یک حقوقدان:

توبه در مورد تضییع حق مردم خردمندانه نیست/ دور از فرزانگی است که معادن را به نام خانواده خود کنند، بعد بگویند توبه کردیم

۱۳۹۹/۰۳/۲۷ - ۰۵:۰۹:۵۶
کد خبر: ۱۰۱۵۹۹۲
توبه در مورد تضییع حق مردم خردمندانه نیست/ دور از فرزانگی است که معادن را به نام خانواده خود کنند، بعد بگویند توبه کردیم
یک حقوقدان می‌گوید: توبه برای جرم‌هایی نظیر روابط نامشروع، موضوع بی‌حجابی و اموری که می‌گویند شرعی است، امری کاملا پذیرفته است اما در مورد تضییع حق مردم چنین گزینه‌ای روا و خردمندانه نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ اخیرا محسنی‌‌اژه‌ای در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان زندان‌ها از لزوم در نظر گرفتن فرصت «توبه» برای مجرمان سخن گفت. او تاکید کرده رویکردها باید بر اساس آموزش و تربیت باشد.

معاون اول قوه قضائیه در این‌باره گفته است: «نظام جمهوری ایران تلاشش این بوده که بیش از آنچه که به فکر مجازات باشد به فکر اصلاح باشد اما متاسفانه در سال‌های اول انقلاب موضوعاتی تحمیل شد و ما از آن فاصله گرفتیم. اگر نبود اقدامات دشمنان و اقدامات تخریبی در سال‌های اول انقلاب و آن سوزاندن‌ها و اجحاف به مردم نبود قطعا رویکرد بر تربیت و آموزش بود اما ناچار شدند که مجازات‌های حبس در نظر بگیرند. امروز ما باید به این رویکرد برگردیم.»

او افزود: «اگر چه فرد متخلفی غفلتی کرد خدا به او فرصتی می دهد که اگر توبه کرد نه تنها او را می بخشد بلکه او را دوست دارد. آیا در این ۴۰ سال برای  توبه مجرمین ساز و کاری پیش بینی کرده‌ایم‌؟ من از آقای حاج محمدی می خواهم که نسبت به این موضوع فصل جدیدی باز کنند و مجلس و همه و نظام می خواهم باب توبه را چگونه باید فرصت بدهیم و بستر را فراهم کنیم که مجرمین توبه کنند.»

«محمدعلی دادخواه»، حقوقدان و وکیل دادگستری، در این‌باره به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: قاعدتا با توجه به اینکه نظام ما کاملا یک نظام دینی است و به ویژه قانون اساسی در اطلاق و عموم پا بر این نکته می‌گذارد، با توجه به اینکه خداوند می‌گوید هر گناهی را می‌بخشد ما هم باید توبه کسانی که گناهی نسبت به خداوند کرده‌اند را بپذیریم.

دادخواه افزود: اما این باعث نمی‌شود از کسی که حق مردم را با رانت‌خواری، رشوه و کلاهبرداری خورده است، درگذریم چرا که خود خداوند می‌گوید حق‌الناس را باید از خود مردم طلب کرد آن حق‌الله است که با توبه می‌توان از آن گذشت.

این حقوقدان تاکید کرد: اگر کسی اموال مردم را خورده و به چپاول مردم دست پرداخته، با توبه کارش حل نمی‌شود.

این وکیل دادگستری درباره جرم‌هایی که می‌توان برای آنها توبه را مد نظر گرفت، عنوان کرد: توبه برای جرم‌هایی نظیر روابط نامشروع، موضوع بی‌حجابی و اموری که می‌گویند شرعی است، امری کاملا پذیرفته است اما در مورد تضییع حق مردم چنین گزینه‌ای روا و خردمندانه نیست. 

دادخواه خاطرنشان کرد: دور از فرزانگی است که اجازه دهیم کسی اموال مردم را غارت کند، معادن را به اسم دختر و پدر و خانواده خود کند و بعد بگوییم که توبه کرده است.

این حقوقدان درباره آسیب‌شناسی این راهکار بیان کرد: آسیب‌شناسی توبه این است که آن را به حق مردم توسعه دهیم چرا که فرد اموال مردم را غارت می‌کند و بعد می‌گوید توبه کردم. توبه را درباره حق‌الناس نباید پذیرفت. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز