یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

دستور روحانی یک اقدام کمکی و حمایتی در جهت ازدواج و تشکیل خانواده است/ دختران زیر ۱۸ سال از مدیریت خانواده و فرزندآوری به لحاظ جسمی و روحی برخوردار نیستند

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۰۵:۱۱:۳۲
کد خبر: ۱۰۱۷۷۹۴
دستور روحانی یک اقدام کمکی و حمایتی در جهت ازدواج و تشکیل خانواده است/ دختران زیر ۱۸ سال از مدیریت خانواده و فرزندآوری به لحاظ جسمی و روحی برخوردار نیستند
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: دختران زیر 18 سال از مدیریت خانواده و فرزندآوری به لحاظ جسمی و روحی برخوردار نیستند.

«آذر منصوری»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با «دستور رئیس جمهور برای اختصاص وام به محدوده سنی 18 تا 40 سال» گفت: دستور رئیس جمهور در رابطه با وام ازدواج گام موثری در سن ازدواج محسوب می‌شود، این بخشنامه برای افرادی که به دلایل متعدد به سن 40 سالگی رسیده و امکان ازدواج برای آنها فراهم نشده، کمک می کند تا از این ظرفیت استفاده کنند، دستور روحانی یک اقدام کمکی و حمایتی در جهت ازدواج و تشکیل خانواده است. 

او ادامه داد: در موضوع ازدواج با دو مسئله مواجهیم. از یک سو همچنان جامعه از کودک‌همسری رنج می‌برد، خانواده‌ها در مورد دختران به گونه‌ای رفتار می‌کنند که بخشی از ازدواج‌های امروز کودکانی هستند که به بلوغ جسمی و بلوغ فکری نرسیده اند و برای تشکیل خانواده از ویژگی‌های لازم برای مدیریت و فرزندآوری به لحاظ جسمی و روحی، برخوردار نیستند. در چنین شرایطی دولت می‌تواند با بکارگیری تدابیری در جهت اصلاح این فرهنگ تلاش کند. یکی از اقدامات دولت در کنار مجموعه اقدامات فرهنگی که قاعدتا باید توسط نهادهای فرهنگی صورت گیرد، اقدام حمایتی و کمکی است، به این ترتیب که به زیر 18 سال قاعدتا این وام اختصاص پیدا نمی‌کند. دستور روحانی ممکن است عاملی برای اصلاح این رویه و فرهنگ در کشور محسوب شود، اما این به تنهایی همه مسئله ازداواج نیست. 

این فعال سیاسی بیان کرد: مشکلات اقتصادی امکان تشکیل خانواده را برای جوانان بسیار سخت و دشوار کرده است، طبقاتی که زیر متوسط هستند از تأمین حداقل مایحتاج زندگی از اجاره مسکن گرفته تا تهیه وسایل اولیه مورد نیاز در تنگنا، هستند، تمهیدات و تدارکات لازم برای برگزاری مراسم به سمتی رفته که تشریفات پیش از ازدواج و حین آن را بیشتر کرده و از طرفی تأمین مخارج زندگی و هزینه‌های آن و سبد خانوار با توجه به وضعیت موجود، کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد و میل به ازدواج کمرنگ می‌شود و در صورتی که ازدواجی صورت می‌گیرد، میل به فرزندآوری به حداقل ممکن تقلیل پیدا می‌کند. 

منصوری بیان کرد: در شرایطی که از ثبات لازم برخوردار نیستیم، نگرانی نسبت به آینده و فقدان امید نسبت به آینده میل به ازدواج را به حداقل ممکن تقلیل داده و از طرف دیگر این نگرانی به طور جد وجود دارد که با این رویه و روند، شاهد کاهش جدی رشد جمعیت در آینده و پیر شدن جمعیت کشور در دهه‌های پیش رو باشیم که باید حاکمیت دست به تدابیر و امکاناتی بزند تا امید نسبت به آینده در کشور تقویت شود، تا زمانی که امید نسبت به آینده تقویت نشود و نگرانی‌ها و بیم‌ها نسبت به آینده کاهش پیدا نکند به طور جدی با کاهش نرخ ازدواج و فرزند‌‌آوری در کشور مواجه خواهیم بود.

او گفت: اقدامات در تسهیل امر ازدواج و اقدامات تبلیغی در جهت فرزندآوری اگر نتواند امید در نسل جوان کشور را تقویت کند علی‌القاعده خیلی در بالا رفتن نرخ ازدواج کمک کننده نیست. باید آسیب به کودکانی که مجبور به ازدواج می‌شوند تقلیل یابد، چه بسا نمونه‌های متعددی در نقاط دور افتاده کشور داریم که خانواده دختر یا قیم دختر به بهایی دختران خود را می‌فروشند و با چنین اتفاقاتی علی‌القاعده اختصاص وام ازدواج خیلی نمی‌تواند در توقف این روند، تأثیرگذار باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: نیاز به اصلاح قانون و تغییر فرهنگ در کشور داریم. در دنیای امروز زندگی‌ هنجارها و فرهنگ در مقایسه با ادوار گذشته تغییر پیدا کرده و عمدتا چنین ازدواج‌هایی بیشترین آسیب را هم به زنان و هم فرزندانی که حاصل این ازدواج هستند وارد می کند.

منصوری در پایان گفت: در کنار فرهنگ‌سازی نیاز به اصلاح قوانین است که بتواند به عنوان پیشگیری از وقوع چنین رخدادهای مخربی وارد عمل شود و دست قانون‌گذار را در این زمینه باز بگذارد که دیگر کسی به خودش اجازه ندهد که بخواهد، کودکی را به اجبار به عقد کسی دیگر دربیاورد. 2/5

نظر شما