سفیر اسبق ایران در انگلستان:

باید از آقایان مدعی پرسید وقتی اسناد دزدیده شد شما کجا بودید؟/ به جای تقبیح ترامپ بدوبیراه عده‌ای به سمت آقای ظریف است/ به جای گل به خودی زدن کمی هم به فکر منافع و امنیت ملی باشیم

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۰۸:۵۳:۲۰
کد خبر: ۱۰۱۷۷۴۷
باید از آقایان مدعی پرسید وقتی اسناد دزدیده شد شما کجا بودید؟/ به جای تقبیح ترامپ بدوبیراه عده‌ای به سمت آقای ظریف است/ به جای گل به خودی زدن کمی هم به فکر منافع و امنیت ملی باشیم
سفیر اسبق ایران در انگلستان می‌گوید: در طول تاریخ جمهوری اسلامی و شاید حتی پیش از جمهوری اسلامی، وزیر خارجه‌ای به توانمندی ظریف نداشتیم؛ فردی که جانفشانی می‌کند و رهبری هم از او تعریف کرده‌اند و از تدین و پایبندی و کاربلدی او گفته‌اند، باید او را تشویق کرد و تقبیح و زبان انتقادی ما باید به سمت خارج باشد.

«سیدجلال ساداتیان»، سفیر اسبق ایران در انگلستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره برجام‌ ستیزان داخلی و مخالفان با سیاست‌های هسته‌ای ایران گفت: برجام منافع بسیاری برای کشور داشت حداقلش این بود که سایه جنگ را از سر کشور دور کرد. به این مفهوم که طی 6 قطعنامه که 4 عدد آن جنبه اجرایی داشت، یعنی کشورهای دنیا موظف بودند در این جنبه اجرایی همکاری‌های لازم را با شورای امنیت داشته باشند. این جنبه اجرایی وقتی موارد امنیتی پیش می‌آید ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه منشور به منزله قانون اساسی دنیاست که کشورها بر اساس این منشور روابط خود را تنظیم می‌کنند، عنوان کرد: از جمله موارد منشور سازمان ملل این است که اگر کشوری مخل مبانی امنیتی دنیا شناخته بشود چه اقداماتی در رابطه با این کشور باید صورت بگیرد. در ماده 40 و 41 منشور سازمان ملل ذکر می‌شود چه تحریم‌های اقتصادی را می‌توان بر یک کشور وارد کرد برای اینکه او را متقاعد کرد تا به راه درست برگردد. در ماده 42 پیش‌بینی کرده که اگر تحریم‌ها اثرگذار نبود اقدام نظامی با مشارکت همه کشورها صورت بگیرد. یعنی یک مجوزی داده می‌شود که همه کشورها در تعرض به کشور خاطی مشارکت داشته باشند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به وجود خطر جنگ برای کشور، بیان کرد: ما در لبه این تعرض بودیم و بعید نبود که وضعیت خطرناک جنگِ همه‌ دنیا با مجوز حقوقی شورای امنیت علیه ما صورت بگیرد. با مذاکراتی که سابقه 12 ساله داشت و دو سال هم به طول انجامید، نتیجه آن شد که این خطر از سر ایران برداشته شد و کشورها پذیرفتند که با ایران وارد مراودات سالم شوند. به این معنا که فشارهای ناشی از تحریم‌های هسته‌ای را بردارند تا مراوداتی برقرار شود.

سفیر اسبق ایران در انگلستان با اشاره به انتخاب ترامپ در آمریکا اظهار کرد: در این فاصله ترامپ در آمریکا انتخاب شد. او در شعارهای تبلیغاتی‌اش گفت که این توافق، توافق بدی بوده و منافع ما به خطر افتاده است. در واقع این منافع، منافع اسرائیل بود چرا که بیشترین کشوری که احساس خطر می‌کرد، اسرائیل بود و بعد عربستان. لابی‌های این دو کشور فعال شد و تلاش‌های بسیاری کردند تا بتوانند این توافق را زیر سوال ببرند. متاسفانه عده‌ای در کشور با اینها همراه شدند و هرآنچه که این دو کشور می‌گفتند برخی در داخل یا همان‌ها را می‌گفتند یا با زوایایی مخالفت خود را با این توافق ابراز می‌کردند.

