خاوازی در صحن علنی مجلس:

خسارت کشاورزان تحویل وزیر کشور شده است/ بیمه پایه حامی خسارت کشاورز است

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۰۸:۳۳:۰۳
کد خبر: ۱۰۱۷۹۱۰
خسارت کشاورزان تحویل وزیر کشور شده است/ بیمه پایه حامی خسارت کشاورز است
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در خصوص خسارات کشاورزان باید بگویم که تمام خسارات کشاورزان رصد شده است. تحویل وزیر کشور داده شده است و قرار شده پرداخت صورت گیرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، کاظم خاوازی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش خود از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی در حوزه تولید، اشتغال و پایداری محیط زیست تأثیرگذار است و توجه ویژه به آن صورت می‌گیرد. بر اساس اصل 3 و 43 قانون اساسی و بیانیه گام دوم انقلاب به این حوزه توجه شده است. حدود 4 میلیون و 100 هزار بهره‌بردار دارد که سهم ارزش افزوده در تولید ناخالص داخلی حدود 8 درصد یعنی 40 میلیارد است.

او افزود: در برنامه زراعت با توجه به مشکلاتی که در تغییر نهاده‌های دامی و وابستگی شدید کشور به کشورهای بیگانه است، برای بخش آبی 6.7 دهم میلیون تن و برای بخش دیم 3.5 میلیون تن برنامه داریم که در مجموع 5.2 میلیون تن در راستای جهش تولید برنامه داریم تا بخش زراعت جهش پیدا کند. در باغبانی امسال 4 هزار و 500 هکتار به سطح گلخانه‌ها اضافه می‌کنیم و گلخانه‌ها از 18 هزار و 800 به 4 هزار و 500 هکتار دیگر به آن اضافه خواهد شد.

وزیر کشاورزی ادامه داد: یکی از افتخارات دیگر، توسعه باغات در اراضی شیب دار است که مجموعا تا کنون 60 هزار هکتار این اتفاق صورت گرفته و امسال با توجه به سال جهش تولید برنامه ما این است که 20 هزار هکتار به برنامه قبلی افزوده شود. در توسعه کشت گیاهان دارویی امسال برنامه ما این است که حدود 2هزار و 200 هکتار که به جز اراضی که در این توسعه کشت دارویی در بخش زراعت در نظر گرفته‌ایم در بخش جنگل و مرتع هم ما توسعه کشت گیاهان دارویی را داریم که در قسمت بعد در خصوص آن توضیحاتی را خواهم داد.

او به حوزه دام و طیور اشاره کرد و گفت: در حوزه دام و طیور تقریبا 65 میلیون رأس دام سبک داریم. 8.4 میلیون رأس دام سنگین داریم و 1.4 میلیارد جوجه‌ریزی گوشتی در سال اتفاق می‌افتد که حدود 14 میلیون قطعه مرغ مادر در سال اتفاق می‌افتد. در دام و طیور وضعیت بسیار مناسبی از نظر تولید داریم. تولید محصولات دام و طیور حدود 15.6 میلیون تن است. در گوشت طیور 2.7 میلیون تن است. در بخش شیر حدود 11 میلیون تن تولید صورت می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها در سطح 40 هزار هکتار در دستور کار وزارت جهاد و کشاورزی قرار دارد. انشالله با هماهنگی سازمان ثبت استاد در چارچوب قانون درخصوص تعیین تکلیف تداخلات قانونی اراضی ملی اقدام می‌کند. در تأمین مسکن نیز با شناسایی اراضی کشاورزی کلاس 5 و 6 از نظر خاکشناسی در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای ساخت و مسکن قرار می‌گیرد. امروزه 7 هزار و 200 مرتعه آبزیپروری و 70 مزرعه پرورش میگو داریم. در تولید محصولات شیلات و آبزیان به 1 میلیون و 300 هزار تن رسیده‌ام. حدود 755 هزار تن صید داریم و پرورش خاویار به 10.7 تن رسیده است.

او ادامه داد: در تولید دانه‌های روغنی و حبوبات باید بگویم که تولید دانه‌های روغنی به 560 هزار تن و حبوبات به 680 هزار تن و میزان تولید پنبه به 220 هزار تن رسیده است. در تولید سیب‌زمینی به 14.3 میلیون تن رسیده‌ایم.

در بخش زراعت 83.5 میلیون تن تولید داریم و در بخش باغبانی نیز 23 میلیون تن تولید داشته ایم که حدود 5.4 میلیون تن مرکبات که 3.2 میلیون تن انگور، و در بخش خرما 1.2 میلیون تن و در انار 1.6 میلیون تن تولید داریم. برنامه‌ریزی‌های لازم برای جهش در حوزه زراعت و محصولات باغبانی انجام شده است.

رئیس مجلس در ادامه خطاب به وزیر کشاورزی گفت: در خصوص خسارت کشاورزان که به صورت مکرر خواست دوستان این است که توجه و عنایت بیشتری صورت گیرد در الگوهای کشت و رشد مشکلات زیادی است که قطعا شما نمونه‌هایی از آن را مطلع هستید که باید در خصوص آن تدبیر صورت گیرد. مثلا در برخی از استان‌های جنوبی گوجه فرنگی کیلویی 180 تومان است که برای کشاورز انگیزه‌ای را باقی نمی‌گذارد. در بحث قیمت‌ها و خریدهای تضمینی از موضوعات جدی در این ماه‌های اخیر نهادهای دامی یکی از موضوعات جدی و اساسی امیدوارم در وقتی که در اختیارتان قرار می‌گیرد به آن توجه داشته باشید.
 
خسارت کشاورزان تحویل وزیر کشور شده است/ بیمه پایه حامی خسارت کشاورز است

خاوازی بیان کرد: در خصوص خسارات کشاورزان باید بگویم که تمام خسارات کشاورزان رصد شده است. تحویل وزیر کشور داده شده است و قرار شده پرداخت صورت گیرد و ما هم در حد وسع خود بیمه‌ای را طراحی کرده‌ایم به نام بیمه پایه که کشاورز هرگاه دچار خسارت شد این بیمه به آن کمک می‌کند.
 
خاوازی گفت: در الگوی کشت دو لایه کلان وجود دارد که یک لایه این است که تشخیص دهیم کجا بکاریم تا حداقل افت عملکرد را داشته باشیم و بعد از 15 سال سرمازدگی صورت نگیرد و شرایط اقلیمی برای رشد گیاه خوب باشد و شرایط خاک و آب مناسب باشد از نظر فنی کار بسیار جامع و کاملی صورت گرفته در هر نقطه‌ای از کشور هر هکتاری که اراده کنیم می‌توانیم بگوییم که چه چیزی باید کاشت تا کشاورزی ضرر نکند و حداکثر عملکرد و حداقل بلایای طبیعی را داشته باشد. در بخش دوم لازم است از رئیس مجلس، دولت محترم و قوه قضاییه کمک بگیرم که در سیاست‌گذاری و الزامات قانونی کمک کنند تا در رقابت بین گیاهان پرقیمت و گیاهان استراتژیک کشاورز به سمت گیاهان پرقیمت نرود و الگوی استراتژیک تغییر نکند. از مهرماه برنامه الگوی کشت تولید را ابلاغ می‌کنیم تا الزامات قانونی با هماهنگی سه قوه تأمین شود.
 
وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در خصوص خسارات کشاورزان باید بگویم که تمام خسارات کشاورزان رصد شده است. تحویل وزیر کشور داده شده است و قرار شده پرداخت صورت گیرد و ما هم در حد وسع خود بیمه‌ای را طراحی کرده‌ایم به نام بیمه پایه که کشاورز هرگاه دچار خسارت شد این بیمه به آن کمک می‌کند.

در خصوص قیمت خرید تضمینی به شدت پیگیر هستم خرید توسط وزارت صمت انجام می‌شود و با سازمان برنامه کاملا هماهنگ هستیم و همواره پیگیر هسستیم که این اتفاق صورت گیرد و با قیمت‌های جدید با کمک خود کشاورزان آماده شده است که تقدیم دولت می‌شود.

او اظهار کرد: در خصوص بحث نهادهای دامی و طیور باید بگویم صنعتی که امروز در زمینه طیور و دام در اختیار ماست یک صنعت کاملا ممتاز است که با رشد در دو سه سال اخیر در زمینه سیر و گوشت مرغ میزان مصرف خوراک دامی افزایش و از 6 و نیم میلیون تن دانه ذرت به 9 و نیم میلیون تن رسیده‌ایم و 4.2 میلیون تن کنجاله سویا در اختیار صنعت خوراک دام و طیور قرار گرفته است. در حوزه اختیارات فقط توزیع در دست وزیر جهاد و کشاورزی است ثبت و تنظیم در اختیار وزیر صمت است.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز