه هایی بین نهادهای مختلف امضاء شد. سایر دستگاه ها که پای کار نیامدند از طریق مصوبه دولت برای در اختیار گذاشتن زمین در طرح ملی مسکن پای کار می آیند 

ربیعی در مورد آمار متقاضیان اخذ مسکن ملی گفت: یک میلیون و ششصد متقاضی در مرحله اول داریم. تصمیماتی که برای کوتاه مدت و بلند مدت گرفته شد این بود که تسهیلات بانک مسکن در اختیار  افرادی که بخواهند ساخت و ساز  انجام دهند قرار گیرد.

سخنگوی دولت گفت: مصوبات پنجاهمین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی به تایید مقام معظم رهبری رسید و مقرر شد ورود ارز به صورت اسکناس و بدون محدودیت به داخل کشور آزاد شود. طبق ضوابط و مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پول شویی اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز هستند که بدون محدودیت ارز را به کشور وارد کنند.

او در مورد وضعیت استان ها در خصوص کرونا گفت: در شرایط  فعلی در چند استان به پیک بیماری رسیده‌ایم این به معنای پیک جدید نیست. این روز ها  برای دولت روزهای سختی است آثار تعطیلات عید فطر امروز خود را نشان می دهد. 

علی ربیعی در خصوص اظهارات قمی  که گفته شد جلسه شورای عالی  انقلاب برگزار نمی شود گفت: فردا ۴ بعد از ظهر جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که ۴۰ نفر عضو هستند و جلسه حضوری و ویدیو کنفرانسی است چون فضایی نداریم که ۴۰نفر در آن حضور یابند. در شرایط کرونا طبیعی بود بجز شورای عالی امنیت ملی که ۱۱ نفر عضو دارد و مهم است، دیگر جلسات تعطیل شد. در دوران کرونا مجلس هم تعطیل شد چرا که پروتکل های وزارت بهداشت اجازه نمی داد جلسات برگزار شود. دیدار های حضوری در کشور تعطیل شد. من این خبر را در رادیو تلویزیون دیدم و عجیب بود که مدام این خبر تکرار شد. این دوستان نقد هایی که علت آن را نمی دانند بیان نکنند و بجای این اظهارات گزارش  عملکرد خود را بیان کنند. این قضاوت درستی نبود. این امر بجز اینکه شرایط کرونا بوده  و عدم امکان جلسات گسترده فراهم‌ نبوده دلیل دیگر ندارد. 

او در پاسخ به این سوال که با توجه به محدودیت ها در استان ها و محدودیت برای تالارها آیا دولت برنامه ای برای کمک دارد گفت: تالار ها بنا به دستور تعطیل شدند، مردم نمی رفتند و خود به خود اینها تعطیل شد. این از مواردی است که به ازای هر فرد ۱۶میلیون وام  و درصد سهمیه در گردش مشمول آنها خواهد شد. در آخرین جلسه ستاد در روز شنبه تصمیم گرفته شد برای شهر های کم سفر و سفید  با الزام به کاهش در پذیرش افراد مقرر شد تا ۵۰درصد ظرفیت  پروتکل برایش در نظر گرفته شود و فعالیت خود را انجام دهند.

سخنگوی قوه قضائیه درباره اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در خصوص تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا اظهار داشت: تلفن ایشان را دارم مایل بودم زنگ بزنم. بهتر است به جای استفاده از تریبون این موضوعات تلفنی مطرح شود. استقلال قوا امر بدیهی است، آزادی زندانیان نیز از بدیهیات است و کسی این را منکر نشده تبادلات زندانیان ایران و آمریکا از تبادلات فرا قوه‌ای است قطعاً این تصمیمات دولت از مجاری قانونی انجام شده چیزی هم که بیان شده نیز از همین حدود بوده است.

او افزود: از آمریکا خواسته‌ایم که فوراً مقدمات را برای بازگرداندن همه ایرانیان فراهم کند برای اینکه صداقت و آمادگی خود را اثبات کنیم چنین موضوعی مطرح شد منظور ما تنها نشان دادن صداقت به طرف خارجی بود.

ربیعی درباره تکمیل مسکن مهر گفت: ما فقط ۴۸۰ هزار مسکن مهر را نتوانسته‌ایم طی دو سال گذشته تحویل بدهیم،‌ در حالی  که برخی از این واحدها مشکلات قضایی و حقوقی دارند ۲۱۰ هزار واحد را تحویل داده‌ایم و ۱۲۰ هزار واحد نیز در مرحله نصب انشعابات است که حتماً تابستان امسال تحویل داده می شود ۷۰هزار واحد نیز آبان ماه تحویل داده می‌شود و  ۸۰ هزار واحد هم دچار ابهامات حقوقی است. در دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون از ۲میلیون و ۲۰۰هزار مسکن مهر یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد تحویل داده شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درباره چشم انداز آینده جمعیت در کشور و لزوم جلوگیری از پیری جمعیت ایران گفت: نگرانی در این زمینه وجود دارد و کرونا هم باعث شده ازدواج ها هم به تاخیر بیفتد و نرخ باروری کاهش خواهد یافت.  

وی با اشاره به سیاست‌های جمعیتی دولت گفت: در هر حوزه بهداشت و درمان، افزایش پوشش‌های بیمه برای زایمان‌های طبیعی برنامه ریزی کردیم. علاوه بر این محدودیت فرزند در تامین اجتماعی برداشته شد و مشوق‌های ازدواج و تسهیلات مرتبط را افزایش دادیم تا با اولویت پرداخت شود در حوزه مسکن هم برای زوج‌های جوان اقدامات زیادی انجام شده است.

سخنگوی دولت  با بیان اینکه شرایط اقتصادی تاثیر زیادی بر کاهش ازدواج و افزایش جمعیت دارد، اظهارداشت: نمی‌توانیم بدون توجه به تغییرات ایجاد شده در زندگی و فقط با مشوق‌ها و تسهیلات به اهداف افزایش و جوان‌سازی جمعیت دست پیدا کنیم.

ربیعی افزود: شرایط اقتصادی بر سبک زندگی تاثیرگذار است، اما نگاه‌های فردی به ازدواج هم مهم است و باید به سمت اعطای تسهیلات بیشتر و تمرکز بر روی ارزش و نگرش‌ها به خانواده حرکت کنیم تا نرخ رشد جمعیت کاهش پیدا نکند.

وی جوان بودن جمعیت را از مزیت‌های جامعه ایران دانست و اظهار داشت: نباید اجازه دهیم جوانی جمعیت کشور از میان برود، تاخیر ازدواج دو دهه اخیرباعث کاهش نرخ باروری شده و نسبت به این موضوع نگرانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین توافقات انجام شده درباره سقوط هواپیمای اوکراینی و ارسال جعبه سیاه به فرانسه هم اظهار داشت: ما این حادثه دلخراش را مجددا به خانواده‌های درگذشتگان این حادثه تسلیت می‌گویم. ما از ابتدای این حادثه دردناک، ‌ آمادگی خودمان را برای هرگونه همکاری به منظور بررسی جعبه سیاه این هواپیما اعلام کردیم. هیچ چیزی برای پنهان کردن موضوع از جانب ما وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ما هم باید نسبت به وجود شفافیت در روند بررسی جعبه سیاه اعتماد کامل را داشته باشیم، تصریح کرد: طی مراحل تحقیقاتی و قطعی شدن این مسئله که امکان خوانده شدن جعبه سیاه در ایران وجود ندارد، تصمیم به ارسال جعبه سیاه گرفته شده است. این چیزی نیست که امروز بخواهیم آن را انجام دهیم. این تصمیم گرفته شده که بازخوانی جعبه سیاه با حضور نمایندگان ایران در اسرع وقت انجام شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور با بیان اینکه کمیسیون بررسی حادثه منتظر هماهنگی نهایی و عزیمت به اوکراین هستند، خاطرنشان کرد: در صورتی که امکان بازخوانی در اوکراین براساس ادعای طرف اوکراینی فراهم شده باشد، این کار در آنجا انجام می‌شود. در غیر این صورت، با توجه به سابقه طولانی موسسه فرانسوی که مورد تایید ایکائو هم است، جعبه سیاه در فرانسه بازخوانی خواهد شد.

ربیعی با تاکید بر اینکه شیوع جهانی کرونا و لغو پروازهای بین‌المللی، تعللی ناخواسته در این روند ایجاد کرد، ابراز داشت: این تصمیم ایران، قبل از کرونا بوده ولی با بازگشایی تدریجی پروازهای بین‌المللی و مشخص شدن نتایج گفت‌وگوهای سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت خارجه با همتایان‌شان در پنج کشور ذینفع پیرامون این موضوع داشته‌اند، این روند را از سرخواهیم گرفت.

وی افزود: ما خواستار روشن شدن ابعاد این حادثه، توافق درباره میزان غرامت‌ها و پرداخت آن هستیم و امیدواریم با همکاری کشورهای دیگر هرچه سریعتر نتیجه ممکن را بگیریم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی و جلسه آتی شورای حکام ابراز داشت: ما از اعضای شورای حکام انتظار داریم که از استقلال این نهاد بین‌المللی در برابر قلدری آمریکا حمایت کنند. در عین حال این هشدار را می‌دهیم که استفاده از معیارهای سیاسی در رسیدگی متقابل به تکالیف و حقوق کشورها در آژانس نتیجه‌ای جز از هم گسیختن رشته‌های اعتماد و تقویت بی‌ثباتی در عرصه جهانی ندارد.

ربیعی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بیشترین حد دسترسی را که ممکن یک کشور به آژانس بدهد، داده است، بیان کرد: ما بر حوزه دسترسی‌ها، به بازرسان آژانس امکاناتی را دادیم که به جرات می‌توان گفت شفاف‌ترین برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای در جهان را داریم. آیا یکی از کشورهای منطقه درصدی از شفافیت برنامه را داشته‌اند؟ ایران هم انتظار دارد آژانس درخواست‌های خود را در چارچوب توافقات پادمانی و اساسنامه آژانس ارائه کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز