طرح آزمایش هسته‌ای در مجلس سنای آمریکا تصویب شد

۱۳۹۹/۰۳/۲۷ - ۱۱:۵۶:۳۱
کد خبر: ۱۰۱۶۳۱۶
طرح آزمایش هسته‌ای در مجلس سنای آمریکا تصویب شد
کمیته خدمات تسلیحاتی سنای آمریکایی با تصویب اختصاص ۱۰ میلیون دلار برای تحقق رویای دولت دونالد ترامپ در ازسرگیری آزمایش هسته‌ای در آمریکا گام برداشت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از تارنمای هیل، اصلاحیه پیشنهادی توسط تام کاتن سناتور جمهوریخواه ارائه شده و دستکم ۱۰ میلیون دلار را برای انجام پروژه های مربوط به کاهش زمان لازم برای انجام آزمایش‌های هسته ای اختصاص خواهد داد.

هیل این گزارش را با استناد به نسخه ای از چنین مصوبه ای که در اختیار این رسانه قرار گرفته منتشر کرد و به نقل از یک مشاور کنگره افزود: این اصلاحیه قانونی در نشست محرمانه کمیته درباره قانون مجوز دفاع ملی با ۱۴ رای موافق در برابر ۱۳ رای مخالف از سوی دو حزب آمریکا تصویب شد.

این کمیته امروز(سه‌شنبه) اعلام کرد، قانون مجوز دفاع ملی برای سال جاری را تصویب و خلاصه ای از آن را منتشر کرد اما متن کامل و گزارش کمیته درباره اصلاحیه های تصویب شده هنوز منتشر نشده است.

هیل نوشت: تصویب این اصلاحیه در حالی انجام شده که به نظر می رسد دولت ترامپ امکان از سرگیری آزمایش های هسته ای به عنوان تکنیک مذاکره در تلاش برای حفظ توافق‌های هسته ای سه‌جانبه با روسیه و چین را مطرح کرده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، ماه گذشته گزارش داد که امکان انجام نخستین آزمایش هسته ای آمریکا در نشست مقام های ارشد این کشور در ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت) مطرح شده است.

آمریکا از سال ۱۹۹۲ میلادی تاکنون هیچ آزمایش هسته ای انفجاری انجام نداده است.

ترامپ بدون ارائه شاهدی در ماه های اخیر، روسیه و چین را به آزمایش هایی در سطح پایین متهم کرده است.

آمریکا در حالی خود را آماده چنین رقابتی می کند که توافق سازمان ملل درباره ممنوعیت آزمایش هسته ای موسوم به پیمان منع جامع آزمایش هسته ای را تصویب کرده است.

هنوز تعداد کشورهایی تصویب کننده این معاهده به حد کافی نرسیده تا به مرحله اجرایی برسد اما بیشتر قدرت های جهان از ماده اصلی آن درباره پایان دادن به آزمایش های هسته ای پیروی می کنند.

اوایل ماه جاری میلادی مقام های ارشد دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه ای به وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و وزارت انرژی پیشنهاد از سرگیری آزمایش هسته ای را «غیرقابل تحمل» توصیف کردند.

کاریل کیمبال مدیر انجمن کنترل تسلیحاتی آمریکا در واکنش به پیشنهاد کاتن درباره این اصلاحیه گفت، آزمایش هسته ای اقدامی «فراتر از بی احتیاطی» است.

وی همچنین از کنگره خواست در رای‌گیری آینده درباره مجوز دفاعی و بودجه بخش انرژی،  قانونی را تصویب کند که استفاده از پول مالیات‌دهندگان برای از سرگیری آزمایش های هسته ای را منع کرده و  از تبدیل شدن آمریکا به کشوری که به منع گسترش تسلیحاتی پایبند نیست، جلوگیری کنند.

نظر شما