امضای اعلامیه مشترک ایران و روسیه در زمینه ارتقای حقوق بین‌الملل

۱۳۹۹/۰۳/۲۷ - ۱۶:۵۸:۲۷
کد خبر: ۱۰۱۶۵۵۲
امضای اعلامیه مشترک ایران و روسیه در زمینه ارتقای حقوق بین‌الملل
در جریان دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از روسیه و پس از ملاقات با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه اعلامیه مشترک دو کشور در زمینه ارتقای حقوق بین الملل به امضای دو وزیر خارجه رسید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، این اعلامیه مشترک 13بندی به شرح زیر است:

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر تعهد کامل خود به اصول حقوق بین الملل که در «منشور ملل متحد» و «اعلامیه سال 1970 درباره اصول حقوق بین الملل مربوط به روابط دوستانه و همکاری میان دولت ها منطبق با منشور ملل متحد»، منعکس شده اند، تاکید می نمایند. اصول حقوق بین الملل که اساس روابط بین المللِ عادلانه و برابر هستند، همکاری برد ـ برد را به منصه ظهور می رسانند و فضای مشترکی را برای همکاری های امنیتی و اقتصادیِ برابر و جدایی ناپذیر ایجاد می کنند. 

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه  بر این نکته اشتراک نظر دارند که اصل برابری حاکمیت ها برای ثبات در روابط بین الملل حیاتی می باشد. دولت ها از حقوق خود بر مبنای استقلال و برابری بهره مند می شوند و تعهدات و مسئولیت هایشان را بر اساس احترام متقابل بر عهده می گیرند. دولت ها حق دارند در ایجاد و اِعمال حقوق بین الملل به صورت برابر مشارکت نمایند. آنها همچنین متعهد هستند به نحو منسجم و مستمر، حقوق بین الملل را با حسن نیت رعایت نمایند.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر اصل لزوم خودداری دولت ها از تهدید یا توسل به زور علیه تمامیت سرزمینی یا استقلال سیاسی هر کشور دیگر برخلاف منشور ملل متحد، تأکید می کنند. بر این اساس، آنها مداخله های نظامی یک جانبه را محکوم می نمایند. 

 جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه از اصل عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی دولت ها به طور کامل حمایت می کنند و هر گونه مداخله دولت ها در امور داخلی یا خارجی دولت های دیگر با هدف تغییر جعلی حکومت های مشروع را که ناقض اصل مزبور است، محکوم می نمایند. 

نظر شما