رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس:

مذاکره با آمریکا از همان دوران احمدی‌نژاد آغاز شد/ با وساطت یکی از همسایگان در چارچوب هسته‌ای عملا مذاکره کردیم

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۲۳:۴۱:۲۳
کد خبر: ۱۰۱۷۸۵۴
مذاکره با آمریکا از همان دوران احمدی‌نژاد آغاز شد/ با وساطت یکی از همسایگان در چارچوب هسته‌ای عملا مذاکره کردیم
رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مذاکره با آمریکا از همان دوران احمدی‌نژاد آغاز شد چراکه در همین دوران ایران با وساطت یکی از همسایگان در چارچوب هسته‌ای عملا مذاکره کردیم اما آمریکا کشوری نیست که به تعهدات خود عمل کند.

«علاءالدین بروجردی»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجالس نهم و دهم، در واکنش به صحبت‌های اخیر «محمود احمدی‌نژاد» در خصوص مذاکره با آمریکا به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: آمریکا را با غرب یکپارچه نمی‌دانیم، حساب آمریکا کاملا جداست، این کشور به عنوان کشوری که با سوءاستفاده از حضور خود در شورای امنیت سازمان ملل و امکانات نظامی و نفوذی که دارد حتی به غربی‌ها هم رحم نمی‌کند، بنابراین آمریکای دوران ترامپ آمریکایی است که هیچ رابطه، مقررات و قوانین بین‌المللی را نه تنها قبول ندارد بلکه نقض می‌کند و بارها این را ثابت کرده است.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به سیاست‌های نژادپرستانه ترامپ ادامه داد: دولتمردان این کشور به‌رغم ادعاهای حقوق بشری، به‌دنبال برخوردی که با مردم خود دارند به عنوان یکی از ناقضان حقوق بشر در دنیا مطرح هستند. بنابراین در هیچ شرایطی هیچ گفتگویی با آمریکا نخواهیم داشت اما با سایر کشورهای غربی رابطه و سفارت داریم، به میزانی که آنها اصل منافع و احترام متقابل را بپذیرند، طبیعتا ایران آمادگی روابط با کشورهای غربی را دارد و این گرونه نیست که ما با همه دنیا سرجنگ داشته باشیم.

بروجردی افزود: از ابتدا ایران دست صلح و دوستی را به سوی کشورهای دنیا دراز کرده است و به غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی که مشروعیتی ندارد، هیچ‌گونه سیاست خصمانه‌ای با کشورهای دنیا نداریم. لذا باید بین مذاکره با آمریکا و کشورهای غربی تفکیک قائل شویم، لازم به ذکر است در چارچوب مشخص و منطقی آماده مذاکره با کشورهای اروپایی هستیم، در واقع اگر آنها بخواهند با فشار آمریکایی‌ها اقدامات غیرمنطقی همانند کاری که اخیرا در شورای حکام انجام دادند، را تکرار کنند طبیعتا به هیچ‌وجه زیر حرف زور و غیرمنطقی آنها هم نخواهیم رفت.

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مواضع سیاست خارجی دولت‌های نهم و دهم تصریح کرد: اتفاقا مذاکره با آمریکا از همان دوران احمدی‌نژاد آغاز شد چراکه در همین دوران ایران با وساطت یکی از همسایگان در چارچوب هسته‌ای عملا مذاکره کردیم اما آمریکا کشوری نیست که به تعهدات خود عمل کند. لذا مذاکره از همین دوران آغاز شد که بعد تبدیل به توافق هسته‌ای شد. البته هیچ‌وقت مذاکره باز و همه جانبه با آمریکا نداشتیم و در سیاست‌هایمان هم نبوده است.

بروجردی ضمن تاکید بر رعایت خطوط قرمز منافع ملی اظهار کرد: خطوط قرمز منافع ملی تعیین شده است به‌عنوان مثال مسئله‌ای که بارها غربی‌ها در رابطه با مذاکره در خصوص سیاست‌های موشکی مطرح کرده بودند، قطعا این مسئله یکی از خط قرمز پررنگ جمهوری اسلامی است چراکه ایران هیچ‌گاه و با هیچ کشوری چنین مذاکره‌ای نخواهد کرد.

این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به اینکه امکان شکل‌گیری مذاکره مجدد میان ایران و آمریکا توسط یک کشور ثالث خاطرنشان کرد: آمریکای ترامپ نه قابل اعتماد نه قابل مذاکره است، آن زمان شرایط خاص خود را داشت و فکر نمی‌کنم این تجربه قابل تکرار باشد.

او در پاسخ به اینکه حضور یک فرد دموکرات مانند اوباما تا چه اندازه بر شکل‌گیری مذاکره میان ایران و آمریکا موثر بوده است؟ یادآور شد: آن زمان شرایط خاص خود را داشت که آن شرایط امروز وجود ندارد و در دوران ترامپ هیچ اعتمادی وجود ندارد که بخواهد مذاکره‌ای صورت بگیرد. 2/5

نظر شما