ساداتیان ادامه داد: البته بودند کسانی‌که مشفقانه منتقد بودند و مواردی را تذکر می‌دادند. مطمئنا این موارد مورد توجه واقع می‌شد. اینکه فکر کنیم مذاکره‌کنندگان مصون از خطا و اشتباه بودند، درست نیست اما وضعیتی بود که همه کشور درگیر آن شد. ریز به ریز موارد به شخص رهبری گزارش می‌شد، حتی روز آخری که قرار بود این توافق امضا شود، ظریف 24 ساعت به تهران آمد و برگشت یعنی اینکه گزارش نهایی را داد، اذن گرفت و بعد برگشت و قرارداد را امضا کرد. این توافق به تصویب مجلس هم رسید و مطلبی نبود که بخواهیم بگوئیم، پنهانی و محرمانه بود. همه در جریان بودند و ریز قضایا مطرح شد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر پیش‌بینی‌ناپذیر بودن خروج آمریکا از برجام، گفت: شاید این امر پیش‌بینی نشده بود که آمریکا بخواهد به این شکل از برجام خارج شود. حتی سران سه کشور اروپایی مشارکت‌ کننده در مذاکرات برجام، رفتند با ترامپ مذاکره و او را متقاعد کنند از برجام خارج نشود، اما ترامپ با لجاجتش خارج شد. موگرینی بسیار تلاش کرد این اتفاق نیفتد و وقتی ترامپ از برجام خارج شد با عصبانیت زیادی بیانیه اتحادیه اروپایی را خواند و نارضایتی اتحادیه اروپا را اعلام کرد. همه این موارد نشان می‌دهد برجام یک مبنای حقوقی درست داشت و این کشورها بر تعهدات خود حساب کرده بودند اما  آمریکا قلدر مابانه و شخص ترامپ با زورگویی و احجاف از این قرارداد خارج شد. قراردادی که در قطعنامه 2231 شورای امنیت همه آن قطعنامه‌های قبلی را ملغی کرد و از این قرارداد پشتیبانی کرد؛ همه این موارد نشان می‌دهد که این توافق درست بود و چارچوب‌های آن درست تعبیه شده بود.

ساداتیان درباره برجام‌ستیزان داخلی اظهار کرد: یکسری افراد ابن‌الوقت، سوء استفاده‌گر، قدرت‌طلب و کسانی‌که منافعشان در جنگ و ستیز و درگیری تامین می‌شود، شروع کردند به ساز مخالف زدن و به جای اینکه تقبیح را به روی ترامپ و هیات‌های اداری او بازگردانند که سخنگوی عربستان و اسرائیل بودند، بدوبیراه‌شان به سمت هیات ایرانی و ظریف برگشت. 

سفیر اسبق ایران در انگلستان درباره ظریف بیان کرد: در طول تاریخ جمهوری اسلامی و شاید حتی پیش از جمهوری اسلامی، وزیر خارجه‌ای به توانمندی ظریف نداشتیم. فردی که جانفشانی می‌کند و رهبری هم از او تعریف کرده‌اند و از تدین و پایبندی و کاربلدی او گفته‌اند، باید او را تشویق کرد و تقبیح و زبان انتقادی ما باید به سمت خارج باشد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به قطعنامه جدید شورای حکام علیه ایران عنوان کرد: در این قطعنامه جدید به اسناد دزدیده شده اسرائیل استناد شده که باید از آقایان مدعی پرسید وقتی این اسناد دزدیده شد خود شما کجا بودید؟ چرا اجازه دادید این اسناد را بدزدند؟ انتقاد به این افراد وارد است. خودتان کجا بودید؟ مسئولیت‌های شما چه می‌شود؟ به جای گل به خودی زدن و برگرداندن انتقادات به داخل، کمی هم به فکر منافع و امنیت ملی باشیم. 

ساداتیان با بیان اینکه عده‌ای به جای تقبیح ترامپ، بدگوی ظریف و روحانی می‌شوند، خاطرنشان کرد: اصل برجام درست بود و چاچوب‌هایی که تنظیم شد می‌توانست، منافع ایران را تضمین کند. اگر بدعهدی، قلدری و بی‌قانونی ترامپ نبود، برجام می‌توانست فواید فراوانی برای کشور داشته باشد. منافع عده‌ای در این است که اوضاع آشفته و غیرشفاف باشد. این عدم شفافیت به نفع آنهاست که هر جور می‌خواهند عمل کنند. انتقادات زمانی می‌تواند وارد باشد که کوتاهی‌های جدی در این امر صورت می‌گرفت در حالی‌که قصوری نبود بلکه توافقات مرحله به مرحله و خط به خط به سمع و نظر مقامات کشور رسید، هم شخص مقام معظم رهبری در جریان بودند و هم مجلس در جریان بود. 

سفیر اسبق ایران در انگلستان در پایان گفت: کسانی‌که خصمانه و دشمنانه با منافع ملی و حق امنیت ملی ما برخورد می‌کنند بر طبل جنگ می‌کوبند. کمی عقل، درایت و گذشتن از منافع شخصی و گروهی و توجه به منافع ملی هم خوب است. داشتن انصاف امر پسندیده‌ای است و امیدوارم افراد از جانب انصاف با این قضیه برخورد کنند. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز