پمپئو:

به دنبال راه حل جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران هستیم

۱۳۹۹/۰۳/۳۱ - ۰۸:۳۴:۴۳
کد خبر: ۱۰۱۷۳۷۸
به دنبال راه حل جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران هستیم
وزیر خارجه آمریکا با استقبال از قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد به دنبال راه حل جامع دیپلماتیک درباره نگرانی هسته‌ای ایران هستند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مایک پمپئو روز جمعه در بیانیه مطبوعاتی خود با اشاره به تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: شورای حکام با تصویب این قطعنامه از ایران خواست تا اطلاعات مورد نیاز بازرسان آژانس و دسترسی آنها به جایی که درخواست دارند را فراهم کند.

وی با این ادعا که این موظف به فراهم ساختن این امکانات برای بازرسان آژانس است، ادامه داد: ممانعت ایران از دسترسی بازرسان آژانس و نپذیرفتن همکاری با تحقیقات آژانس، عمیقا مشکل‌آفرین است و سوال‌های جدی را درباره آنچه که ایران می‌کوشد مخفی نگهدارد، افزایش می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: در ماه‌های گذشته، ایران نه تنها به افزایش تنش‌های هسته‌ای و اخاذی خود ادامه داد بلکه در راه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم سنگ‌اندازی کرد. این اقدام‌ها ناپذیرفتنی است و تایید می‌کند که تهدیدها با برنامه هسته‌ای ایران علیه صلح و امنیت بین‌الملل ادامه دارد.

پمپئو که به خوبی می‌داند تنها کشور استفاده کننده از جنگ افزار اتمی در جهان آمریکا است و رژیم صهیونیستی تنها متحد منطقه‌ای وی دارای کلاهک‌های اتمی بدون عضویت در پیمان منع گسترش سلاح اتمی است، به طور عمد از واژه تهدید صلح و امنیت بین‌الملل علیه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران یاد می‌کند تا بتواند راه را برای توطئه از پیش طراحی شده خود در شورای امنیت هموار سازد.

وی با این ادعا که ایران تاکنون هیچ برنامه‌ای را برای محدود کردن گسترش برنامه هسته‌ای خود نشان نداد و ماه‌ها از ارائه پاسخ‌ها و دسترسی‌های مورد نیاز آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انجام کارهای مهم و حیاتی آن خودداری کرد، افزود: همانطور که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز روشن کرد، ایران باید فوری به تعهدات خود تحت پادمان آژانس عمل کند و همکاری کامل با آژانس را فراهم سازد. اگر ایران نتواند همکاری کند ، جامعه بین المللی باید برای اقدامات بیشتر آماده شود.

وزیر خارجه آمریکا که این روزها به وزیر نفرت مشهور شده است، ادامه داد: ایالات متحده همچنان متعهد است که ایران را از هر مسیری برای دستیابی به سلاح هسته‌ای منع کند و با شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در پشتیبانی لازم برای حل این مسائل جدی همکاری خواهد کرد.

پمپئو مدعی شد: ایران از نظر قانونی موظف است به سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و دسترسی های لازم را فراهم کند. با توجه به تلاش‌های مخفیانه پیشین مربوط به سلاح اتمی ایران، ضروری است که ایران به طور واقعی اثبات کند که از این کار به طور دائم دست برداشته است.

وی که در ۲ سال گذشته بارها به دنبال احیای قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران و احیای پرونده پیشین هسته‌ای این کشور بوده است، گفت: ما به دنبال یک راه حل جامع دیپلماتیک برای پرداختن به نگرانی‌های هسته‌ای در ایران هستیم، راه حلی که باید بر اساس تاییدیه موثر بنا شود.

با این حال سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به آنچه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گذشت، با صدور قطعنامه سیاسی این شورا را غیرسازنده، غیرمسئولانه و ناپذیرفتنی دانست.

وی با رد کامل قطعنامه سیاسی و غیرفنی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار کرد: در حالی که جمهوری اسلامی ایران بالاترین سطح از همکاری را با  آژانس داشته است، صدور قطعنامه شورای حکام اقدامی کاملاً غیرسازنده و مایوس‌کننده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بزرگ‌نمایی درخواست های آژانس توسط برخی دولت‌ها و در راس آن‌ها آمریکا، در حالی که اساس و مبنای چنین درخواست‌هایی از سوی آژانس زیر سوال است، تلاش آشکاری برای یک بحران آفرینی جدید بر سر راه همکاری‌های ایران و آژانس به شمار می‌رود.

موسوی اعضای شورای حکام را به هوشیاری در برابر تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بازگشایی پرونده های جعلی قدیمی که بی اساس بودن آنها پیش از این اثبات شده و توسط خود شورای حکام مختومه شده بودند، دعوت کرد.

وی با تقدیر از دولت‌هایی که با تحلیل دقیق شرایط و شناخت اهداف سیاسی ورای این قطعنامه از همراهی با آن خودداری کرده اند، گفت: از آن دسته از دولت‌های عضو شورای حکام که به این قطعنامه رای مثبت داده‌اند، انتظار می‌رفت با درک اهداف پنهان رژیم صهیونیستی و رژیم حاکم بر آمریکا، با تلاش آنها برای یک تنش غیر ضروری جدید در عرصه بین‌المللی همراه نشوند.

 

نظر شما